وام یک میلیون تومانی برای خانوارهایی که هیچ شاغلی ندارند، کم است

کدخبر: 2350820

پرداخت وام یک میلیون تومانی به سرپرستان خانواده‌هایی تا قبل از شیوع کرونا نیز شاغلی نداشته‌‌اند و وضعیتشان از قبل نیز بدتر شده است کافی نیست.

میثم موسایی استاد اقتصاد دانشگاه تهران در خصوص اختصاص وام یک میلیون تومانی به سرپرستان خانواده‌های یارانه بگیر اظهار کرد: این وام در حد خودش کمک کننده است ولی کافی نیست. قبل از کرونا ۲۶ درصد خانوارهای کشور هیچ شاغلی نداشتند و اکنون این وضعیت بدتر شده است.

وی افزود: پیشنهاد می دهم اقساط این وام را بلافاصله از ماه بعد از یارانه نقدی سرپرستان خانوار کم نکنند و یک فرصت ۳ یا ۴ ماهه به آنها بدهند.

این اقتصاددان در ارزیابی خود از میزان حمایت‌های دولت از کسب و کارهای زیان داده ناشی شیوع ویرس کرونا بیان کرد: دولت تنها می تواند از راه وام و تسهیلات بانکی به این کسب و کارها کمک کند و منبع درآمد دیگری ندارد، زیرا وضعیت فروش نفت و اخذ مالیات مناسب نیست. روی منابع خارجی هم حسابی نمی توان کرد.

موسایی گفت: بعید است که صندوق بین المللی پول وامی به ایران بدهد، زیرا برای این کار باید ۸۵ درصد آرا را به دست بیاورد که دولت آمریکا سهمی بیش از ۱۵ درصد را در این صندوق دارد و کشورهایی مثل عربستان و رژیم صهیونیستی در این صندوق به وام دهی به ایران رای منفی می دهند.

وی بیان کرد: اگر دیپلماسی قوی به کار گرفته شود، نیازی به اخذ وام از این صندوق هم نداریم و می‌توانیم با آزاد کردن بخشی از ذخایر ارزی کشورمان مشکلات کنونی را پشت سر بگذاریم.

«نود اقتصادی»

ارسال نظر: