ادامه تنش‌ بین ایالت‌ها و دولت فدرال آمریکا

کدخبر: 2351526

فعالان محافظه‌کار آمریکایی در نامه‌ای به دادستان کل این کشور، از او خواستند علیه فرمانداران و مقامات محلی ایالتها که مقررات محدودکننده وضع کرده‌اند، اقامه دعوی کند.

گروهی از سران محافظه‌کار آمریکایی از سراسر آمریکا با نام اختصاری «سی‌اِی‌پی» در نامه‌ای به «ویلیام بار»، دادستان کل آمریکا، از وی خواستند وزارت دادگستری این کشور علیه فرمانداران ایالتها به دلیل آنچه «سوءاستفاده بی‌حدوحصر از اختیارات بر مبنای قانون اساسی» خواندند، شکایت کند.

پایگاه خبری «هیل» نزدیک به کنگره آمریکا گزارش داد این گروه روز جمعه خطاب به بار نوشتند: ما از شما می‌خواهیم همه دستوراتی را که از سوی ایالتها و دولتهای محلی در سراسر کشور صادر شده‌اند، سریعا بررسی کنید. گرچه این دستورات با هدف کاهش سرعت شیوع کروناویروس صادر شده‌، ماهیت و نحوه اجرای آنها، نگرانی‌های جدی را در خصوص نقض حمایت‌ها و حقوقی که قانون اساسی آمریکا آنها را تضمین می‌کند، ایجاد کرده است.

در این نامه، تعدادی از اقداماتی که درباره قانونی بودن آنها ابراز تردید شده مانند ممنوعیت خرید سلاح گرم فهرست شده و همچنین مقررات مربوط به خانه‌نشینی برای ممانعت از شیوع کرونا غیرضروری و اعتراض به آن جزو حقوق خوانده شده است.

هواداران ترامپ به تشویق او در روزهای اخیر برای اعتراض به مقررات مربوط به خانه ماندن، در چندین ایالت آمریکا دست به اعتراض زدند. همچنین بعد از آن که فرماندار ایالت ویسکانسین مدت محدودیتها را تمدید کرد، فراخوان «راهپیمایی آزاد» در این ایالت در روز ۲۴ آوریل اعلام شده است.

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان و مقامات ایالتها از جمله فرماندار نیویورک همواره تاکید کرده‌اند که آزمایشهای تشخیصی بیشتری باید پیش از بازگشایی کشور انجام شود تا این روند به شیوه‌ای امن صورت پذیرد.

روز جمعه دونالد ترامپ در رشته‌توییتهایی مردم را به آزادسازی ایالتهایی که به دست دموکراتها اداره می‌شوند، فراخواند. پس از آن در ایالتهای مینه‌سوتا، میشیگان و ویرجینیا که ترامپ نام برد، تظاهرات علیه مقررات خانه‌نشینی انجام شد.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: