اگر شفافیت مالی بود، دیگر نیازی به گرفتن وام ۵ میلیارد دلاری نبود!

کدخبر: 2351257

قدرت‌الله امام‌وردی ضمن بیان لزوم اطلاع از نحوه‌ی هزینه کردن منابع ارزی کشور، گفت: اگر در این زمینه شفافیت عملکرد وجود داشت، دیگر نیاز به درخواست وام از IMF نبود.

قدرت‌الله امام‌وردی، اقتصاددان و تحلیلگر مسائل اقتصادی در خصوص انتشار گزارش اخیر دیوان محاسبات مبنی بر نامشخص بودن هزینه کرد ۴.۸ میلیارد دلار از منابع ارزی کشور در سال ۹۷ اظهار کرد: درد اقتصاد ما شفافیت است و به راحتی می‌توان با استفاده از شفافیت و ابزارهای دیجیتال جلوی این گونه سو استفاده‌ها را گرفت.

وی افزود: بانک مرکزی و دیوان محاسبات به راحتی می‌توانند نام کسانی که این ارزها را گرفته‌اند منتشر کنند. دولت می‌تواند با ایجاد یک سایت هر کس که دلار ۴۲۰۰ گرفته را معرفی کند و من فکر نمیکنم تعداد کسانی که این ارزها را می‌گیرند آنقدر زیاد باشد که اسامی شان را نتوان روی فضای مجازی و در اختیار عموم مردم قرار داد.

این اقتصاددان گفت: کسانی که ارز دولتی می‌گیرند باید در معرض دید و قضاوت مردم باشند، مردم که غریبه نیستند، این پولها متعلق به مردم است. اگر در شفافیت در این زمینه اهتمام ورزیده می شد امروز نیاز نداشتیم که ۵ میلیارد دلار از صندوق بین المللی پول درخواست وام کنیم، چون معادل این ارز دقیقا در این ماجرا به هدر رفته است.

امام وردی با بیان این مطلب که " کسانی که این ارزها را می‌گیرند از رانت‌های خاصی برخوردارند" به «نود اقتصادی» گفت: علاج این مشکل ارائه گزارش به مردم است و این کار اصلا سخت نیست. متاسفانه ما شاهد مجلسی هستیم که حتی به شفافیت آرای خودشان هم رای نمی‌دهند. آن وقت از این مجلس و دولت باید چگونه انتظار شفافیت داشته باشیم؟ موضوع شفافیت باید از طریق رسانه‌ها به یک خواست عمومی تبدیل شود.

وی با اشاره به سخنان امروز رئیس جمهور مبنی بر اینکه "گزارش رسمی دیوان محاسبات مبنی بر ناپدید شدن ۴.۸ میلیارد دلار از منابع کشور صددرصد غلط و بر اساس بی اطلاعی محض تهیه کنندگان گزارش است" عنوان کرد: گزارش اخیر دیوان محاسبات گزارش بسیار خوبی بود و آقای رئیس جمهور چرا باید از انتشار این گزارش خوب انتقاد کند؟ این حق مردم است که درباره نحوه هزینه کرد دلارهای دولتی اطلاع داشته باشند. مردم باید از همه چیز اطلاع داشته باشند. چرا کسی از حقوق نمایندگان مجلس اطلاعی ندارد و یک نماینده بعد از یک دور نمایندگی تبدیل به برج ساز تاجر می شود؟ اینها همه ناشی از عدم شفافیت است.

«نود اقتصادی»

ارسال نظر: