بی‌توجهی به حوزه تولید و اشتغال؛ افزایش مهاجرت از روستاها به شهر

کدخبر: 2351401

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شناخت ظرفیت‌های هر منطقه و سرمایه‌گذاری بر روی آن را مورد تأکید قرار داد و گفت: بی‌توجهی به حوزه تولید و اشتغال موجب مهاجرت روستائیان به شهرها شده است.

اسدالله عباسی افزایش مهاجرت از روستاها را امری نگران‌کننده تلقی کرد و با بیان اینکه این مشکل به علت بی‌توجهی به حوزه تولید و اشتغال روستایی در سال‌های اخیر ایجاد شده است اظهار داشت: زیرساخت‌های رفاهی خوبی در روستاها فراهم شده اما برنامه اشتغالزایی این مناطق به خوبی پیش نرفته است.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه تنها با ایجاد خدمات رفاهی نظیر آب‌ شرب سالم، راه‌سازی، گازرسانی و برق‌رسانی نمی‌توان جلوی مهاجرت و خالی شدن روستاها را گرفت عنوان کرد: توسعه روستاها باید همه جانبه و پایدار باشد و تمام مؤلفه‌ها از جمله امکانات زیرساختی و رفاهی و ایجاد فرصت‌های شغلی در آن دیده شود.

عباسی عدم پیشبرد توسعه پایدار روستایی مطابق برنامه‌های پنجم و ششم توسعه را یکی از دلایلی که زمینه افزایش مهاجرت از روستاها را فراهم کرده است تلقی کرد و ابراز داشت: برای ایجاد فرصت‌های شغلی در روستاها باید در ابتدا ظرفیت این مناطق به خوبی شناسایی و سپس برای سرمایه‌گذاری روی آن‌ها برنامه‌ریزی شود.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس نامگذاری امسال به نام سال جهش تولید توسط مقام معظم رهبری را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه ایشان در ده سال اخیر بر روی مسائل اقتصادی تأکید فراوانی داشته‌اند افزود: دشمن در حال حاضر روی اقتصاد دست گذاشته است و قصد دارد از این طریق به ما ضرباتی را وارد کند.

وی موتور محرکه اقتصاد در استان‌هایی نظیر گیلان را بافت روستایی، کشاورزی و تولید در این بخش تلقی کرد و ضمن تأکید بر لزوم توجه بیشتر مدیران و برنامه‌نویسان بر روی این حوزه اظهار داشت: وجود حلقه‌های مفقوده در اجرای برنامه توسعه پایدار روستاها موجب شده اهداف مورد نظر تاکنون به خوبی محقق نشود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس چای، برنج، مرکبات، زیتون، دام و طیور، آبزی‌پروری و نمونه‌های دیگر از این دست را از جمله مزیت‌های مهم استان گیلان در بخش کشاورزی خواند و تصریح کرد: اگر برنامه‌ ایجاد امکانات زیرساختی و اقتصاد پایدار روستایی با هم منطبق نباشند جلوگیری از مهاجرت روستاها تحقق پیدا نمی‌کند.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس اعطاء تسهیلات اشتغالزایی به روستائیان با هدف رونق کسب و کار و ارتقاء سطح درآمدی مردم آن را برنامه‌ای خوب تلقی کرد و ابراز داشت: انتظار داریم مسئولان مربوطه به این بخش توجه جدی‌تری داشته باشند تا گیلان نیز بتواند در مسیر تحقق شعار جهش تولید نقش خود را به خوبی ایفا کند.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: