معوّقه‌داران از تسهیلات بانکی مبارزه با کرونا استفاده کنند

کدخبر: 2351503

رئیس‌جمهورضمن بیان ضوابط بانکی برای دریافت وام مقابله با کرونا گفت: در این مدت، کسانی که چک‌برگشتی و یا معوقات دارند می توانند از تسهیلات بانکی استفاده کنند.

حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز در ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: در مجموع گزارشی که داشتیم مردم همکاری کردند و پروتکل ها را رعایت کردند.

رئیس جمهور بیان داشت: از کادر درمانی بسیار تشکر کنیم که شبانه روز در بیمارستان‌های مختلف و در غربالگری‌ها و برنامه‌هایی که دارند تلاش می‌کنند و آمار آنها در این روزهای اخیر هر روز خوشحال کننده‌تر بوده است.

وی ادامه داد: هم میزان بیماران بستری به مبتلا به کرونا کمتر شدند و هم میزان بیمارانی که بستری بودند و حالشان بدتر بود کمی کمتر شدند و هم فوتی‌ها کاهش یافته است، که همه اینها برای ما بسیار مغتنم است که هم مردم مراعات کردند و هم کادر درمانی با تمام توان تلاش کرد.

رئیس جمهور اظهار داشت: در جلسه امروز وزارت بهداشت و درمان مسائلی را مطرح کرد که نشان می‌دهد که با شیوه‌های جدید هم غربالگری ادامه پیدا می‌کند و هم شناسایی افرادی که مبتلا هستند یا شرایط آنها وضعیت قرمز است دنبال می‌شود. و هم درباره درمان کار می‌شود که امیدواریم در هفته‌های آینده به یک مسیر و چارچوبی برسند که این دوره بیماری را کوتاه کنند.

روحانی با اشاره به آغاز غربالگری جدید گفت: غربالگری جدید در استان‌ها شروع شده است که این غربالگری بر این مبنا است که همه افرادی که تست آنها مثبت می‌شوند به سراغ افرادی می‌روند که در روزهای گذشته با این افراد مثبت اعلام شده در ارتباط نزدیک بودند و از این‌ها هم تست می‌گیرند. در مجموع آمار و ارقام ارائه شد و یکی از استان‌های پایلوت آمار ارائه شد. این قدم مثبتی است که ما را هر روز به شرایط مهار بیماری نزدیک می‌کند.

رئیس جمهور افزود: اپلیکیشنی را دانشگاه شریف با داده‌هایی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اختیارش قرار داده، آماده کرد که در جمعی که همه باهم توافق داشته باشند و هم اپلیکیشن را نصب کرده باشند و بلوتوث شان روشن باشد به خوبی می‌فهمیم چه افرادی در شرایط قرمز (مبتلا) ، زرد (غیرمبتلایان) و بنفش (دارای وضعیت درمان شده و تا حدی پادتن دارند) نشان داده می‌شود. این برای بسیاری از مراکز و تجمعات در ادارات و بخش های مختلف می‌تواند مفید است.

روحانی با اشاره به تست های جدید گفت: به غیر از تستی که انجام می‌شود از تست آنتی بادی هم همزمان استفاده می‌کنند و در این جلسه آقای ملک زاده اعلام کرد در این تست آنتی بادی افرادی که مثبت هستند قابل اعتماد است.

وی ادامه داد: یعنی قبلا این بیماری را داشتند و گذراندند و آنهایی که منفی هستند، محل بحث است. این شیوه هم به کمک شیوه‌های قبلی می آید و قرار است در برخی شهرها و کارگاه‌ها اینها تست شود و نتیجه آن را وزارت بهداشت اعلام می‌کند.

مبارزه با کرونا برای مردم ما سخت تر بود

روحانی ضمن اشاره به شرایط مبارزه با بیماری کرونا در جهان خاطر نشان کرد: شرایط این روزها برای همه مردم در سراسر دنیا سخت است. کشوری نداریم با این ویروس درگیر نباشد و مشکل نداشته باشد. این ویروس در زندگی اجتماعی و سیاسی‌شان تاثیرگذار بوده در اقتصاد و سیاست جهانی هم تاثیر گذاشته است.

وی تاکید کرد: اما این شرایط برای مردم ما سخت تر بوده و دو سال است در شرایط تحریم بسیار سخت به سر می بریم.ایام نوروز را داشتیم و رفت و آمدها و دید وبازدیدهای نوروزی و سنتی که یک مراسم ملی است، را تعطیل کردیم و این برای مردم سخت بود.

روحانی تصریح کرد: همه این کشورها این مراسم را نداشتند. سبک زندگی ما به گونه‌ای است که این شرایط برای ما سخت‌تر شده است در شادی‌ها و عزاها اجتماعات بزرگ داریم، رفت آمد خانوادگی و صله رحم برای ما بسیار مهم‌تر از غرب است و همه اینها از طریق فضای مجازی انجام شده است.

کسانی که چک برگشتی دارند می توانند از تسهیلات بانکی استفاده کنند

روحانی اظهار داشت: یکی از شرایطی که برای ما سخت‌تر کرده و شاید برای همه مسلمانان چنین باشد، ماه مبارک رمضان است که پیش رو داریم. خیلی روی این فکر شده که چه باید بکنیم. مسجد و اماکن مقدس چون جزو مکان‌هایی است که در آن تجمع می‌شود و همیشه برای ما جاذبه دارد و در ماه رمضان جاذبه‌اش بیشتر می‌شود.

وی تاکید کرد: ناچاریم به مردم بگوییم شرایط قبلی را همچنان تا نیمه اردیبهشت ادامه می‌دهیم نیمه اردیبهشت باز جلساتی برگزار می‌کنیم و شرایط کشور را در نظر می‌گیریم و اگر توانستیم تصمیمات جدیدی اتخاذ کنیم، اطلاع داده می‌شود.

رئیس جمهور گفت: به خاطر این شرایط حتما راز و نیاز فردی خیلی عمیق‌تر و بهتر از گذشته داشته باشند، چون راز و نیاز جمعی نداریم. دل‌های مردم سوخته است و خدا دعای مردم را مستجاب می‌کند. قرار بود مساله بررسی موضوع بازگشایی اماکن مقدس را آخر اردیبهشت قرار دهیم اما به درخواست آقای اعرافی از حوزه علمیه و اجماع اعضا قرار شد اماکن مقدس، تا نیمه اردیبهشت همچنان بسته باشند و در جلسه نزدیک به آن زمان مجددا بررسی شود.

رئیس جمهور اظهار داشت: از آنجا که در ماه رمضان مراسم تجمع و افطاری نداریم، همه به یاری مردم نیازمند بشتابند و مال و کالاها و اجناس مورد نیاز را به آنان هدیه دهند تا مشکلات اقشار آسیب پذیر کمتر شود. مردم کمک‌های خوبی در این ایام چه برای کسب و کار چه برای کمک به نیازمندان شروع کرده‌اند. بخش دولتی و خصوصی و مردم خیر بار سنگینی را بر دوش دارند و امیدواریم از این مشکلات عبور کنیم.

روحانی با اشاره به شرایط دریافت وام یک میلیون تومانی قرض‌الحسنه و تسهیلات بانکی برای برخی مشاغل، اظهار کرد: معمولاً شرایط خاصی در بانک‌ها برای گرفتن وام وجود دارد مانند اینکه شخص دریافت کننده وام چک برگشتی نداشته باشد یا مواردی از این دست ولی ما اعلام کردیم که شرایط معمول بانک‌ها برای دریافت این وام نباید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس جمهور افزود: یعنی همه کسانی که یارانه می‌گیرند باید بتوانند در صورت نیاز از وام قرض‌الحسنه استفاده کنند.کسانی که چک برگشتی یا معوقات دارند می توانند از تسهیلات بانکی استفاده کنند.

آزادی زندانیان تا پایان اردیبهشت ادامه پیدا می‌کند

وی با اشاره به موافقت قوه قضائیه برای مرخصی زندانیان در شرایط فعلی اظهار کرد: پیش از این قرار بود مرخصی زندانیان تا پایان فروردین ادامه یابد اما با همان شرط قبلی ما مبنی بر اینکه زندانیانی که آزادی‌شان خطری ایجاد نکند از مرخصی استفاده کنند، این آزادی تا پایان اردیبهشت نیز ادامه پیدا می‌کند.

روحانی ادامه داد: قوه قضائیه در این زمینه تصمیمات قابل توجهی گرفته است و ما نیز در این جلسه تصمیمی درباره چگونگی تمدید مرخصی زندانیان گرفتیم که البته تصمیمات خود قوه قضائیه در این زمینه جایگاه بالاتری دارد.

وی گفت: بخش اقتصادی باید تسهیلاتی را در نظر بگیرد تا کارآفرین و سرمایه گذار در این شرایط نیز کار را شروع و ادامه دهد و دولت نیز امکاناتی را در اختیار آنها بگذارد شرایط را تسهیل کند تا شغل و کار ایجاد شود زیرا برخی از مردم بیکار شده و در شرایط سخت قرار گرفته اند.

روحانی بیان داشت: عرضه سهام شستا در بازار بورس در هفته گذشته کار بسیار بزرگی بود و نشاطی در این شرایط ایجاد کرد از همه دستگاه‌های دولتی و عمومی غیردولتی و نیروهای مسلح و همه سازمان هایی که می‌توانند، شرکت‌های خود را به بازار بورس بیاورند و مردم را در سرمایه گذاری شریک کنند. عرضه شستا دو میلیون نفر خریدار این سهام را خوشحال کرد و در زندگی آنها تحول مختصری ایجاد شده است و بسیار مهم است که این کار را به همین صورت ادامه دهیم.

وی تاکید کرد: مشاغل با ریسک متوسط مثل مغازه‌دار‌های بازار و پاساژها از اول اردیبهشت کار خود را آغاز می‌کنند، اما ۶ بعد از ظهر تعطیل می‌شود. مشاغل پرریسک، مثل ورزشگاه‌ها و مشاغلی که اجتماعات دارد، همچنان بسته خواهد بود.

روحانی با تاکید بر اینکه ما برای دانشگاه‌ها و مدارس تصمیم جدیدی اتخاذ نکرده‌ایم، اظهار کرد: پیش از این هم اعلام کردیم که دانشجویان در سطح دکتری می‌توانند به صورت حضوری تحصیلات خود را ادامه دهند و مابقی مقاطع تحصیلی و آموزشی نیز همان رویه سابق در آموزش مجازی را دنبال می‌کنند.

رییس جمهوراظهار کرد: در مورد دانشجویانی که خارج از کشور تحصیل می‌کنند نیز پروتکلی که توسط وزارت بهداشت اعلام شده است باید حتماً رعایت شود. این دانشجویان پیش از بازگشت به کشور مورد انجام تست‌های پزشکی و بهداشتی قرار می‌گیرند که اگر در میان‌شان مبتلایی وجود نداشت تحت نظارت و کنترل به کشور باز می‌گردند اما در صورتی که فردی مبتلا بود باید مقررات و پروتکل‌های بهداشتی درباره وی و سایر همراهانش انجام شود و در قرنطینه قرار گیرند و بعد از اطمینان از وجود سلامتی برای بازگشت‌شان تصمیم لازم اتخاذ شود.

روحانی همچنین با اشاره به افزایش ترافیک شهری در تهران و سایر شهرهای بزرگ کشور، اظهار کرد: حمل و نقل در شهرهای بزرگ و ازجمله تهران ما را دچار تضادهایی کرده است، از طرفی اگر بگوییم مردم از حمل و نقل عمومی استفاده کنند، رعایت پروتکل‌های بهداشتی سخت می شود و از سوی دیگر اگر بگوییم از خودروهای شخصی استفاده کنید که بار ترافیکی افزایش می‌یابد اما در هر صورت ما از میان این دو، مردم را به استفاده از خودروهای شخصی ترغیب کردیم که همین موضوع سبب افزایش بار ترافیکی شده است.

وی ادامه داد: البته تعداد اتوبوس های ما هم در تهران کم است که قرار شد خریداری اتوبوس‌ها با کمک دولت انجام شود. همچنین اتوبوسهایی که در درست تعمیر هستند قرار است با کمک دولت تعمیرات خود را انجام دهند و به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه شوند تا با وجود وسائط نقلیه عمومی بیشتر تجمع مردمی نیز کمتر شود و مقررات بهداشتی و پروتکل‌های وزارت بهداشت دقیق‌تر رعایت شوند.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: