بررسی آیات مقاومت در ماه رمضان

کدخبر: 2351492

عضو مجلس خبرگان رهبری از انتشار کتابی با عنوان قرآن؛ کتاب مقاومت در ماه مبارک رمضان خبر داد که آیات مرتبط با موضوع مقاومت مورد بررسی قرار گرفته و مطالب آن از شبکه‌های سیما ارائه می‌شود.

حجت الاسلام محمد حاجی ابوالقاسم دولابی گفت: امسال برنامه خوبی را برای تامل و تدبر در آیات پیش بینی کرده ایم و با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی کتابی با عنوان قرآن کتاب مقاومت منتشر شده که آیات هر جزء از قرآن با عینک مقاومت مورد بررسی قرار گرفته است.

وی افزود: این کتاب از طریق شبکه سه و سایر شبکه های سیما به شکل های مختلف برای علاقه مندان پخش می شود و مسابقاتی نیز برگزار خواهد شد. به کسانی که از نظر مفهومی و تفسیری همراه این برنامه ها باشند، جوایزی از طرف سازمان تبلیغات اسلامی و آستان حضرت فاطمه معصومه (س) تقدیم خواهد شد.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: کتاب آماده چاپ است و در روزهای آینده از سوی سازمان تبلیغات اسلامی منتشر می شود و در اختیار علاقه مندان و مبلغان قرار خواهد گرفت ولی فایل پی.دی.اف آن نیز در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.

چرا قرآن ۳۰ جزء است

حاجی ابوالقاسم با اشاره به جایگاه تلاوت قرآن در ماه مبارک رمضان گفت: در ایام ماه رمضان باید انس بیشتری با قرآن داشته باشیم و پیامبر اکرم(ص) در خطبه شعبانیه فرمود پاداش کسی که یک آیه را در ماه رمضان تلاوت کند، مانند تلاوت تمام قرآن در ماه های دیگر است و لذا باید از این روزهای پایانی ماه شعبان خود را برای ختم قرآن آماده کنیم.

وی افزود: دلیل این که قرآن به ۳۰ بخش تقسیم شده همین است تا مردم در طول ماه رمضان به صورت روزانه بتوانند یک بار قرآن را ختم کنند و برنامه های جزء خوانی که طی سال های گذشته در کشور ما رایج شده، فرصت خوبی است برای کسانی که توانایی تلاوت قرآن را به صورت فردی ندارند و می توانند از این فرصت بهره ببرند و با همراهی اساتید و قاریان قرآن روزانه یک جزء را تلاوت کنند.

این قاری قرآن با اشاره به امکان تدبر در جزء خوانی و ترتیل خوانی قرآن گفت: جمع بین این دو ممکن است. یعنی ما می توانیم هنگام ترتیل قرآن به بعضی مباحث تفسیری که از رسانه ها پخش می شود، توجه بیشتری کنیم. البته شاید تدبری که نسبت به تمام آیات باید داشته باشیم، با حجم خوانی سازگار نباشد ولی به طور نسبی می توان در آیات قرآن تدبر داشت.

کسب آمادگی کامل برای ورود به میهمانی خدا

حاجی ابوالقاسم با بیان این که خداوند در ماه رمضان عنایت های ویژه ای به بندگان خود عطا می کند، اظهار داشت: برای ورود به این ماه خوب است که آمادگی کامل داشته باشیم تا با حضوری آگاهانه در این میهمانی وارد شویم و با توجه به این که میهمانی خدا از سنخ معنوی و ملکوتی است لازم است انسان به احوال باطنی خود بیشتر بپردازد.

وی افزود: در این روزهای باقیمانده ماه شعبان از خدا طلب مغفرت کنیم و این جمله معروف که در روایت وارد شده را بسیار تکرار کنیم که اللهم ان لم تکن غفرت لنا فی ما مضی من شعبان فاغفرلنا فی ما بقی منه. یعنی خدایا! اگر تا این لحظه از ماه شعبان ما را نیامرزیده ای در این ایام باقی مانده از ماه شعبان غفران و رحمت خود را شامل حال ما بنما و لذا استغفار باعث می شود تا قلب انسان پاک شود و با دلی پاک وارد مهیمانی خدا شویم.

این استاد حوزه سفارش کرد تا مناجات شعبانیه را در روزهای باقی مانده از ماه شعبان بیشتر زمزمه کنیم و مورد توجه قرار دهیم که زمینه سازتوجه بیشتر به خدا در شب ها و روزهای ماه رمضان خواهد بود.

به بدهکاران مهلت دهیم

وی تاکید کرد: یکی از شرایط ورود به ماه رمضان این است که اگر حق الناسی به گردن ما هست در این روزهای باقی مانده بپردازیم. به ویژه با توجه به این روزهایی که مردم به دلیل شیوع ویروس کرونا گرفتار هستند.

حاجی ابوالقاسم افزود: اگر کسی طلبی از ما دارد و به هر دلیل کوتاهی کردیم و آن را نپرداخته ایم در جهت پرداختن مطالبات دیگران اقدام کنیم و با این کار، مردم را خوشحال کنیم و بدانیم که خدا نیز ما را خوشحال خواهد کرد.

این پژوهشگر قرآنی اضافه کرد: البته ممکن است اشخاصی مطالباتی داشته باشند و بدانند که بدهکار توانایی پرداخت ندارد. در اینجا نیز شرایط مهربانی که در این ماه و ماه رمضان حاکم است، می طلبد که به آنها فرصت دهیم و فشار نیاوریم؛ همانگونه که بسیاری از هموطنانمان مطالبات خود را با توجه به مشکلات مردم ناشی از ویروس کرونا از مستاجران خود به تاخیر انداخته اند.

وی افزود: اگر واقعا احساس می کنیم که طرف مقابل توانایی پرداخت دیون خود را ندارد به او مهلت دهیم تا خدا نیز نظر لطفی به ما داشته باشد و در مجازات ما نسبت به گناهانمان مهلت دهد و فرصت توبه را برای ما فراهم کند.

«خبرگزاری ایرنا»

ارسال نظر: