وعده های وزیر جدید جهاد کشاورزی

کدخبر: 2350656

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، راهکار افزایش تولید در بخش کشاورزی را توجه همزمان به زنجیره تولید و توزیع عنوان کرد.

کاظم خاوازی در مراسم اخذ رأی اعتماد در صحن علنی مجلس با اشاره به فرصت محدودی که برای حضور در این منصب در اختیار دارد، گفت: به همین دلیل ناچارم برنامه‌هایم را در سه راهبرد اصلی محدود کنم که شامل «جدیت در اجرای وظایف قانونی و حاکمیتی»، «رفع تنگنای تولید محصولات اساسی کشاورزی» و «ریل گذاری و بسترسازی اجرای برنامه‌های اصلی کشاورزی و شکوفایی بخش کشاورزی» می‌شود.

وزیر پیشنهادی کشاورزی افزود: بخش کشاورزی چند وجهی است و بخش‌های مختلف را در بر می‌گیرد که ۸۰ درصد انرژی غذایی، ۱۹ درصد اشتغال و بخش قابل ملاحظه‌ای از صنایع تولیدی را در بر می‌گیرد.

خاوازی ادامه داد: سال گذشته علیرغم تحریم‌ها بخش کشاورزی رشد ۸.۷ درصدی داشت که نشان می‌دهد این بخش در رشد اقتصادی بدون نفت، سهم مؤثری دارد.

وی با تاکید بر اینکه بخش کشاورزی ظرفیت‌های مغفول و بی بدیلی دارد که با وجود نیروی انسانی توانمند می‌تواند عامل رشد کشور حتی در شرایط تحریم باشد، ادامه داد: تنها راه شکوفایی بخش کشاورزی این است که تولیدات محصولات کشاورزی باید در قالب زنجیره‌های کشاورزی و عرضه رشد کند.

زنجیره‌های تولیدی-توزیعی کشاورزی باید تقویت شود

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: برای کاهش تفاوت قیمت تولید با مصرف، افزایش کیفیت محصولات کشاورزی برای صادرات چاره‌ای جز تمرکز همزمان بر حوزه تولید و توزیع به جای تمرکز صرف بر تولید، نداریم. که تمرکز همزمان بر تولید و توزیع از طریق تقویت زنجیره‌های تولیدی-توزیعی کشاورزی مقدور است.

خاوازی با بیان اینکه در شرایط کنونی باید هم حلقه‌های تولید و هم عرضه مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: توجه به این حلقه‌ها سبب می‌شود تا منابع مالی به صورت متناسب میان همه حلقه‌های این زنجیره توزیع شود. ضمن اینکه وزارت جهاد کشاورزی با سایر وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها، بخش خصوصی و تشکل‌ها ارتباط تنگاتنگ داشته باشد.

سهم کشاورز از قیمت محصول از ۴۰ درصد فعلی به ۵۰ درصد افزایش می‌یابد

به گفته وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی د ر رویکرد جدید، درآمد کشاورز نیز افزایش می‌یابد چون سود حاصل از فروش کالاها میان همه بخش‌ها از تولید تا بسته بندی، حمل و نقل و عرضه، متناسب توزیع می‌شود، همچنین درآمد کشاورزان از ۳۰ درصد فعلی به ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.

خاوازی با تاکید بر اینکه تمام تلاش خود را به توسعه مشارکت عمومی-خصوصی معطوف می‌کنم، گفت: همه ساله با گلایه کشاورزان رو به رو هستیم که یک سال با مازاد تولید سیب زمینی، گوجه و پیاز و کاهش درآمد صیفی کاران مواجهیم و سال بعد با کمبود و گرانی این کالاها در بازار و گلایه مصرف کنندگان مواجه هستیم.

عدم تناسب در تولید برخی محصولات باید مدیریت شود

وی دلیل این نامتناسب بودن توزیع محصولات کشاورزی و تفاوت قیمت در تولید و عرضه را فقدان سیستم جامع اطلاعاتی در بخش کشاورزی عنوان و اظهار کرد: این سیستم شامل اطلاعات حاکمیتی نظیر سطح زیر کشت، میزان اراضی کشاورزی، کاداستر بخش کشاورزی، هواشناسی کشاورزی و ده‌ها اطلاعات دیگر است که باید در اختیار بهره برداران و مدیران بخش قرار بگیرد.

خاوازی افزود: این سیستم زمینه‌ای برای تدوین سند آمایش سرزمینی است که الگوی کشت بر اساس این سند تدوین، طراحی و اجرا می‌شود.

خودکفایی در گندم و شکر و خوداتکایی در برنج و دانه‌های روغنی را پیگیری خواهیم کرد

خاوازی با بیان اینکه به اعتقاد من وزارت جهاد کشاورزی مأموریت اصلی شامل امنیت غذایی، حمایت از منابع غذایی و حفظ و صیانت از منابع پایه، اظهار داشت: ارتقای محصولات راهبردی در اسناد بالادستی و برنامه ششم توسعه و برنامه‌های اقتصادی مقاومتی به خوبی تبیین شده است که این موارد در برنامه تقدیمی ذکر شد. در اجرای تکالیف ماده ۳۱ برنامه ششم، خودکفایی گندم و شکر و ارتقای خوداتکایی در برنج و دانه‌های روغنی را دنبال خواهم کرد.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی افزود: برای جهش تولید در روغن، با ایجاد تنوع در سبد گیاهان روغنی و نفوذ دانش و بهبود مدیریت زنجیره، برنامه‌های جدیدی را اجرا می‌کنیم. همچنین برای تقویت بخش شیلات در جنوب که ظرفیت اشتغالزایی دارد برنامه داریم.

مرغ لاین ایرانی را احیا خواهیم کرد

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین عواملی که روی تولید تأثیر می‌گذارد، وجود هسته‌های اولیه است. بخش قابل ملاحظه‌ای از پایداری تولید در گرو هسته‌های اولیه است. در فرصت پیش رو برای تولید بذرهای وارداتی، هیبری، سبزی و صیفی برنامه داریم. همچنین برای توسعه بخش تخم چشم زده قزل آلا، میگوی آری از بیماری و مرغ لاین ریل گذاری اساسی خواهیم کرد.

خاوازی گفت: با اتخاذ سیاست‌های حمایتی و بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان تا پایان دولت دوازدهم، تأمین بذر داخلی، بذر سبزی و صیفی را از ۲ درصد به ۲۰ درصد افزایش خواهیم داد. با احیای مرغ لاین طی ۲ سال تأمین جوجه گوشتی از محل تولید داخل صورت خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه دومین عامل محدودیت تولید مربوط به نهاده است، افزود: صنعت دام و طیور از نظر خوراک وابستگی شدید به نهاده دارد. تأمین حداکثری بر اساس ظرفیت‌های داخل با تمرکز بر علوفه‌های کم آب بر با تنوع منابع جایگزین و فرمولاسیون خوراک دام را اجرا خواهیم کرد. برای بخش کود هم در نظر داریم که نظام تأمین و توزیع این حوزه را با همکاری بخش غیردولتی بهبود بخشیم. با اجرای برنامه تا پایان دولت میزان خوداتکایی کودهای بذری و … از ۳۰ درصد به ۷۰ درصد افزایش خواهد یافت.

خاوازی با اشاره به اینکه در همه کشورها بخش کشاورزی با حمایت دولت‌ها سرپا است و روز به روز تقویت می‌شود، گفت: آزادترین اقتصادهای دنیا نیز موضوع امنیت غذایی را به نوسانات بازاری مرتبط نمی‌دانند. باید به صورت هدفمند و دقیق در طول زنجیره ارزش از بخش کشاورزی حمایت کنیم. تأمین مالی و افزایش سرمایه گذاری قیمت‌های تضمینی و عادلانه برای کشاورزی را با هر نوع پیگیری دنبال خواهیم کرد تا حق کشاورزان در قیمت‌های تضمینی را بگیریم.

پوشش بیمه کشاورزی را افزایش خواهیم داد

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی ادامه داد: استفاده از ظرفیت‌های بورس، اصلاح بیمه کشاورزی از مدیریت مالی به مدیریت ریسک، افزایش پوشش بیمه گری کشاورزی به ویژه در مسائلی همچون سیل، تسهیل در پرداخت اعتبارات بانک کشاورزی، برقراری خطوط ویژه اعتباری، نوآوری در خدمات مالی با حضور استارتاپ های جوان و تعامل بیشتر نهادهای مالی وابسته به کشاورزی در دستور کار خواهد بود. همچنین پیگیری توسعه صادرات از طریق شناسایی بازارهای مطمئن و پایدار و موافقت نامه موقت با اتحادیه اوراسیا را دنبال خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه از ظرفیت‌های مغفول مانده نیز بهره خواهیم برد، گفت: ۶ میلیون هکتار دیم زار در کشور داریم که با اصلاح و تنوع ارقام و بهبود مدیریت و کشت تولید را بالا خواهیم برد. برای به کارگیری ظرفیت‌های تولید بخش شمال و شمال غرب، سواحل مکران و کل سواحل ریل گذاری خوبی می‌شود تا سالیان آتی به ظرفیت تولید اضافه شوند.

خاوازی با اشاره به اینکه برای سلامت غذا، باقی مانده سموم و آلاینده‌ها را با حساسیت بیشتری پی گیری خواهیم کرد، افزود: اجرایی کردن نظام محصول گواهی شده، بهبود محتوای محصولات غذایی، پایش سلامت غذا و ارتقای نهاده‌های زیستی در آفت کش‌ها را دنبال خواهیم کرد و گزارش ادواری را به مجلس ارائه می‌کنیم.

وی اظهار داشت: برای دسترسی آسان آحاد جامعه به غذا، تلاش می‌کنیم. با توجه به اینکه اختلاف قابل توجه قیمت محصول در بخش تولید با بخش فروش یکی از موانع دسترسی آسان آحاد جامعه به غذا است از این رو با اصلاح نظام بازار و صنعت کشاورزی با همکاری با بخش خصوصی و استارتاپ های جوان کار را جلو خواهیم برد. با استفاده از همه ابزارها و زیرساخت‌های در اختیار و اصلاح رویکردها سازمان‌ها همچون سازمان تعاونی روستایی، کارها را با شتاب بیشتری جلو می‌بریم.

خاوازی با بیان اینکه حمایت از فعالان بخش کشاورزی در دستور کار خواهد بود، افزود: حداقل بیشتر از ۴ میلیون بهره بردار و تلاشگر عرصه کشاورزی داریم و در کنار آنها هزاران کارشناس و اندیشمند فعال هستند از این رو برای افزایش مهارت‌های شغلی فعالان، تلاش خواهیم کرد. ارتقا و توانمندسازی با مشارکت جامعه ۱۰ میلیون نفری زنان روستا و عشایر و تقویت نقش جامعه عشایری و مشکلات و تأمین نهاده‌های مورد نیاز در دستور کار خواهد بود.

وابستگی سیاسی به هیچ جناحی ندارم / ‏‬مدیران جوان را به کار خواهم گرفت

کاظم خاوازی در ادامه دفاع از برنامه‌های خود به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با بیان اینکه برنامه‌های ارزشمندی همچون توسعه کشت گلخانه‌ای و روش‌های نوین آبیاری در برنامه دارم، گفت: در این راستا برنامه‌های مهمی چون ادامه اجرای طرح ۹۵۰ هزار هکتاری ولایت در اراضی خوزستان، طرح ۴۶ هزار مترمکعبی انتقال آب به سیستان و بلوچستان، زهکشی اراضی شمال غرب کشور و … را در دستور کار داریم که اجرای آنها نیازمند توجه ویژه دولت و مجلس است.

وی افزود: آنچه مهم است این است که همزمان با توسعه سخت افزاری بخش کشاورزی، توسعه مباحث نرم افزاری این بخش مانند اقتصاد کشاورزی، آموزش و ترویج دانش نوین کشاورزی برای کشاورزان و فعالان این بخش تقویت شود.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، منابع خاک کشور را محدود و تنها معادل ۱۰ درصد سرزمین دانست و گفت: برنامه ما در وزارت جهاد کشاورزی اولاً حفظ منابع خاک و ثانیاً افزایش بهره وری از منابع موجود است. در همین راستا قانون حفاظت از منابع خاک که در مجلس دهم به تصویب رسید، اقدام خوبی بود.

خاوازی برنامه خود در بخش جنگل را ادامه اجرای طرح تنفس جنگل‌های شمال دانست و تصریح کرد: جنگل کاری با روش‌های نوین نیز از دیگر موضوعات مهمی است که در دستور وزارت جهاد کشاورزی قرار خواهد داشت.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود درباره توجه به حوزه دام اظهار داشت: در این حوزه یک میلیون بهره بردار داریم که با توجه به محدودیت مراتع با چالش‌هایی همچون کاهش تعداد دام‌ها و همچنین درآمد دامداران روبرو هستیم که برای جبران این کمبودها به سراغ روش‌های دیگر مانند توسعه پرورش زنبور عسل خواهیم رفت.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی این وزارتخانه را یکی از مهمترین دستگاه‌های دولتی دانست که نیازمند مدیریت جهادی است و گفت: اعتقاد قلبی من این است که جهاد کشاورزی، وزارت غیر سیاسی است که باید در خدمت کشاورزان و روستاییان باشد.

وی تأکید کرد: من هیچ وابستگی سیاسی به هیچ جناحی ندارم و از همه ظرفیت‌ها بهره می برم. در انتخاب همکاران خود نیز از بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب مبنی بر استفاده از مدیران جوان بهره خواهم برد. همچنین زمینه برای فعالان بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان در وزارت جهاد کشاورزی هموار است.

خاوازی تصریح کرد: برای دوره پساکرونا نیز که همه کشورها با کاهش تولید محصولات کشاورزی مواجه هستند، برنامه ویژه ای دارم.

سال گذشته پس از اینکه محمود حجتی، وزیر وقت کشاورزی از سمت خود استعفا داد، رئیس جمهور ۵ اسفندماه کاظم خاوازی را که معاون وزیر و رئیس وقت سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی بود را به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی به مجلس معرفی کرد.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: