تیغ تیز کرونا زیر گلوی اقتصاد پرادعای اشغالگران

کدخبر: 2351582

افزایش بی سابقه نرخ بیکاری در اراضی اشغالی و ورشکستگی کسب و کارها و شرکت‌های تجاری- خصوصی و همچنین تشدید تنش‌ میان شهرک‌نشینان و سران صهیونیست در نتیجه شیوع کرونا توخالی بودن ادعاهای رژیم اشغالگر مبنی بر قوی بودن اقتصاد این رژیم را نشان داد.

با افزایش بی سابقه نرخ بیکاری در اراضی اشغالی و ورشکستگی کسب و کارها و شرکت های تجاری- خصوصی رژیم اسرائیل و همچنین بالاگرفتن تنش‌های اجتماعی میان شهرک‌نشینان و سران صهیونیست، وزارت خارجه رژیم صهیونیستی این هفته با تکیه بر نتیجه یک تحقیق که به تازگی از مجله اقتصادی-آمریکایی فوربزمنتشر شده در حساب کاربری خود در توییتر مدعی شد اسرائیل بهترین دولتی است که توانسته از مردم خود در برابر ویروس کرونا محافظت کند و اقتصاد خود را از پیامدهای منفی شیوع ویروس در جهان مصون نگاه دارد.

اما تا چه اندازه معیارهای این تحقیق به حقایق و شرایط واقعی اقتصاد و جامعه رژیم صهیونیستی نزدیک بوده است؟

این مجله آمریکایی در سال 1917 در ایالات متحده آمریکا تاسیس شد و سال ها است که با رژیم صهیونیستی در عرصه های مختلف اقتصادی، فناوری،تکنولوژی و اجرا پروژه های مشترک سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی موسوم به «موساد» برای کشف هویت دشمنان این رژیم همکاری داشته است.

فوبز در این تحقیق که وزارت خارجه رژیم صهیونیستی آن را منتشر کرده است، سعی کرد تا ثابت کند که کشورهایی با خط مشی کاپیتالیستی توانسته اند اقتصاد متزلزل خود را در بحبوحه شیوع ویروس کرونا نجات دهند.

با این حال جایگاه رژیم اشغالگر قدس در تحقیق مجله فوبز،خالی از سمت و سو گیری های سیاسی نیست. به نظر می رسد که رژیم اشغالگر قصد داشته تا با کمک گیری از رسانه های مهم و تاثیرگذار جهان، سوء مدیریت در کنترل بحران های اجتماعی و اقتصادی را سرپوش گذاری کند.

نرخ بالای بیکاری در اراضی اشغالی؛ کابوس احیا شده

در پی شیوع ویروس کرونا در جهان و ثبت نخستین مبتلایان به ویروس در اراضی اشغالی، بحران قدیمی نرخ بالای بیکاری در مناطق اشغالی به خود شکل تازه ای گرفت.

به نقل از روزنامه صهیونیستی جروزالم پست، براساس آمارهای منتشر شده از سوی وزارت اقتصاد رژیم اسرائیل از 6 ماه پیش تا کنون نرخ بیکاری در این رژیم از 3.4 درصد به بالای 25 درصد رسیده است!

آخرین باری که نرخ بیکاری در اراضی اشغالی به بالاترین حد خود رسید، باز می گردد به انتفاضه دوم (الاقصی) فلسطینیان در 28 سپتامبر 2000 تا 8 فوریه 2005 که درپی آن اقتصاد این رژیم بنابر گفته کارشناسان آن، به ورطه نابودی کشانده شد، امری که گویا با فرارسیدن یک مهمان ناخوانده (یا شاید خوانده شده؛کرونا) بار دیگر در حال تکرار شدن برای سران آن است.

به گزارش روزنامه جروزالم پست و براساس ارزیابی مقامات رژیم صهیونیستی،شهر بندری «ایلات» یکی از شهرهای جنوب اراضی اشغالی است که بدترین روزهای تاریخ خود را از لحاظ ثبت آمار بیکاری تجربه کرده است.

نرخ بیکاری در این شهر از پایان ماه فوریه تا اواسط ماه آوریل از 3.3 درصد به 69.3 درصد جهش داشته است!

اقتصاد این شهر اشغالی به شدت توسط توریسم و گردشگری پزشکی اداره می شد.

براساس گزارش وزارت اقتصاد اسرائیل، این رژیم از ابتدای ماه مارس تاکنون 1.5 میلیون درخواست نامه دریافت مزایای بیکاری ثبت کرده است.

علاوه براین، 89 درصد از کارمندان اسرائیلی که از کار بیکار شده اند،‌ دریافتی از سوی کارفرمایان حکومتی و خصوصی خود ندارند؛بدون هیچ حمایتی از سوی تل آویو.

مجله فوربز در یکی از معیارهای خود بدون توجه به چنین آمارهایی و رشد بی سابقه نرخ بیکاری در اراضی اشغالی عملکرد سران این رژیم در کنترل اوضاع را منصفانه و مطلوب عنوان کرده بود که حالا با بروز چنین آمارهایی از سوی مقامات اسرائیلی و بروز اعتراضاتی در اتحادیه های کارگری این رژیم اوضاع بیش از پیش فرق کرده است.

بحران غذا در رژیم اسرائیل

مصرف تخم مرغ در میان شهرک نشینان صهیونیست میانگین مصرفی بالایی دارد، امری که سال ها مسئولان اسرائیلی را به تکاپو انداخته تا به هرنحوی که شده ذخیره تخم مرغ فروشگاه های تل آویو و دیگر شهرهای اراضی اشغالی را خالی رها نکنند.

براساس گزارش کانال 12 تلویزیون اسرائیل، طی مدت شیوع ویروس کرونا در اراضی اشغالی و نزدیک شدن این رژیم به عید یهودی «فصح» که یک هفته به طول می انجامد(8 تا 15 آوریل)، اسرائیل با کمبود 30 میلیونی تخم مرغ روبرو شد.

این امر سبب شد تا موجی از نارضایتی در میان شهرک نشینان صهیونیست ایجاد شود و رسانه های این رژیم تا چند هفته به بررسی ابعاد این موضوع و سوء مدیریت سران این رژیم به خاطر عدم آمادگی شان برای رویارویی با بحرانی ها (آنگونه که ادعا می کنند) بپردازند.

"تزاحی هنگبی" وزیر کشاورزی رژیم اسرائیل در 13 مارس 2020 (اوایل شیوع ویروس) در یک نشست اضطراری با شرکت مدیران اقتصادی و تولید کنندگان اسرائیلی به منظور بررسی اوضاع ذخیره غذایی این رژیم ادعا کرده بود که اسرائیل با هیچگونه قحطی غذایی حتی با بدتر شدن اوضاع و وضع قوانین محدودیت زا روبرو نخواهد شد.(jns.org)

در نتیجه این نارضایتی ها، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و موشه کحلون وزیر اقتصاد این رژیم دستوری را صادر کردند تا به اندازه نیاز فروشگاه های مناطق اشغالی از کشورهای بحران زده ناشی از ویروس کرونا مانند ایتالیا، اسپانیا و همچنین پرتغال و اکراین تخم مرغ وارد شود که البته باوجود تلاش هایشان موفق به وارد کردن آن نشدند تا بدین ترتیب بار دیگر ناتوانی شان در تامین نیازهای شهرک نشینان صهیونیست اثبات شود.

بحران های اجتماعی رژیم اسرائیل در بحبوحه شیوع کرونا؛عصیان حریدیم ها

با جدی تر شدن شیوع کرونا و افزایش شمار مبتلایان به ویروس در اراضی اشغالی، سران رژیم اسرائیل تصمیم به اعمال قوانین محدودیت زا از جمله قرنطینه چند منطقه از جمله شهر حریدیمی نشین «بنی بارک» گرفتند.

این شهر که در قدس اشغالی واقع شده از اصلی ترین شهرهای (به اصطلاح) مذهبی نشین مناطق اشغالی است که با وجود صدور دستوراتی از سوی وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی مبنی بر منع رفت و آمد در خیابان ها و تعطیلی اماکن مذهبی از جمله «دیوار ندبه» و «کنیسه ها»ساکنان آن به فعالیت های خود ادامه دادند و مراکز مذهبی را همچنان فعال نگاه داشتند.

براساس گزارش تلویزیون اسرائیل،"یاکوو لیتزمن" وزیر بهداشت رژیم صهیونیستی نیز که یک حریدیمی است به علت بی توجهی به دستورات بهداشتی که وزارتخانه تحت ریاست خودش صادرکرده بود، به ویروس کرونا مبتلا شد.

در نتیجه بی توجهی ها و نافرمانی حریدیمی ها از مسوولان اسرائیلی ارتش رژیم صهیونیستی و پلیس این رژیم برای کنترل شیوع کرونا در میان ساکنان اراضی اشغالی متوسل به زور و اعمال خشونت شدند، تا جایی که رسانه های اسرائیلی بارها بروز درگیری های خونین میان پلیس و حریدیمی ها را گزارش دادند.( البته صد ها نفر نیز بازداشت شدند)

به تازگی فیلم هایی نیز منتشر شده که در آن درگیری تعداد زیادی از جوانان حریدیمی با نظامیان اسرائیلی در یکی از کنیسه های اراضی اشغالی و حضور آب پاش های پلیس اسرائیل برای متفرق کردن معترضان از خیابان های تل آویو را نشان می دهد.علاوه براین گزارش شده که هر تیم پزشکی که وارد شهر بنی بارک ودیگر شهرهای مذهبی نشین مناطق اشغالی می شود با حمله ساکنان آن مناطق روبرو می شوند.

بروز چنین درگیری ها و شکاف هایی از سوی حکومت با جامعه (به اصطلاح) مذهبی رژیم اسرائیل که توانست پشت نقاب توراتی همین جامعه یهودی اقدام به اشغال فلسطین و تاسیس رژیم نامشروع صهیونیستی کند، یکی دیگر از معیارهای ناتوانی و شکست سران صهیونیست در اداره بحران ها و برانگیختن موج نارضایتی در میان شهرک نشینان است.

مجله فوربز در تحقیق خود ادعا کرده بود که رژیم صهیونیستی به خوبی توانسته ازجان (به اصطلاح) شهروندان خود در مقابل شیوع ویروس کرونا محافظت کرده و خواسته های اقتصادی آنان را نیزتامین کند.

تعطیلی بن گورین؛ در آمدهای توریستی سوخت شد

براساس یکی از معیارهای مجله فوربز، اقتصاد کاپیتالیستی رژیم اسرائیل توانسته است به خوبی از پس کرونا و خطرات آن بر آید اما تصمیم اخیر مقامات صهیونیست روی سکه را برگرداننده است.

به گزارش روزنامه اسرائیلی هاآرتص،بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی 12 آوریل دستور تعلیق خطوط هوایی فرودگاه اصلی و مهم این رژیم یعنی «بن گورین» را صادر کرد تا ضربه بزرگ اقتصادی دیگری به پیکره این رژیم وارد شود.

براساس آمار وزارت حمل و نقل رژیم صهیونیستی فرودگاه بن گورین در سال 2019 شاهد ورود و خروج 24,821,767 میلیون مسافر هوایی بوده است که البته با تعلیق خطوط هوایی این رژیم بایستی در هفته ها و ماه های آینده شاهد کاهش درآمد های ناشی از صنعیت گردشگری این رژیم باشیم.

علاوه براین صنعت گردشگری پزشکی رژیم صهیونیستی که یکی دیگر از منابع درآمدی مهم این رژیم به حساب می آید در نتیجه تعلیق خطوط هوایی و همچنین بسته شدن مرزهای آن به روی مسافران خارجی آسیب جدی خورده است.

براساس گزارش روزنامه آمریکایی رویترز رژیم صهیونیستی در سال 2019 با ثبت رشدی 10 درصدی در حوزه گردشگری و توانسته است 6.3 میلیون دلار درآمد کسب کند.(رویترز)

حال با کنار هم قرار دادن موارد گفته شده و اضافه کردن کمبود های شدید بیمارستانی و بهداشتی رژیم صهیونیستی مانند، کمبود ماسک، دستگاه های تهویه هوا (ونتیلیتور)،کمبود تخت بیمارستانی کافی برای پذیرش بیمار،عدم انتشار آمارهای دقیق و لحظه ای درباره تعداد مبتلایان به ویروس و ورود موساد به بازار سیاه تهیه ماسک در جهان بعید به نظر می رسد که این رژیم از کمترین درجه و امتیازی در حوزه خدمات دهی به صهیونیست های ساکن اراضی اشغالی و رویارویی با بحران های ناگهانی برخوردار باشد.

علاوه براین بایستی نیاز روزافزون مردم تحت محاصره نوارغزه به کیت های تشخیص ویروس و همچنین کمبود نیروهای خدمات درمانی در این منطقه و مانع تراشی سران رژیم اشغالگر بر سر راه ورود کمک های مالی و درمانی به این باریکه را نیز به لیست بلند بالای ناتوانی های رژیم غاصب در مدیریت بحران و بروز رفتار انسانی را نیز اضافه کنیم.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: