قاچاق کالا با رونق تولید و جهش تولید سازگاری ندارد

کدخبر: 2351132

حجت الاسلام رییسی گفت: پرونده‌های مهم و قاچاق سازمان یافته به هیچ عنوان نباید دچار اطاله دادرسی شود و باید با رسیدگی سریع نتایج آن ظاهر شود.

حجت الاسلام رییسی، رییس قوه قضاییه در دیدار با اعضای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ضمن تبریک سال جدید و تقدیر از زحمات مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و اقداماتی که در جهت اجرایی کردن فرامین مقام معظم رهبری انجام شده است، گفت: در این نوع نشست‌ها باید نگاهی به کارهایی که انجام شده و تصمیماتی که باید اتخاذ گردد، داشت.

وی ادامه داد: امروز گزارش‌هایی ارائه شد. بدون شک همکاران ما در دستگاه قضایی از جمله دادستان کل کشور، نماینده قوه قضاییه در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و هریک از دادستان‌ها و دادگستری‌ها، نیروی انتظامی و دستگاه‌های امنیتی هم قطعا گزارش‌هایی دارند.

رییسی تاکید کرد: ما با شرایطی مواجه هستیم که علیرغم همه اقدامات انجام شده و آمارهای ارائه شده، همچنان در زمینه قاچاق کالا با مشکل مواجه هستیم.

رییس دستگاه قضا یکی از نیازهای جدی رونق تولید، جهش تولید و پا گرفتن اقتصاد ملی و اقتصاد مقاومتی را جلوگیری از قاچاق کالا دانست و گفت: قاچاق کالا با رونق تولید و جهش تولید همسازی ندارد و نمی‌شود از یک طرف دنبال اقتصاد و تولید ملی، استفاده از محصولات داخلی و توجه به دست ساخته‌های جوانان و کارخانه‌های ایرانی رفت و از یک طرف هم شاهد وفور کالای قاچاق در بازار بود.

وی یادآور شد: طبق گزارش امروز مشخص شد یکسری کارها از جمله قانون سال ٩٢ انجام شده که نشان می‌دهد ابزار قانونی وجود دارد. از سوی دیگر تهیه برنامه‌ها از جمله سند راهبردی مبارزه با قاچاق، تصویب آیین نامه‌های ذیل قانون و اقدام برای شکل گیری سامانه‌هایی در بخش‌های مختلف نشان دهنده اقداماتی است که تاکنون انجام شده است.

رییس قوه قضاییه تصریح کرد: مخاطب مقام معظم رهبری در نامگذاری شعار سال به نام جهش تولید، همه مسئولان هستند تا این شعار تحقق یابد. تحقق این شعار در گرو مبارزه با قاچاق کالاست و اگر این مبارزه به صورت جدی انجام نمی‌شود، حتما یک جای کار می‌لنگد.

حجت الاسلام رییسی افزود: اراده جدی برای تحقق شعار سال بسیار مهم است و باید در همه بخش‌ها محقق شود. گاهی قانون، برنامه، بودجه و اعتبارات درست است، اما پشتوانه تحقق این بایدها، اراده جدی و پولادین در همه بخش‌های مختلف اجرایی، قضایی و ستادی است.

وی با بیان اینکه کشور و ملت نشان دادند جایی که پای کار می‌ایستند، امور نشدنی تحقق می‌یابد، گفت: از سوی دیگر نقش دادن به بخش‌های مختلف به ویژه به مردم، بازاریان و کارخانه دارها، تولید و توزیع کننده از رموز موفقیت است که می‌توان آن را پیگیری کرد.

رییس قوه قضاییه تاکید کرد: راه اندازی سامانه‌ها نقش مهمی دارد؛ اما اگر سامانه با کندی مواجه شد، آیا کار باید کند شود؟ مگر سرعت کار تنها در گرو سامانه است؟ اگر چه سامانه‌ها مهم هستند، اما نمی‌توان گفت کار مبارزه با قاچاق به دلیل نبود سامانه صورت نمی‌گیرد. امر مبارزه نباید به سامانه‌ها وابسته شود؛ سامانه‌ها تسهیل کننده امر مبارزه هستند.

حجت الاسلام رییسی با اشاره به مساله قاچاق کالا افزود: بودجه کافی برای نصب چند "دستگاه ایکس ری" وجود دارد و این‌ها ابزار کاری است که می‌توان زود فراهم کرد و نباید زمان بر شود.

وی ادامه داد: مساله قاچاق سوخت سالیان سال مورد بحث است و همه می‌دانند که آن طرف مرز نیاز به سوخت دارند و عده‌ای هم به جهت اینکه نیاز خودشان را تامین کنند، به قاچاق سوخت دست می‌زنند. این را در ادوار مختلف، استانداران، مردم و نمایندگان مجلس گفته‌اند که این موضوع نیازمند سامانه‌ای است تا کارسازی کرده و در آنجا نفت و سوخت و بنزین مورد نیاز آن طرف مرز را به شکل قانونی برآورد کند و با برنامه‌ریزی استانداران و فرمانداران، افراد منطقه بتوانند از منابع حاصل از آن استفاده کنند. یعنی ترتیبی داده شود که این افراد برای دولت و مردم ما کار کنند که هم کارشان قانونی شود و هم به صورت قانونی سوخت به آن طرف مرز برود.

رییس دستگاه قضا افزود: این موضوعی است که همه به آن رسیده اند؛ پس چرا انجام نمی‌شود؛ درحالیکه یک ضرورت است؟ تقاضا و عرضه وجود دارد و کار باید به صورت قانونمند ساماندهی شود تا افراد هم متخلف نشوند. حتی می‌توان از عواید این موضوع نصیب مرزداران و افرادی شود که در مرز هستند. این کار نباید مشمول زمان شود؛ زیرا زمان بردن به ضرر است.

حجت الاسلام رییسی افزود: در مورد برخورد قضایی، برخورد با قاچاق سازمان یافته مورد نظر ماست که این موضوع کار اطلاعاتی و امنیتی می‌خواهد. دوستان ما در سازمان‌های اطلاعاتی باید برای کشف قاچاق سازمان یافته برنامه‌ریزی داشته باشند و این کاری پیچیده و نیروبر نیست؛ بلکه دست یافتنی است و نیازمند آن است که وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه و بخش معاونت اطلاعات نیروی انتظامی در این رابطه کار کنند و به صورت جدی با قاچاق سازمان یافته برخورد کنند.

وی با تاکید بر اینکه اولویت ما مسئله قاچاق سازمان یافته است، گفت: این امر با توجه به توانایی‌های نظام اطلاعاتی کاملا شدنی است تا با انجام این اقدامات دست‌های پنهان شبکه‌های قاچاق که امروز بازار و اقتصاد ما را تهدید می‌کنند و خنجری از پشت به تولید کشور می‌زنند، مشخص شود. رنج آنجاست که گاهی فردی که در زندان است، عنصر اصلی نیست. ما باید عناصر اصلی را محاکمه کنیم. درست است که کالای قاچاق از دست آن فرد گرفته شده است، اما حکم عقل، نقل و وجدان اینگونه ایجاب می‌کند که سراغ عناصر اصلی برویم تا عناصر اصلی به دادگاه و عدالت سپرده شوند؛ نه عناصر دست چندم.

رییس قوه قضاییه با اشاره به ضرورت تسریع در اجرای احکام مرتبط با قاچاق کالا گفت: نسبت به اجرای احکام باید اقدام سریع صورت گیرد تا احکام صادره در تعزیرات و دادگستری اجرا شود؛ چرا که اثر حکم در اجرایش ظاهر می‌شود و باید وضعیت مالی و جریمه مشخص شود. در این رابطه اگر لازم است امکاناتی داده شود تا این حوزه به هیچ وجه دچار وقفه نشود.

حجت الاسلام رییسی با اشاره به موضوع اعاده دادرسی گفت: اعاده دادرسی در صورتی است که موضوعی خلاف شرع بیّن و یا خلاف قانون روشن باشد؛ اما اگر این دو مورد نبود، نباید پرونده معطل شود و حکم قطعی باید اجرا شود. اگر شما اطلاعاتی در این رابطه دارید، حتما گزارش کنید و اجازه ندهید اجرای پرونده‌ها به این دلیل به تعویق بیافتد.

وی با تاکید مضاعف بر اینکه پرونده باید سیر اجرایی خود را طی کند، گفت: نباید به هیچ عنوان اجازه دهیم سیستم اطلاعاتی، قوه قضاییه، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و... درگیر این دست اندازها شوند؛ لذا در بخش حقوقی ستاد اگر به مواردی برخوردید که امر روشن است، حتما اعلام کنید؛ به ویژه در مورد پرونده‌های سنگین به این نکته توجه داشته باشید.

حجت الاسلام رئیسی در ارتباط با پرونده‌های مهم و سازمان یافته گفت: ما به همه پرونده‌ها توجه داریم، اما پرونده‌های مهم و قاچاق سازمان یافته به هیچ عنوان نباید دچار اطاله دادرسی شود و باید با رسیدگی سریع نتایج آن ظاهر شود.

وی افزود: در جریان سفر به بوشهر خودروهای بسیاری را در بندر مشاهده کردم و در این رابطه پیگیر پرونده‌های بلاتکلیف شدم. اعلام کردم این پرونده‌ها ظرف مدت ۴ ماه تعیین تکلیف شود، اما پرونده‌ها یک ماه و نیمه به سرانجام رسید.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به لزوم هماهنگی، همفکری، رصد کردن و ارزیابی کارها در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: ماهانه پیشرفت کار را ارزیابی کنید تا ببینیم چقدر در مبارزه با قاچاق کالا، رونق و جهش تولید موفق بوده ایم و این ارزیابی سالانه نباشد.

حجت الاسلام رئیسی گفت: تصویب قوانین در مجلس، تصویب مقررات در دولت و اصلاح بسترهای قاچاق کالا را رصد کنید، در این جلسه اشاره شد یک تصمیم در ارزش افزوده باعث شده بود قاچاق در حوزه طلا زیاد شود لذا هر تصمیم مالی و اقتصادی که قاچاق کالا را افزایش می‌دهد باید رصد شود و ستاد به عنوان قوه عاقله باید به صورت علی الدوام کارها را در بخش‌ها و دستگاه‌های مختلف رصد و ارزیابی خود را ارائه کند.

رییس قوه قضاییه ادامه داد: در حال حاضر، بسیاری از نرم افزارهای کار فراهم شده است و بحث یک قانون و آیین نامه نیست. در اینجا باید با یک اقدام عملی، میدانی و اجرایی با قاچاق کالا مبارزه کرد تا با همت ارزشمند دوستان این موضوع دنبال شود، از بخش‌های مختلف قوه قضاییه (بازرسی کل کشور، دادستانی کل کشور و ...) می‌خواهم با همکاری با گمرکات، اقتصاد و دارایی، سپاه، بسیج، نیروهای مسلح، استانداران و ... به ویژه در نقاط مرزی و در شهرستان‌ها، در راستای مبارزه با قاچاق تلاش کنند.

وی اضافه کرد: موضوع امسال جهش تولید است که یکی از پایه‌های اساسی آن مبارزه با قاچاق کالا است و یکی از راه‌های رونق گرفتن تولید مبارزه با قاچاق کالا است لذا با همت متفاوت از قبل این کار را انجام دهید، بسیاری از کارها انجام شده که لازم بوده؛ اما کافی نبوده است.

حجت الاسلام رییسی افزود: ان شاالله در سال ۹۹ با مدد الهی و کمک اهل بیت (ع)، کارنامه درخشان تری نسبت به سال گذشته در مبارزه با قاچاق کالا داشته باشیم و تفاوت آن را در آمار و ارقام نگوییم بلکه تولیدکننده و بازاری بگوید که وضع تولید و بازار آن، متفاوت شده است.

رییس قوه قضاییه بیان داشت: رییس سازمان بازرسی کل کشور، یادداشتی در ارتباط با کالا ته لنجی دادند، قضیه ته لنجی‌ها قابل بحث است و باید در ستاد مورد ساماندهی قرار گیرد.

وی گفت: در شورای اداری بندرعباس نیز بیان کردم که این موضوعات (ته لنجی، کولبرها و ...) باید ساماندهی شود و با بحث کارشناسی در این رابطه راهکار ارائه شود که یکی از کارهای ستاد هم همین است، اما این موارد نباید ما را از مسئله اصلی باز دارد، مقام معظم رهبری در سال گذشته در مشهد مثالی زدند مبنی بر اینکه اینکه یک کالایی در گوشه‌ای پیداست مسئله ما نیست، مسئله اساسی ما قاچاق سازمان یافته است و دوستان به به این محور توجه داشته باشند.

حجت الاسلام رییسی ضمن تشکر از حاضرین در جلسه گفت: سردار مویدی سوابق خوبی در مبارزه با قاچاق مواد مخدر و قاچاق کالا دارند و مبارزه با قاچاق کالا با این نوع از ناهنجاری‌های اقتصادی و اجتماعی در وی نهادینه شده است، این موضوع همت مضاعفی می‌خواهد و ان شاالله نتایج آن معلوم و برای مردم ملموس شود که بگویند وضعیت تغییر کرده است.

مویدی رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این نشست به تشریح عملکرد ستاد در پیشگیری از جرم و اقدامات صورت گرفته اشاره کرد و گفت: از سال ۹۲ با وضع قانون اقدامات بین دستگاه‌ها با انسجام بیشتری پیگیری شد این درحالی است که تا پیش از آن کارها سلیقه‌ای بود و ساختار مصوب و سازمانی نداشتیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه مشارکت بین دستگاه‌ها و قوا برای مبارزه با قاچاق کالا کاملا قابل مشاهده است و به لحاظ انسجام شاهد روند جدیدی نسبت به گذشته هستیم.

مویدی افزود: در سال ۹۷ با تدوین و تصویب رویکرد جامع نگر در مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تدوین و تصویب سند تحول راهبردی، برنامه‌های هدفمندی برای مبارزه با قاچاق پیگیری شد.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: یکی از افتخارات ستاد این است که دستور مقام معظم رهبری را در بحث سامانه‌ها برای پیشگیری از قاچاق پیگیری کرده است اولویت اول ما در سال ۹۷، سامانه‌ها بوده است و بسیاری از سامانه‌ها راه اندازی شده است.

وی ادامه داد: طی دو سال گذشته با دستورات رئیس قوه قضاییه و دستورات دادستان کل کشور به دادسراها، رسیدگی به پرونده‌ها شتاب خوبی گرفته و رویکرد ما در حوزه مقابله با قاچاق شفاف، منظم و رو به جلو است.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: در سال ۹۷ و ۹۸ پرونده‌های خرد ما کمتر شده است. باید به سمت شناسایی باندهای سازمان یافته پیش برویم که با همکاری نیروی انتظامی و قوه قضاییه توفیقاتی در این زمینه داشته ایم.

مویدی ادامه داد: دستگاه قضایی تا قبل از حضور و ورود شما (آیت الله رئیسی) با ما همکاری نمی‌کردند خوشبختانه دستگاه قضایی امروز به بخش قابل توجهی از تکالیفش در این حوزه عمل کرده است.

مویدی گفت: بخش اعظمی از پرونده‌های مهم ما در تعزیرات و قوه قضاییه به سرانجام رسیده است، اما در لحظه آخر کار گره می‌خورد به نظر می‌رسد از مسیر ماده ۴۷۷ فرصت‌های جدیدی برای پرونده‌ها فراهم می‌شود لذا ما انتظار داریم با دستور شما (آیت الله رئیسی) این پرونده‌ها تعیین تکلیف شود.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیان کرد: ایجاد کمیته اجرایی برای نظارت بر اجرای احکام یکی از اقدامات خوب قوه قضاییه است که از شما تشکر می‌کنیم، قبل از شما این کمیته تشکیل نشده بود، با پیگیری‌ها شما و دستور دادستانی کل کشور این کمیته تشکیل گردید. همچنین با تعیین تکلیف اموال در دادسرای تهران خوشبختانه امروز با اعمال مدیریت یکپارچه و وحدت نظر کار انجام می‌گیرد.

هندیانی معاون پیشگیری از قاچاق کالا و ارز هم در این نشست، گفت: در سال‌های ٩٧ و ٩٨ چندین دستورالعمل از جمله دستورالعمل کالاهای اساسی، سلامت محور، دارو و تجهیزات پزشکی تدوین شد و همچنین اقداماتی در زمینه قابلیت شناسایی هرگونه کالای قاچاق دخانی را در دستور کار قرار دادیم.

وی گفت: همچنین همکاری‌های خوبی با شرکت‌های دانش بنیان به ویژه در ایکس ری‌ها انجام دادیم از سویی دیگر رجیستری تلفن همراه از دیگر اقدامات ما به شمار می‌رود.

معاون پیشگیری از قاچاق کالا و ارز با اشاره به مشکلات در این حوزه گفت: کمبود تجهیزات الکترونیکی در گمرکات از جمله موضوعات مهم است که باید به آن توجه شود.

در ادامه شایسته معاونت حقوقی و پارلمانی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز افزود: در طی سال ٩٨ جهش قابل توجهی در اغلب فرآیندهای مربوط به حوزه قضایی را شاهد بودیم.

وی افزود: همچنین رشد کشفیات با توقف میزان قاچاق نشان می‌دهد که عملیات کشف، هوشمند بوده است.

«خبرگزاری میزان»

ارسال نظر: