آمرزش گناهان در شب نیمه شعبان در بیان امام باقر(ع)

کدخبر: 2350691

شب نیمه شعبان در تقویم عبادی ما از مهم‌ترین شب‌های سال شمرده می‌شود تا حدی که طبق روایات، آن را در کنار شب قدر و مقدمه آن معرفی کرده‌اند.

شب نیمه شعبان در تقویم عبادی ما از مهم‌ترین شب‌های سال شمرده می‌شود تا حدی که طبق روایات، آن را در کنار شب قدر و مقدمه آن معرفی کرده‌اند؛ بر این اساس این شب پس از شب قدر برترین شب‌هاست. همچنین بر اساس برخی دیگر از روایات، در این شب خدا فضل خود را بر بندگان سرازیر می‌کند و آنان را به بخشش و کرم خویش می‌آمرزد.

از دیگر سو آنچه به برکت این شب افزوده، تقارنش با شب میلاد مبارک امام عصر (عج) به عنوان منجی بشریت و صاحب شب قدر است که این خود خالی از حکمت نمی‌تواند باشد.

درباره فضیلت شب نیمه شعبان امام صادق (ع) فرمود از پدر بزرگوارشان امام باقر علیه‌السلام درباره فضیلت شب نیمه شعبان سؤال شد. امام فرمود: «بعد از شب قدر، برترین شب است که خدا در آن شب، از فضلش بندگانش را عطا می‌کند و از روی منت خود آنان را می‌آمرزد؛ پس تلاش کنید در این شب برای نزدیکی به خدا‌ که خدا برخود لازم کرده هیچ درخواستی را در این شب، مادام که گناه نباشد، رد نکند. همان‌طور که خداوند به پیامبر شب قدر مرحمت فرمود، به ما اهل‌بیت نیز نیمه شعبان را عطا کرد. پس در دعا و اذکار در این شب، تلاش کنید؛ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ (ع) قَالَ: سُئِلَ الْبَاقِرُ (ع) عَنْ فَضْلِ لَیْلَةِ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ فَقَالَ هِیَ أَفْضَلُ لَیْلَةٍ بَعْدَ لَیْلَةِ الْقَدْرِ وَ فِیهَا یَمْنَحُ اللَّهُ تَعَالَى الْعِبَادَ فَضْلَهُ وَ یَغْفِرُ لَهُمْ بِمَنِّهِ فَاجْتَهِدُوا فِی الْقُرْبَةِ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى فِیهَا فَإِنَّهَا لَیْلَةٌ آلَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى نَفْسِهِ أَنْ لَا یَرُدَّ فِیهَا سَائِلًا مَا لَمْ یَسْأَلِ اللَّهُ مَعْصِیَةً وَ إِنَّهَا اللَّیْلَةُ الَّتِی جَعَلَهَا اللَّهُ لَنَا أَهْلَ الْبَیْتِ بِإِزَاءِ مَا جَعَلَ لَیْلَةَ الْقَدْرِ لِنَبِیِّنَا ص فَاجْتَهِدُوا فِی الدُّعَاءِ وَ الثَّنَاءِ عَلَى اللَّهِ» (مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج‏2، ص831)

بر اساس این روایت: 1ـ شب نیمه شعبان پس از شب قدر فضیلت بالایی دارد، 2ـ خداوند به بندگانش از فضل خود عطا می‌کند 3ـ گناهان مورد آمرزش قرار می‌گیرد

فضیلت شب نیمه شعبان پس از شب قدر، عطای فضل و بخشش به بندگان، آمرزش گناهان، پذیرش دعای درخواست‌کنندگان به شرط مراقبت از گناه.

همچنین دو رفتاری که از شیعیان خواسته شده است که عبارتند از: 1ـ تلاش جهت قرب به خداوند متعال؛ فَاجْتَهِدُوا فِی الْقُرْبَةِ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى 2ـ تلاش در دعا و مناجات الهی؛ فَاجْتَهِدُوا فِی الدُّعَاءِ وَ الثَّنَاءِ عَلَى اللَّهِ.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: