ماندن یا رفتن الرزفی؛ نشست خبری مشخص می کند

کدخبر: 2350753

«عدنان الزرفی» نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه عراق که کناره گیری او از شامگاه چهارشنبه قوت گرفته قرار است تا ساعاتی دیگر نشست مطبوعاتی برگزار کند. با این وجود هنوز به طور قطعی معلوم نیست وی از تشکیل دولت کناره گیری کند.

به دنبال اجماع جریان های سیاسی بر روی گزینه «مصطفی الکاظمی» رئیس سازمان اطلاعات و امنیت و حمایت گروه های کرد و اهل سنت از الکاظمی به نظر می رسد الزرفی دیگر شانسی برای موفقیت نخواهد داشت.

برخی خبرها حاکی است که الزرفی قصد دارد رسما در نشست مطبوعاتی امروز کناره گیری خود را از مکلف شدن اعلام کند تا راه برای انتصاب الکاظمی هموار شود.

در همین حال، گفته می شود که حکم مکلف شدن الکاظمی آماده شده و «برهم صالح» رئیس جمهوری منتظر اعلام انصراف و کناره گیری الزرفی در نشست مطبوعاتی امروز است تا بلافاصله حکم نخست وزیری را تحویل الکاظمی دهد.

خبرگزاری رسمی عراق (واع) به نقل از بیانیه دفتر رسانه ای نخست وزیر نوشت که عدنان الزرفی پنجشنبه ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه صبح در محل اقامت خود در مهمانسرای نخست وزیری، کنفرانس مطبوعاتی برگزار می کند.

برهم صالح ۲۷ اسفند گذشته در حکمی بدون توجه به حق قانونی جریان های شیعی و فراکسیون بزرگ مجلس الزرفی را مکلف به تشکیل دولت کرد.

این انتخاب موج شدیدی از مخالفت ها علیه الزرفی و اقدام رئیس جمهوری عراق را در میان جریان های سیاسی شیعه به راه انداخت.

گروه های شیعی سرانجام پس از چندین روز مذاکره گزینه الکاظمی را برای جایگزینی الزرفی انتخاب کردند.

اکنون همه نگاه ها در داخل عراق به نشست مطبوعاتی الزرفی دوخته شده است و انتظار می رود این نشست پایانی بر ماجرای طولانی و پرونده مبهم انتخاب نخست وزیر باشد.

«خبرگزاری ایرنا»

ارسال نظر: