حجت الاسلام همازاده در گفت وگو با نسیم آنلاین:

دولت برای عدالت چه کرده است؟؛ مردم به وظیفه مواسات خود عمل کردند

کدخبر: 2351423

شهید مطهری از لحاظ اجتماعی می گوید: عدالت بالاتر است چون جود و انفاق و بخشش و سخاوت این ها به لحاظ شخصی خوب هستند و فضایل اخلاق فردی هم هستند ولی وقتی از منظر اجتماعی و حکومتی نگاه می کنیم آن عدالت است که برتر و ارجح است و حکومت باید به دنبال عدالت باشد.

نسیم آنلاین : حجت الاسلام مهدی همازاده در گفت وگو با نسیم آنلاین گفت: برای افراد جامعه طبق دعایی که در صلوات شعبانیه می خوانیم و توصیه هایی که شده است اهل مواسات، اهل جود و اهل انفاق بودن فضیلت بسیار بزرگی است. این یکی از نکات قابل توجه در تمایز بین جامعه ما و جوامع دیگری که درگیر بحران کرونا شده‌اند هست. می بینیم عده ای هستند که به جای منفعت‌طلبی خودشان را در معرض خطر قرار داده‌اند طلبه ها و گروه های جهادی به بیمارستان ها می روند یا در مراسم تدفین این بیمار ها شرکت می کنند. گروه هایی که می روند خرید سالمندان را در محلات انجام می دهند انواع و اقسام خدمات اجتماعی که گروه های مردمی و NGO و بسیج و مساجد و... دارند انجام می دهند. این ها نکات برجسته و قابل توجهی است که تبدیل به یک جریان قوی در کشور ما شده است.

در جوامع دیگر که وضعیت مشابهی از نظر شیوع کرونا با ما دارند و بحران در آن جامعه خفیف تر و یا سنگین تر است چنین جریانی را ندیدیم که شکل بگیرد یا ندیدیم که اینگونه قوت داشته باشد از این نظر خیلی ویژه و برجسته است و به عنوان یک فضیلت شخصی و یک اخلاق فردی قابل ستایش و قابل ترویج است.

این کارشناس مسائل دینی در ادامه گفت: نکته اصلی این است که ما وقتی از منظر حکومتی به قضیه نگاه می کنیم دولت اسلامی یک وظیفه خیلی مهم دارد و آن وظیفه فراتر از این است و آن برقراری عدالت است. شهید مطهری به کلامی از امیرالمؤمنین استناد می کند که حضرت می فرماید: «عدل از جود بالاتر است چون عدل هر چیزی را در جای خودش قرار می دهد اما جود یک فضیلتی است که یک نفر به لحاظ شخصی انجام می دهد که این جود و انفاق می شود، اما عدل همه چیز را در جای خودش قرار می دهد.» و به لحاظ اجتماعی شهید مطهری می گوید: عدالت بالاتر است چون جود و انفاق و بخشش و سخاوت این ها به لحاظ شخصی خوب هستند و فضایل اخلاق فردی هم هستند ولی وقتی از منظر اجتماعی و حکومتی نگاه می کنیم آن عدالت است که برتر و ارجح است و حکومت باید به دنبال عدالت باشد.

همازاده در پایان گفت: چند روز پیش گزارش تفریغ بودجه 97 در مجلس قرائت شد حتی اگر گم شدن چند میلیارد دلار پول صحت نداشته باشد دردناک است عده‌ای پول هنگفتی را به اسم واردات کالای اساسی برای مردم در بحبوحه تحریم ها با رانت بگیرند اما چیزی وارد نکنند و کالاهایشان را با قیمت سه برابر در بازار آزاد به فروش برسانند

اگر این بی‌عدالتی و تبعیض‌ها بر طرف شود می‌توان در جهت ریشه کن کردن فقر و ایجاد اشتغال مولد برنامه ریزی و کار کرد. اثر عدالت بسیار بیشتر از آن انفاق های مردمی است. این وظیفه اصلی حکومت اسلامی و دولت اسلامی است که عدالت اجتماعی را برقرار بکند. اگر دولت اسلامی کارنامه قبل قبولی در برقرار عدالت داشته باشد می تواند از مردم هم توقع فضل و انفاق و جود و احسان بلند پروازانه و کثیر و وسیع و پرحجم داشته باشد. وقتی حکومت کارنامه ضعیف و ناکارآمدی در حوزه عدالت و مبارزه با فساد دارد نمی‌تواند از مردمش توقع داشته باشد که در این وضعیت بسیار تنگ و سخت اقتصادی جبران کاستی‌های دولت را بکنند. با این حال می‌بینیم که مردم به بهترین حالت در کمک‌رسانی و انفاق عمل‌ کرده و می‌کنند.

ارسال نظر: