نتایج دو مرکز پژوهشی انگلیس

سلبریتی‌ها عامل جهانی انتشار اطلاعات نادرست در مورد کرونا

کدخبر: 2351088

بر اساس دو پژوهش دانشگاهی در دو مؤسسه معتبر علمی انگلیس، سلبریتی‌ها و چهره‌های سیاسی با اکانت‌ها و صفحاتی که میلیون‌ها فالوئر دارند، عامل اصلی انتشار اخبار فیک و اطلاعات نادرست در مورد ویروس کرونا هستند.

نسیم‌آنلاین: بر اساس دو پژوهش دانشگاهی در دو مؤسسه معتبر علمی انگلیس، سلبریتی‌ها و چهره‌های سیاسی با اکانت‌ها و صفحاتی که میلیون‌ها فالوئر دارند، عامل اصلی انتشار اخبار فیک و اطلاعات نادرست در مورد ویروس کرونا هستند.

گاردین در گزارشی نوشت: پس از آتش زدن چند برج مخابراتی فناوری 5 G در لندن و چند شهر دیگر انگلیس به دلیل طرح ادعاهای نادرست چند سلبریتی در مورد ارتباط این فناوری و شیوع کرونا، توجهات نسبت به نقش مخرب سلبریتی‌ها در انتشار اخبار و اطلاعات نادرست مضاعف شده است. بر اساس یافته‌های مؤسسه مطبوعاتی رویترز دانشگاه آکسفورد، در حالی که سیاسیون، سلبریتی‌ها و چهره‌های مشهور 20 درصد از اخبار و اطلاعات نادرست شبکه را منتشر می‌کنند، پست‌های آنها 69 درصد از کل نرخ درگیری کاربران را به خود اختصاص می‌دهد.

نمایندگان رسانه‌های اجتماعی در انگلیس هفته پیش چهارشنبه به دفتر وزیر فرهنگ این کشور فراخوانده شدند تا نسبت به سیاست‌ها و برنامه‌های این رسانه‌ها در مواجهه با اخبار فیک همفکری کنند. اخیراً واتساپ و یوتیوب اقداماتی بدین منظور انجام داده‌اند. اقداماتی که از نظر خبرنگاران، بسیار دیر و به شدت کند و در عمل کم‌فایده است.

این نگرانی وجود دارد که انتشار اطلاعات نادرست اثرات مخربی روی سلامت و بهداشت عمومی داشته باشد. براساس گفته‌های دکتر «دنیل آلینگتون»، یکی از محققان ارشد دانشگاه کینگز لندن، ارتباط معناداری میان کسانی که اطلاعات نادرست را باور می‌کنند و افرادی که از دستورالعمل‌های بهداشتی دولت سرپیچی می‌کنند، وجود دارد. پژوهش او نشان می‌دهد کسانی که ارتباط شیوع کرونا و فناوری 5 G را باور کرده‌اند؛ کمتر در خانه می‌مانند، به صورت معمول کمتر دست‌های خود را می‌شویند و کمتر «فاصله‌گذاری اجتماعی» را رعایت می‌کنند.

هر چه شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی در طراحی و اجرای برنامه‌های مانع انتشار اخبار فیک سرعت بالاتری می‌گیرند، سلبریتی‌ها و چهره‌های مجازی با در اختیار داشتن میلیون‌ها فالوئر در توئیتر و اینستاگرام به اخبار جعلی دامن می‌زنند و شایعات را منتشر می‌کنند که پیگیری و تکذیب آنها چندان بازدهی ندارد.

ارسال نظر: