تلاش آمریکا و انگلیس برای بی‌آبرو کردن چین

کدخبر: 2350681

سفیر چین در بریتانیا، در اظهاراتی انتقادی، تلاش‌های سیاستمداران آمریکایی و انگلیسی برای بی‌آبرو کردن چین در بحبوحه شیوع کرونا را «ویروس سیاسی» توصیف کرد.

«لئو شیائومینگ» سفیر چین در بریتانیا امروز (چهارشنبه) هشدار داد که برخی سیاستمداران آمریکایی و انگلیسی در بحبوحه شیوع کروناویروس در جهان در حال دروغ‌پراکنی هستند و تلاش می‌کنند تا چین را بی‌آبرو و بی‌اعتبار کنند.

بنا به گزارش خبرگزاری «شینهوا»، سفیر چین تصریح کرد که تلاش‌ برای بی‌آبرو کردن چین در بحبوحه شیوع کرونا در واقع «یک ویروس سیاسی» است که همکاری‌های بین‌المللی در مقابله با بیماری همه‌گیر کرونا را تضعیف می‌کند.

لئو در خصوص تلاش فعال چین برای کمک به کشورهای جهان به منظور مقابله با کروناویروس گفت که پکن به صورت فعال در مقابله جامعه جهانی با کووید-19 مشارکت دارد و به مسئولیت خود در قبال جهان متعهد است زیرا این بیماری همه‌گیر کرونا، یک چالش مشترک برای تمامی مردم جهان محسوب می‌شود.

وی در این خصوص توضیح داد: «چین ۲۰ میلیون دلار آمریکا به سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعطاء کرده است و با بالاترین توانمندی به بیش از ۱۲۰ کشور از جمله انگلیس و چهار سازمان بین‌المللی امدادرسانی کرده است.

سفیر پکن در بریتانیا همچنین در ادامه افزود که چین از هیچ‌گونه تلاشی در به اشتراک‌گذاری تجارب خود با دیگر کشورها و مناطق مضایقه نمی‌کند.

این دیپلمات چینی سپس در خصوص اتهام‌زنی‌های بریتانیا و ایالات متحده به چین در ارتباط با عدم شفافیت در زمینه شیوع کرونا گفت که پکن در مقابله با کووید-19 شفاف و صریح عمل کرده است و اقدامات مؤثر و کارآمدی را انجام داده است و بنابراین «بی‌آبرو کردن چین اقدامی منفور است».

وی ادامه داد: «با اینحال، تعداد اندکی از سیاستمداران غربی، سهم بی‌شمار چین در بهداشت و درمان عمومی جهان و توصیه‌های متخصصانه سازمان جهانی بهداشت را نادیده می‌گیرند که تأکید کرد این ویروس نباید به هیچ کشور یا منطقه خاص نسبت داده شود. اینگونه تلاش‌ها برای بی‌آبرو کردن چین، یک "ویروس سیاسی" است که برای تمامی بشریت مضر است و همکاری‌های بین‌المللی در مقابله با این بیماری همه‌گیر را تضعیف می‌کند».

سفیر چین تصریح کرد: «اینگونه اقدامات، ریاکاری آنها در استفاده از معیارهای دوگانه را فاش می‌کند. این به نفع هیچ‌کس نیست و طبیعتاً محکومیت و مخالفت‌ جامعه بین‌المللی را به همراه خواهد داشت».

لئو ضمن تأکید بر همکاری جامعه بین‌الملل برای مقابله با کووید-19 گفت: «در مواجهه با این چالش، بسیار مهم است که چین و انگلیس با مسئولیت‌پذیری به یکدیگر کمک کنند و از هرگونه اخلال بپرهیزند تا انرژی مثبتی برای همکاری میان دو کشور ایجاد شود و در بهداشت و درمان عمومی جهان، سهم جدیدی داشته باشند».

اظهارات سفیر چین در بریتانیا در حالی مطرح شده است که نمایندگان پارلمان انگلیس، چین، ایران و روسیه را به ارائه اطلاعات نادرست درباره کرونا متهم کرده‌اند.

روز دوشنبه هفته جاری، نمایندگان پارلمان انگلیس مدعی شدند که اطلاعات اشتباه در خصوص منشأ کرونا موجب شده است که سازمان جهانی بهداشت و دانشمندان جهان گمراه شده و تجزیه و تحلیل درباره کروناویروس را برای آنها دشوار کند.

طبق جدیدترین آمار و ارقام منتشر شده، ویروس کرونا هم‌اکنون دستکم یک میلیون و ۴۳۴ هزار و ۸۲۵ نفر را در سراسر جهان درگیر کرده و به مرگ ۸۲ هزار و ۱۵۶ نفر منجر شده است.

علیرغم آنکه شیوع این ویروس ناشناخته برای اولین بار اواخر سال گذشته میلادی (2019) در شهر «ووهان» استان «هوبی» چین آغاز شد اما پکن با اقدامات شدید شدید، موفق به کنترل این ویروس شد و هم‌اکنون آمریکا بیشترین تعداد مبتلایان به کووید-19 را در جهان دارد.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: