بارزانی: ما مطالباتی از الکاظمی داریم

کدخبر: 2351643

رئیس اقلیم کردستان عراق امروز (دوشنبه) اعلام کرد، اقلیم کردستان با نخست‌وزیر مکلف مذاکره خواهد داشت.

رئیس اقلیم کردستان عراق امروز (دوشنبه) اعلام کرد، اقلیم کردستان با نخست‌وزیر مکلف مذاکره خواهد داشت.

نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در نشست خبری گفت: مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر مکلف از سوی گروه‌های شیعه نامزد شده است و ما هم به نیابت از گروه‌های کردستان عراق از وی در تشکیل دولت جدید حمایت می‌کنیم.

وی افزود: شخصا الکاظمی را می‌شناسیم و به زودی با مشارکت همه گروه‌های کردستان عراق مذاکره رسمی با وی آغاز خواهیم کرد و مذاکرات ما نه تنها درباره کردستان بلکه درباره کل عراق خواهد بود زیرا ما خواستار تغییر وضعیت در سراسر کشور هستیم و مردم عراق شایسته بهترین هستند.

بارزانی ادامه داد: ریاست اقلیم کردستان و فراکسیون‌های آن در بغداد سند مذاکره‌ای را آماده کرده‌اند که شامل همه مسائل از جمله بودجه و نفت است و مذاکرات ما بر این اساس خواهد بود و تعداد وزارت‌خانه‌های کُردها در دولت جدید تغییر نخواهد کرد.

وی ادامه داد: بار دیگر بر لزوم پاسخگویی به مطالبات اقلیم کردستان تأکید می‌کنیم و به دنبال مکانیزم اقدام مشترک هستیم که با همکاری بغداد و ائتلاف بین‌المللی عدم افزایش خطر داعش را تضمین کند.

بارزانی گفت: داعش همچنان خطری جدی در سراسر عراق و کردستان است و اخیرا فعالیت و عملیاتش را افزایش داده است اما متأسفانه بغداد خطر این گروه تروریستی را جدی نمی‌گیرد و سطح هماهنگی‌ها با اقلیم کردستان در این خصوص مطلوب نیست.

رئیس اقلیم کردستان عراق قاطعانه با حضور حزب کارگران کردستان ترکیه در شمال عراق مخالفت کرد و گفت: اقلیم کردستان بخشی از عراق است و ما نمی‌پذیریم که کشورهای همسایه از خاک ما تهدید شوند. حزب کارگران هیچ مشروعیتی در اقلیم کردستان ندارد که بتواند بیانیه‌هایی درباره امور داخلی آن صادر کند.

بارزانی افزود: هیأت اقلیم کردستان عراق در حال حاضر در بغداد حضور دارد تا راهکارهای اقتصادی را بررسی کنند و ما آماده ارائه پیامی به پارلمان و دولت عراق مبنی بر انجام مسئولیت‌های خود در حمایت از گروه‌های متضرر هستیم. بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول نیز آماده حمایت از عراق برای عبور از این بحران اقتصادی است.

«خبرگزاری ایسنا»

ارسال نظر: