نقشه روباه پیر برای یمن

کدخبر: 2350746

یک کارشناس سیاسی یمن اعلام بدون هماهنگی آتش‌بس از سوی ائتلاف سعودی را یک نقشه انگلیسی خواند و گفت دشمن متجاوز درصدد متوقف کردن پیشروی‌‌های بزرگ یمنی‌ها در مأرب و استفاده از فرصت آتش‌بس برای تجدید قوا و ازسرگیری حمایت است.

پایگاه خبری المسیره یمن در یادداشتی به قلم «زید احمد الغرسی» کارشناس سیاسی این کشور به تصمیم یکجانبه ائتلاف سعودی برای آتش‌بس در یمن واکنش داد.

در این یادداشت آمده است: «دیدگاه ملی احزاب یمنی درباره آتش‌بس در کشورشان روز چهارشنبه به درخواست فرستاده ویژه سازمان ملل تسلیم وی شد و به دنبال آن بلافاصله ائتلاف سعودی به طور یکجانبه از آتش‌بس در یمن خبر داد تا جلوی هر گونه بحث و بررسی این موضوع گرفته شود و صنعا را در تنگنا قرار دهد که اگر دیدگاه دشمن متجاوز را نپذیرد، او را در برابر چشم دنیا این گونه نشان دهد که خواهان توقف جنگ نیست».

نویسنده به حضور سفیر انگلیس در برنامه شبکه الجزیره برای سخن گفتن از آتش‌بس را موید انگلیسی خواندن نقشه آتش‌بس خواند و گفت:« انگلیسی‌ها مهندس این نقشه هستند و از آن حمایت می‌کنند. انگلیسی‌ها هم که در سیاست به روباه بودن معروفند و فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن هم انگلیسی است؛ بنابراین خواهید دید که چگونه آنها از دشمن متجاوز علیه ملت یمن جانبداری خواهند کرد».

کارشناس سیاسی یمن از مهم‌ترین اهداف اعلام یکجانبه آتش‌بس از سوی سعودی‌ها را توقف پیشروی ارتش و کمیته‌های مردمی در آزادسازی مأرب خواند و گفت: «سعودی‌ها پس ازفروپاشی جبهه‌هایشان می‌خواهند صفوف خود را ساماندهی کنند و جنگ را از سرگیرند و بهانه‌های از سرگیری عملیات را هم از اکنون آماده می‌کنند، مانند اینکه صنعا آتش بس را نقض کرده و به آن پایبند نبوده مثل آنچه در آتش‌بس‌های قبلی کردند».

او با بیان اینکه اظهارات ائتلاف دشمن جدی نبودن آنها را ثابت می‌کند و اینکه آنها می‌خواهند شروطی را که آغاز تجاوز علیه یمن تحمیل کردند، پیش ببرند، گفت: «سعودی‌ها خیال می‌کنند با این کار نشان دادند خیلی باهوش هستند، اما به آنها می‌گوییم که نشانتان خواهیم داد که کودن‌تر از هر زمان دیگری هستید».

کارشناس یمنی تصریح کرد:«ملت یمن به آنها نشان خواهند داد که چگونه مکرشان به خودشان باز خواهد گشت و رسوا می‌شوند».

نویسنده در پایان آورده است:«مطالبات ملت یمن روشن است. توقف حملات، رفع کامل محاصره این تنها راه حل است، اگر آنها جدی هستند راه حل‌های مصنوعی به معنای ادامه تجاوز و نه حل مشکل است. رزمندگان یمنی هم در جبهه‌ها ازفریبکاری دشمن باخبرند و برای هر سناریویی آماده‌اند و مکرشان را به خودشان بازخواهند گرداند».

خبرگزاری رویترز چهارشنبه شب از تصمیم ائتلاف سعودی برای ایجاد آتش‌بس در یمن از امروز پنجشنبه خبر داد.

«ترکی المالکی» سخنگوی ائتلاف سعودی هم در واپسین ساعات شامگاه چهارشنبه از اعلام آتش‌بس یکجانبه در یمن خبر داد و گفت که این آتش‌بس از روز پنجشنبه آغاز می‌شود و به مدت دو هفته ادامه خواهد داشت و پس از آن قابل تمدید خواهد بود.

او گفت گه فرصت برای بیش‌تر کردن تلاش‌ها به منظور دستیابی به توقف فراگیر و دائمی جنگ در یمن فراهم است.

به دنبال آن «مایکل ارون» سفیر انگلیس در یمن با حضور در برنامه شبکه الجزیره ضمن استقبال از اعلام آتش‌بس ائتلاف سعودی طرف‌های یمن را به باز گذاشتن مکان‌های تحت سیطره خود برای ورود کمک‌های بشردوستانه دعوت کرد.

«مارتین گریفیتس» دیپلمات انگلیسی و فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن هم از اعلام یکجانبه آتش‌بس توسط سعودی‌ها استقبال کرد.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: