مدیریت قوی و جرایم سنگین رمز موفقیت ویتنام در مهار کرونا

کدخبر: 2350673

کشور کمونیستی ویتنام در شرق آسیا با وجود منابع مالی ضعیف ، با مدیریت قوی و بسیج نیروها و وضع جرایم سنگین به نمونه موفقی در مهار کرونا تبدیل شده است.

به گزارش روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز ، نحوه برخورد کشور ویتنام با شیوع کرونا به عنوان الگوی کم هزینه و موفقیت آمیز مورد تمجید قرار گرفته است. دولت هانوی با تمرکز بر قرنطینه و ردگیری تماسها ، منابع محدود را برای این کار بسیج کرده است. "انگوین خوان فوک" (Nguyen Xuan Phuc) نخست وزیر ویتنام اواخر ماه ژانویه و زمانی که اکثر جمعیت ۹۶ میلیونی این کشور در حال جشن سال نو بودند ، در جلسه دولتی با ویروس کرونا اعلام جنگ کرد و گفت: مبارزه با شیوع این بیماری مبارزه با دشمن است. از آن زمان تاکنون نحوه برخورد هانوی با شیوع کرونا به الگویی در مهار کرونا در کشوری با منابع محدود اما رهبری قاطع تبدیل شده است.

جرایم سنگین در ویتنام برای رعایت نکردن تدابیر بهداشتی

استفاده نکردن از ماسک در اماکن عمومی ، ارائه اطلاعات نادرست درباره وضعیت سلامتی یا نقض مقررات قرنطینه از جمله اقداماتی است که می تواند در کشور ویتنام به جرایم سنگین یا حتی محاکمه کیفری منجر شود. به گزارش خبرگزاری ویتنام ، همزمان با مبارزه مقامات این کشور با شیوع ویروس کووید-۱۹ اداره دادگستری شهر هانوی با انتشار سندی فهرستی از ۱۳ عملی که می تواند افراد را به دردسر اندازد منتشر کرد.

کسانی که در اماکن عمومی از ماسک استفاده نکنند با جریمه ای معادل حدود ۱۳ دلار آمریکا رو به رو خواهند شد. کسانی که از ماسک های کهنه و مستعمل استفاده کنند معادل ۲۱۲ دلار آمریکا جریمه می شوند و انداختن ماسک استفاده شده در خیابان هم معادل حدود ۳۰۰ دلار آمریکا جریمه در پی خواهد داشت.

کسانی که بطور عمدی وضعیت سلامتی خود یا دیگران را پنهان کنند معادل ۸۵ دلار جریمه می شوند . طبق دستورات اداره دادگستری همچنین برای رعایت نکردن مقررات قرنطینه توسط افراد و برای بخشهای خدماتی و تهیه غذا هم جرایم سنگینی درصورت رعایت نکردن موارد بهداشتی در نظر گرفته شده است.

قرنطینه کردن و ردگیری زنجیره تماس افراد آلوده به جای آزمایش گسترده کرونا

ویتنام بجای انجام آزمایشهای گسترده کرونا روی افراد که اقدام اصلی در کشور ثروتمند کره جنوبی بوده است، بر جدا و قرنطینه کردن افراد مبتلا و ردگیری تماسهای رده دوم و رده سوم این افراد تمرکز کرده است.

"تران داک فو" از مقامات ارشد بهداشتی ویتنام گفت: انجام گسترده آزمایش کرونا خوب است اما این کار بستگی به منابع هر کشور دارد. وی افزود: مساله مهم این است که شمار افرادی که ممکن است با بیماری تماس داشته باشند یا از نواحی شیوع بیماری بازگشته اند را بدانید و سپس روی این افراد آزمایش انجام دهید.

علاوه بر ردگیری دقیق تماسهای افراد آلوده به کرونا ، تدابیر مقامات ویتنام همچنین شامل قرنطینه های اجباری و همچنین به خدمت گرفتن اجباری دانشجویان پزشکی و پزشکان و پرستاران بازنشسته برای پیوستن به مبارزه با کرونا بوده است.

"کارل تایر" استاد دانشگاه "نیو ساوت ولز" استرالیا در این زمینه گفت: ویتنام جامعه ای تک حزبی با نیروهای امنیتی زیاد و نیروهای ارتش در کنار نیروهای حزب بوده و ساختار قدرت از بالا به پایین است و در مواجهه با فجایع طبیعی خوب عمل می کند.

تاکنون در ویتنام ابتلای ۲۵۱ نفر به کرونا تایید شده که ۱۲۲ نفر بهبود یافته اند اما کسی در این کشور جنوب شرق آسیا جان خود را بر اثر کرونا از دست نداده است.

«خبرگزاری ایرنا»

ارسال نظر: