توربینهای دندانپزشکی بومی‌سازی شد

کدخبر: 2351038

توربین‌های دندانپزشکی ابزاری وارداتی و مهم در کلینیک‌ها محسوب می‌شوند اما با تلاش محققان دانشگاه علم و صنعت طراحی و ساخت آن با موفقیت در کشور انجام شد.

توربین‌های دندانپزشکی در کلینیک‌ها کاربرد گسترده‌ای دارند و با این اقدام فعالیت جدی برای ساخت و تولید آن برداشته شد.

توربین‌ها ابزارهای چرخنده با سرعت بالا هستند که برای برداشتن نسخ دندان و پوسیدگی در حداقل زمان به کار می‌روند. هندپیس‌ها نیز ابزاری مکانیکی برای انجام انواع روش‌های معمول دندانپزشکی از جمله از بین بردن پوسیدگی، پولیش و تغییر پروتزها است. میکروتوربین‌های با سرعت بالا یکی از اجزای هندپیس‌ها است که فناوری به کار رفته در آن پیشرفته است.

برهان بیگ زاده مجری طرح پژوهشی «طراحی و ساخت نمونه هندپیس توربین دندانپزشکی» گفت: تشدید تحریم‌ها در سال‌های اخیر موانعی را در کشور به وجود آورده است بنابراین واردات هندپیس‌های دندانپزشکی با مشکلاتی روبرو می‌شود. از سویی با وجود توانایی‌های داخلی نیازی به وابستگی کلی در این حوزه به خارج از کشور نیست و می‌توان این فناوری را بومی سازی کرد. در این پروژه نیز توسعه فناوری ساخت این میکروتوربین‌ها با کاربرد اصلی در دندانپزشکی مد نظر قرار گرفت.

وی هدف از اجرای این طرح را ارائه پیشنهاد ساخت یک نمونه دستگاه هندپیس توربین دندانپزشکی با بهینه کردن نمونه آزمایشگاهی ساخته شده دانست که در این طرح نمونه مهندسی آن با قابلیت کار در دور کاری ۲۵۰ هزار تا ۳۰۰ هزار rpm توسعه داده شد.

با این اقدام گامی دیگر در مسیر خودکفایی کشور برای تولید ابزاری فناورانه در حوزه پزشکی برداشته شد. اکنون که با ساخت این نمونه دانش فنی آن در کشور وجود دارد، باید برای تجاری سازی آن اقدام کرد تا محصولات ایران ساخت در این حوزه نیز گسترش یابد.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: