سرد و بی‌رونق مثل پس از یازدهم سپتامبر

کرونا چگونه به جنگ صنعت سرگرمی رفته است؟/ ضرر و زیان مالی هالیوود از کرونا به روایت آمار

کدخبر: 2350798

بر اساس گزارش نیوزویک، ضرر گیشه‌ها در هالیوود، تاکنون 7 میلیارد دلار بوده است و پیش‌بینی می‌شود در صورت ادامه شرایط تا پایان ماه می، ده میلیارد دلار نیز به این خسارت اضافه شود. این خسارت تاکنون 120 هزار نفر را در هالیوود بیکار کرده است.  

نسیم‌آنلاین: بر اساس گزارش نیوزویک ، ضرر گیشه‌ها در هالیوود، تاکنون 7 میلیارد دلار بوده است و پیش‌بینی می‌شود در صورت ادامه شرایط تا پایان ماه می، ده میلیارد دلار نیز به این خسارت اضافه شود. این خسارت تاکنون 120 هزار نفر را در هالیوود بیکار کرده است.

پس از آنکه دونالد ترامپ در روز 13 مارس، وضع اضطراری ملّی اعلام کرد ناگهان همه چیز به هم ریخت. روزهای پیش از 13 مارس، کرونا شوخی به نظر می‌رسید. تا جایی که یکی از داوران گات تلنت آمریکا در مبارزه با کرونا ماسک گاز و لباس ضدشیمیایی پوشیده بود، اما با مثبت اعلام شدن تست تام هنکس و همسرش کم‌کم اوضاع تغییر کرد. روز 19 مارس، تکنسین صوت شبکه ان‌بی‌سی به خاطر ابتلا به کرونا از دنیا رفت تا همه چیز ناگهان جدی گرفته شود.

80 درصد از 6 هزار سالن سینمای آمریکا به خاطر کرونا تعطیل شده‌اند. کنسرت‌های موسیقی و نمایش‌های زنده تعلیق شده‌اند و ساخت قسمت‌ها و فصل‌های جدید سریال‌های ماهواره‌ای متوقف شده است. «اِیلین آپلبام» اقتصاددان و نویسنده می‌گوید صنعت سرگرمی از میان صنایعی است که از کرونا بیشترین خسارت را متحمل خواهد شد، چون با تماشاگر و البته با تجمع افراد تعریف می‌شود. از نظر او اگر کرونا پس از تابستان بازگردد، ضربه اقتصادی جبران‌ناپذیری به این صنعت وارد خواهد شد.

ضرر اقتصادی کرونا تاکنون هم سخت و سنگین بوده است، به ویژه برای سهامداران سالن‌های سینما و تئاتر و اجراهای هنری. برای نمونه سهام شرکت اِی.ام.سی تاکنون 50 درصد و سهام شرکت «سینما مارک آمریکا» نیز 70 درصد کاهش داشته است. سهام شرکت «نشنال سینمدیا» که مجری تولید و پخش آگهی‌های بازرگانی روی پرده سینماهاست، بیش از 60 درصد کاهش داشته است. این در حالی است که به رغم رونق گرفتن صنعت سینمای خانگی، شرکت‌های بزرگ تولید فیلم و انیمیشن مانند دیزنی به شدت نگرانند و شرایط را مانند سال‌های پس از 11 سپتامبر ناامیدکننده می‌بینند.

روی هم رفته، ضرر گیشه‌ها تاکنون 7 میلیارد دلار بوده است و پیش‌بینی می‌شود در صورت ادامه شرایط تا پایان ماه می، ده میلیارد دلار نیز به این خسارت اضافه شود. این خسارت تاکنون 120 هزار نفر را در هالیوود بیکار کرده است. «تونا آموبی» یک تحلیلگر صنایع مالی، معتقد است برای برآورد میزان ضرر و خسارت شرکت‌ها و صنایع فیلمسازی خیلی زود است. با این حال، از نظر آموبی به دلیل سرمایه‌گذاری دیسنی در چین، سهام این ابرشرکت فیلمسازی که در حوزه‌های مختلف سرگرمی مثل تِم‌پارک‌ها و مجموعه‌های نمایشگاهی نیز سرمایه‌گذاری کرده است، نزدیک به 50 درصد کاهش را از ابتدای سال 2020 تجربه کرده است. برخی کارشناسان می‌گویند به محض بازگشایی این پارک‌ها با پایان یافتن شیوع کرونا، حجم خسارت بازخواهد گشت؛ اما برخی دیگر می‌گویند این بازگشت به یک ترمیم طولانی شباهت دارد و به فرض پایان یافتن شیوع کرونا در انتهای سال 2020، شرکت‌ها و صنایع حوزه سرگرمی در سال‌های 2022 تا 2025 تنها می‌توانند به نقطه آغازین سال 2020 برسند. با این وصف، مشاوران که در بازار سرمایه ریسک اتفاقات را ارزیابی می‌کنند، معتقدند تا آن زمان شرکت‌های کوچک به کلی ورشکسته شده و از میان رفته‌اند.

در عین حال برخی از اجزای صنعت سرگرمی مانند تلویزیون‌ها مثل نتفلیکس تاکنون سود کرده‌اند. همچنین شبکه‌های خبری نیز با افزایش مخاطبین روبرو بوده‌اند. برای مثال، مخاطبین سی‌ان‌ان از 13 مارس تاکنون سه برابر شده‌اند و فاکس‌نیوز، 89 درصد افزایش بازدید را تجربه کرده است. تبلیغات تلویزیونی نیز دیگر وجه صنعت سرگرمی است که با خسارت و ضرر مواجه شده است. به ویژه که رویدادهای بین‌المللی هنری و ورزشی مانند المپیک توکیو لغو شده‌اند به به تعویق افتاده‌اند.

ارسال نظر: