نمایش استعفا برای نجات سلطان

کدخبر: 2351066

به دنبال افزایش انتقادهای شدید از عملکرد دولت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه پس از اعلام مقررات منع تردد که مخالفان آن را «بی‌تدبیری» دولت وی در مواجهه با شیوع بیماری کرونا توصیف کردند، سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه استعفای خود را  اعلام کرد.

به دنبال افزایش انتقادهای شدید از عملکرد دولت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه پس از اعلام مقررات منع تردد که مخالفان آن را «بی‌تدبیری» دولت وی در مواجهه با شیوع بیماری کرونا توصیف کردند، سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه استعفای خود را اعلام کرد.

مقررات منع تردد در ترکیه آن هم فقط به مدت 48 ساعت اما بدون مقدمه و اعلام قبلی،باعث شد تا بسیاری از مردم این کشور برای تأمین مایحتاج و وسایل مورد نیاز خود به فروشگاه‌ها هجوم برند و صحنه‌هایی از درگیری مردم با یکدیگر و نیروهای پلیس در آنکارا و دیگر شهرهای ترکیه در فضای مجازی منتشر شود.در عین حال برخی نیز گفته اند اعلام زود هنگام این که قرنطینه از یک روز بعد شروع می شود باعث هجوم مردم به فروشگا ه ها و همچنین مناطق تفریحی شد که انتقادهای زیادی را برانگیخت.

این رویدادها باعث شد تا سلیمان سویلو از طریق حساب رسمی توئیتر خود اعلام کند که از سمت خود استعفا کرده است.به دنبال آن، نهاد ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه اعلام کردکه اردوغان، استعفای سویلو را نپذیرفته است.با این حال،کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب جمهوری خواه خلق در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: "استعفای سویلو با اراده شخصی خودش نبود. من فکر نمی‌کنم تصمیم استعفای وزیر کشور فردی باشد او برای نجات اردوغان استعفا کرد".

محرم اینجه از سران حزب جمهوری خلق نیز نوشت: همه این‌ها تئاتر و بازی‌های کاخ ریاست جمهوری است. می‌خواهند با این نمایش‌ها شکست خود را پنهان کنند.به نظر می رسد که مردم ترکیه حالا به خوبی می‌دانند که واقعیت درباره ویروس کرونا چیست و برخلاف دروغ‌های اردوغان که به آن ها گفته بود ویروس وارد کشورشان نشده و در حالی که همه همسایگان ترکیه با آن دست و پنجه نرم می‌کردند، ترکیه وضعیت را سفید اعلام می‌کرد، قمار بزرگی بود. بر اساس آمارهای رسمی اعلام شده از سوی فخرالدین کوجا وزیر بهداشت ترکیه تاکنون در این کشور 57 هزار نفر به کرونا مبتلا شده و 1198 نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند و به این ترتیب ترکیه همچنان در رده 10 کشور نخست جهان از حیث ابتلا به ویروس کروناست و در رده نهم این جدول قرار دارد.

سویلو رئیس می‌شود؟

سلیمان سویلو وزیر کشور در سال 2018 میلادی هم به دلیل برخی ناملایمات حزبی قصد استعفا داشت اما اردوغان مانع از استعفای او شد و وزیر کشور با توان و قدرت بیشتری به فعالیت خود ادامه داد. حالا هم پس از رد استعفای دوم سویلو از قدرت و محبوبیت بیشتری برخوردار شده است.بسیاری از تحلیل‌گران ترکیه معتقدند که او یکی از سه چهار نفری است که احتمال دارد در آینده جایگزین اردوغان شود. سلیمان سویلو نیز همچون احمد داوود اوغلو از افرادی است که در لیست رفقای قدیمی اردوغان و موسسان حزب عدالت و توسعه نبوده و راه صدساله را یک شبه پیموده است.

او خیلی زود در این حزب رشد کرد و به مقام و موقعیتی بالا دست یافت . او در دولت‌های داوود اوغلو و بن علی ییلدرم وزیر کار و تامین اجتماعی و در دولت اردوغان وزیر کشور شد.ظاهراً سلیمان سویلو در بدنه حزب عدالت و توسعه حامیان چندانی ندارد اما او از نظر شرکا و موافقان اردوغان موفق ترین و کارآمدترین عضو کابینه است.سلیمان سویلو در این حوزه‌ها توانسته است توجه و رضایت اردوغان را جلب کند:1.مبارزه مداوم با شبکه فتح‌ا... گولن.2.مبارزه با پ.ک.ک و داعش.3.مدیریت و سازمان دهی رضایت‌بخش نیروهای پلیس.4.حضور مداوم در صف اول و میدان بحران به ویژه در مناطق درگیری بین پ.ک.ک و نیروهای امنیتی سیل و زلزله.5.تبعیت مداوم از اردوغان و تداوم فعالیت همچون یک وزیر همیشه بیدار و بیش‌فعال.اگر چه سلیمان سویلو در تیم اردوغان همچنان از احترام و حمایت خاصی برخوردار است و برخی او را دست راست اردوغان می دانند اما رویدادهای 48 ساعت اخیر نشان داد که مبارزه با کرونا دولت اردوغان و حزب عدالت توسعه را در مسیر تحولات مهمی قرار داده است.

«روزنامه خراسان»

ارسال نظر: