قولی که داده نشد!

کدخبر: 2351278

دو هفته از زمانی که معاون اول رئیس جمهور قول اختصاص ۳۸ هزار میلیارد ریال خسارت ناشی از کرونا را به فعالان گردشگری داد گذشت ولی هنوز ریالی از آن پرداخت نشده است.

روز ۱۶ فروردین ماه امسال همزمان با شیوع ویروس کرونا و قرنطینه خانگی و تعطیل شدن کسب و کارهای مرتبط با گردشگری بود در این میان بیشترین ضرر را فعالان گردشگری کردند چون در طول سال ۹۸ منتظر بودند تا اتفاقات متعدد پشت سر گذاشته شود و برای جبران آنها از محل سفرهای نوروزی درآمدی کسب کنند، اما کرونا اجازه نداد حتی افراد از خانه‌های خود خارج شوند چه برسد به اینکه سفر برنامه ریزی شده‌ای را با تورها گردشگری داشته باشند.

در این میان پس از پایان ایام عید وزارت میراث فرهنگی جلسه‌ای را با معاون اول رئیس جمهور برگزار کرد تا درباره هر سه حوزه میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی و ضرر و زیانی که این سه حوزه کرده بودند، در حضور فعالان این سه حوزه بررسی کند و به نتایجی برسد.

با وجود اینکه در این جلسه تنها از فعالان گردشگری دعوت شده بود و درباره حوزه میراث فرهنگی و صنایع دستی تنها به بیان عملکرد این وزارتخانه پرداخته شد با این وجود با تکیه به صنعت گردشگری، علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی از اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور خواست تا با درخواست و پیشنهاد این وزارتخانه برای در نظر گرفتن چند روز تعطیلی عمومی بعد از مهار کرونا باهدف ایجاد نشاط اجتماعی و نیز جبران زیان‌های واردشده به حوزه گردشگری و صنایع‌دستی موافقت کند.

فعالان گردشگری قادر به بازپرداخت تسهیلات نیستند

وی گفت: شیوع ویروس کرونا باعث آسیب‌هایی به صنعت گردشگری شده است و اگر دولت کمک نکند شاهد ورشکستگی در این حوزه خواهیم بود. در حال حاضر ۸۰ هزار نفر به‌صورت مستقیم در صنعت گردشگری فعال هستند که عدم‌حمایت و برنامه‌ریزی از این صنعت می‌تواند باعث بی‌کاری ۸۰ هزار نفر در کشور شود.

مونسان ادامه داد: از شما چند تقاضا دارم، نخست این‌که پیش‌تر درخواست تخصیص رقم ۳۸ هزارمیلیارد ریال برای جبران خسارت‌های ناشی از کرونا به شاغلان حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی داشتیم که ۳۰ درصد آن به‌صورت بلاعوض و ۷۰ درصد آن به‌صورت تسهیلات است؛ حال پیشنهاد من این است که این رقم در با نظارت مستقیم دستگاه‌های متولی و نظارتی، در اختیار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قرار گیرد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: در شرایط فعلی که بسیاری از فعالان حوزه گردشگری دچار مشکل شده‌اند به نظر می‌رسد مهم‌ترین موضوعی که می‌تواند به آن‌ها کمک کند این است که بعد از مهار کرونا با ایجاد محرک‌هایی برای سفر، بخشی از زیان‌های واردشده به این قشر جبران شود که به همین منظور برگزاری سفرهای اقساطی برای کارمندان دولت و نیز تعیین چند روز تعطیلی عمومی در یک فرصت مناسب (به‌عنوان‌مثال مانند عید فطر) می‌تواند باعث رونق مجدد سفر و گردشگری در کشور شود.

انتقاد فعالان صنایع دستی به جلسه

پس از این جلسه فعالان صنایع دستی که متوجه شدند هیچ نماینده‌ای از سوی خودشان در این جلسه حضور نداشته انتقاد کردند که چرا صادرکنندگان و تولیدکنندگان این صنعت نادیده گرفته شده‌اند. از طرفی هر چند روز از یکی از گوشه کنارهای کشور خبر تخریب بناهای تاریخی به گوش می‌رسید و نشان می‌داد که عده‌ای از افراد در زمان عید و قرنطینه خانگی از فرصت استفاده کرده و اهداف تخریبی خود را دنبال کرده‌اند.

چند روز بعد دوباره وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در گفتگویی اعلام کرد که پیگیر تخصیص ۳۸ هزارمیلیارد ریال برای جبران خسارت زیرساخت‌های گردشگری است.

او بیان کرد: با توجه به اینکه سال ۹۹ از سوی مقام معظم رهبری به نام جهش تولید نام‌گذاری شده است، صنعت گردشگری باید هر چه زودتر پس از مهار شیوع ویروس کرونا فعال شود تا شغل‌هایی که آسیب‌دیده‌اند با کمک دولت بتوانند بخشی از خسارت‌های خود را جبران کنند و شاهد رونق دوباره و اشتغال‌زایی بیشتر در این صنعت باشیم.

سیل بیکاری در سال جهش تولید در راه است

چهار روز بعد دوباره مونسان که گویا پیگیری‌هایش نتیجه‌ای نداده بود، در مصاحبه‌ای گفت: با توجه به اینکه در ماه‌های اسفند و فروردین اوج فعالیت مراکز گردشگری برای جذب گردشگران خارجی و داخلی بود با شیوع ویروس کرونا و تعطیل شدن مراکز و تأسیسات گردشگری به دلیل قطع زنجیره انتقال آن، آسیب‌های مالی زیادی به این بخش وارد شد. در صورت تخصیص پیدا نکردن ۳۸ هزارمیلیارد ریال اعتبار برای جبران بخشی از این خسارت‌ها، شاهد سیل عظیمی از بیکاری در سال جهش تولید خواهیم بود.

او تصریح کرد: صاحبان مراکز و تأسیسات گردشگری در این شرایط به وجود آمده علاقه‌ای به تعدیل نیروهای خود ندارند، اما ممکن است در صورت تخصیص پیدا نکردن اعتبار مجبور شوند بسیاری از نیروهای خود را اخراج کنند. امیدواریم هر چه زودتر این ۳۸ هزار میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده شود تا از همین حالا تأسیسات گردشگری بتوانند برنامه‌ریزی لازم را برای رونق دوباره این صنعت و اشتغال‌زایی بیشتر انجام دهند.

اگر چه فعالان گردشگری در ایام عید زمانی که جلسه‌ای با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، از توجه دولت به این بخش خوشحال بودند اما پیشنهادات برای دادن تسهیلات چندان هم به مزاج آنها خوش نیامد چون از وام ۱۲ درصدی خبر داده بودند که نمی‌توانست مشکل آنها را حل کند از سوی دیگر ۳۸ هزار میلیارد ریالی که وزیر میراث فرهنگی روی آن تاکید می‌کند؛ به زعم فعالان گردشگری راهگشا نخواهد بود.

این ۳۸ هزار میلیارد ریال قرار است برای راهنمایان گردشگری، آژانس‌های مسافرتی، هتل‌ها و… در نظر گرفته شود و یا فعالان صنایع دستی را هم منتفع خواهد کرد و از میراث در معرض تخریب و یا تخریب شده در ایام عید حمایت می‌کند؟ از همه مهمتر اینکه هیچ وقت رقم اعلام شده برای تخصیص اعتبار عیناً به همان اندازه داده نشده است بلکه تنها بخشی از آن تعلق گرفته است این بار هم بعید به نظر می‌رسد تمام مبلغ اعلامی اختصاص یابد. با این حال زمان تخصیص این اعتبار چندان روشن نیست حتی برای وزیر میراث فرهنگی که مدام در مصاحبه‌های خود تاکید دارد تا عنوان کند که پیگیر است.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: