تشخیص کرونا در ۱۲۶ آزمایشگاه کشور

کدخبر: 2351340

مدیرکل آزمایشگاه های مرجع سلامت وزارت بهداشت، بر نقش حساس آزمایشگاه های تشخیص کرونا در کشور برای مدیریت و کنترل این بیماری تاکید کرد.

سیامک سمیعی، روز جمعه در ارتباط ویدئو کنفرانس که به مناسبت روز آزمایشگاهیان در محل ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، به تشریح وضعیت آزمایشگاه‌های تشخیص بالینی در کشور پرداخت.

وی با اشاره به نقش خطیر آزمایشگاه‌های پزشکی در مقابله با ویروس کرونا در کشور، گفت: در حال حاضر آزمایشگاه‌های زیادی در سراسر کشور، در ارتباط با تشخیص کرونا فعالیت می‌کنند.

سمیعی افزود: امروزه نمی‌توان نسبت به جایگاه آزمایشگاه‌های تشخیص بالینی در پیشرفت علوم پزشکی بی اعتنا بود، به طوری که جامعه پزشکی در تشخیص بیماری‌ها، نیازمند علوم ازمایشگاهیان است.

وی با اشاره به توسعه آزمایشگاه‌های تشخیص کرونا، گفت: تاکنون ببیش از ۳۱۰ هزار آزمایش تشخیص کرونا در کشور انجام شده است.

سمیعی ادامه داد: تا کنون ۱۲۶ آزمایشگاه در لیست ما برای تشخیص کرونا قرار دارند.

وی با اعلام اینکه سهم وزارت بهداشت ۷۱ آزمایشگاه تشخیص کرونا است، افزود: ۴۰ آزمایشگاه در بخش خصوصی و ۱۵ آزمایشگاه نیز مربوط به نهادهای دیگر است.

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که ازمایشگاهیان کشور تاکنون چنین تجربه‌ای نداشته اند، گفت: بحران کرونا باعث شد تیمی کار کردن آزمایشگاهیان با این ویروس، تجربه شود.

سمیعی در ارتباط با وضعیت کیت‌های آزمایشگاهی در تشخیص کرونا، افزود: اصولاً برای استفاده از کیت‌های آزمایشگاهی، ضوابط و مقرراتی وجود دارد که باید رعایت شود تا بتوان نتایج حاصل از آزمایش‌ها با استانداردهای آن همخوانی داشته باشد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ویروس کرونا هنوز ناشناخته است و ممکن است تغییراتی کند، در نتیجه امکان دارد مشکلاتی در تشخیص‌های آزمایشگاهی با استفاده از کیت‌ها به وجود بیاید. ضمن اینکه به این موضوع، باید سودجویان را نیز اضافه کنیم که ما هم درگیر آنها بوده ایم.

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت، با اشاره به در دسترس بودن کیت‌های مرجع سازمان جهانی بهداشت، گفت: دسترسی به این کیت‌ها، باعث شد بهتر بتوانیم در انجام تشخیص کرونا، مقایسه صورت دهیم که چقدر احتمال اشتباه با استفاده از سایر کیت‌های تولیدی یا وارداتی وجود دارد.

سمیعی، از انستیتو پاستور ایران به عنوان قرارگاه شبکه آزمایشگاهی کشور در تأیید کیت‌های تشخیص کرونا نام برد که هدایت سایر آزمایشگاه‌های تشخیص کرونا در کشور را بر عهده دارد.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: