آزمون هماهنگ پایه ششم برگزار نمی‌شود

کدخبر: 2351121

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش با اشاره به حذف امتحان پایان سال دانش‌آموزان پایه ششم و ارزشیابی آنها به صورت کیفی توصیفی گفت:خانواده‌ها نگران نباشند خلأ آموزشی را به روش های مختلف جبران می‌کنیم.

وضعیت ادامه یا پایان سال تحصیلی از جمله موضوعاتی است که این روزها سوال والدین بسیاری است. آنها انتظار دارند دورنمایی از وضعیت آینده برای آنها روشن شود مثلاً مشخص باشد که بالاخره سال تحصیلی ادامه خواهد داشت یا خیر؟ آیا قرار است مدارس از 15 شهریور مجدد فعالیت کنند؟ وضعیت برگزاری امتحانات دانش‌آموزان چگونه خواهد بود؟ مطالبی که در آموزش‌های تلویزیونی و مجازی ارائه شد نیز بخشی از امتحانات دانش‌آموزان است؟

البته روز گذشته شورای عالی آموزش و پرورش جلسه‌ای را برگزار کرد تا درباره روش‌های برگزاری امتحانات دانش آموزان تصمیم‌گیری شود که پیشنهاداتی تدوین و مقرر شد به ستاد ملی کرونا ارائه و پس از تصویب آنها اعلام رسمی شود.

همچنین یکی از مصوبات جلسه روز گذشته شورای عالی آموزش و پرورش عدم حذف محتوای کتاب‌های درسی به ویژه در پایه دوازدهم بود و براین اساس اعلام شد: از معلمان درخواست کنیم به همین صورت مفاهیم آموزشی و کتاب‌های درسی را در فرصت باقی مانده به پایان برسانند، هیچ مفهومی حذف نشود و تمام مباحث به صورت مجازی، آموزش‌های تلویزیونی و ظرفیت شبکه شاد آموزش داده شود.

هم اکنون رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش با اشاره به اینکه در دوره ابتدایی ارزشیابی کیفی توصیفی است و مبنای اصلی ارزشیابی فعالیت‌های دانش آموز در طول سال تحصیلی است، اظهار کرد: معلم در کلاس درس ارزیابی از یادگیری دانش آموز انجام می‌دهد و اصل بر این است که به یادگیری بهتر کمک شود.

وی افزود: در پایه ششم که دانش آموزان از یک دوره به دوره دیگر وارد می‌شوند، امتحانات هماهنگ پایانی به صورت منطقه‌ای برگزار می‌شد اما با توجه به اینکه ارزشیابی کیفی توصیفی در طول سال در پایه ششم برگزار می‌شود از قبل هم نقدهایی به آزمون هماهنگ از سوی مدیران و معلمان وجود داشت و در اصلاح آیین نامه ارزشیابی کیفی توصیفی پیش‌بینی کرده‌ایم تغییراتی ایجاد شود.

آزمون هماهنگ پایه ششم برگزار نمی‌شود

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: امسال با توجه به شرایط تحصیلی یکی از تصمیمات این است که آزمون هماهنگ پایه ششم را نداشته باشیم و در پایه ششم ارزیابی کیفی و توصیفی وجود دارد و نیاز به آزمون هماهنگ پایانی نیست چون به تمهیدات خاص احتیاج دارد و دانش آموزان با تجمع در یک محیط ممکن است سلامتی‌شان به خطر بیفتد.

حکیم زاده در پاسخ به این پرسش آیا مدارس از اواخر اردیبهشت ماه فعال خواهند شد یا خیر؟ مطرح کرد: هیچ چیزی جای مدرسه را نمی‌گیرد و کار تربیت در مدرسه و تعامل اتفاق می‌افتد اما همه می‌دانیم شرایط فعلی خاص است و در تمام عرصه‌های زندگی نه تنها در ایران بلکه در کشورهای بسیاری تغییراتی ایجاد کرده است؛ ایران در مقایسه با کشورهای دیگر حتی کشورهایی که از نظر فناوری شرایط بهتری دارند در زمینه آموزش اقدامات منسجمی انجام داده است که بسیار قابل توجه است و این به همت بالای معلمان برمی‌گردد.

وی افزود: آموزش و پرورش با توجه به ضرورت نظارت فعالیت‌ها تلاش کرد، بستر امن آموزشی در فضای مجازی ایجاد کند و شبکه دانش‌آموزی شاد شروع به کار کرد که اشکالات آن هم برطرف می‌شود.

آموزش دانش‌آموزان ادامه دارد

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به جلسه روز گذشته شورای عالی آموزش و پرورش متذکر شد: با توجه به اینکه در شرایطی هستیم که نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم چه اتفاقی می‌افتد، دو موضوع را مدنظر قرار دادیم، نخست اینکه از تمام بسترهای موجود برای تداوم جریان آموزشی از طریق صدا و سیما، شبکه شاد و سایر روشهای دیگر در مناطقی که دسترسی به اینترنت ندارند از جمله راهبران آموزشی کار آموزش دانش‌آموزان تداوم یابد.

خانواده‌ها نگران نباشند، به هر شکل ممکن خلأ آموزشی را جبران می‌کنیم

وی گفت: برنامه‌ریزی باید به گونه‌ای باشد که اطمینان پیدا کنیم دانش‌آموزان برای شروع سال تحصیلی آینده مواردی را که نیاز است برای ورود به پایه بعدی آموخته باشند و به هر شکل ممکن آن را جبران می‌کنیم به خانواده‌ها می‌گویم دغدغه نداشته باشند و آموزش و پرورش این را وظیفه خود می‌داند با برنامه‌ریزی و استفاده از روش های مختلف به گونه‌ای عمل کند تا دانش آموزی که می خواهد به پایه بالاتر برود، اول مهر معلم اطمینان پیدا کند پیش‌نیازهای لازم را فرا گرفته است و خلأیی و وجود نداشته باشد.

حکیم زاده که در یک برنامه رادیویی سخن میگفت، عنوان کرد: مبنای کار هم ارزیابی معلمان است تا بتوانیم سال تحصیلی را به شکل مطلوب به پایان برسانیم هر سال در خرداد ماه پایان سال تحصیلی و برگزاری امتحانات را داشتیم در حال حاضر تا خرداد سال تحصیلی ادامه دارد و در زمان مقرر مثل هر سال با روش‌های متناسب با شرایط فعلی، آزمون‌ها برگزار می شود اما اینکه حضوری یا مجازی باشد تصمیم‌گیری نهایی نشده است و اقدامات جبرانی برای اطمینان از یادگیری دانش آموزان مدنظر است.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: