عدم حضور احزاب شیعی، سنی و کردی در جلسه رأی اعتماد الزرفی

کدخبر: 2350573

طبق گفته برخی نمایندگان عراقی، بیشتر احزاب شیعه، سنی و کرد پارلمان عراق، در جلسه احتمالی رأی اعتماد به کابینه عدنان الزرفی شرکت نخواهند کرد بنابراین کابینه او رأی نخواهد آورد.

«رعد حسین» نماینده پارلمان عراق از ائتلاف «سائرون» امروز سه‌شنبه گفت که اکثریت فراکسیون‌های شیعه جلسه رأی اعتماد به الزرفی را تحریم خواهند کرد.

حسین در مصاحبه با وبگاه «المعلومه» همچنین گفت: «در سایه شیوع ویروس کرونا و عدم وجود توافق سیاسی، بعید است که مجلس نمایندگان بتواند جلسه رأی گیری برای نخست‌وزیری عدنان الزرفی را برگزار کند». او افزود که در پرتو تحریم جلسه از سوی احزاب شیعه، حصول حد نصاب قانونی نیز دشوار خواهد بود.

این نماینده پارلمان عراق در عین حال گفت که برگزاری جلسه فوق‌العاده پارلمان به ریاست پارلمان بستگی دارد و او در این باره تصمیم خواهد گرفت.

احزاب کُرد و سُنی هم شرکت نمی‌کنند

«علی العبودی» نماینده جریان حکمت نیز گفت که نمایندگان احزاب کُرد و سُنی نیز در جلسه رأی اعتماد به الزرفی مشارکت نخواهند کرد.

العبودی در نطقی تلویزیونی گفت: «جلسه رأی اعتماد به الزرفی شبیه به جلسه اعطای رأی به محمد علاوی خواهد بود و احزاب کُرد و سُنی در جلسه حضور نخواهند داشت».

وی افزود که «ما با سازوکار مأمور شدن الزرفی برای نخست‌وزیری مخالفت کردیم گرچه با شخص او خصومتی نداریم و او شخصیت باتجربه و بانفوذی است».

احزاب سیاسی شیعه عراق از زمان معرفی الزرفی برای تصدی پست نخست‌وزیری این کشور به این مسئله حساسیت نشان داده‌ و او را فردی نزدیک به آمریکا و مخالف گروه‌های مقاومت و الحشد الشعبی می‌دانند که داشتن تابعیت آمریکایی و اتخاذ برخی مواضع در دوران استانداری نجف اشرف در این بین، مزید بر علت شده و مخالفت‌ها با نخست‌وزیری عدنان الزرفی را بیشتر کرده است.

براساس قانون اساسی عراق، رئیس جمهور (برهم صالح) موظف است برای تعیین نخست‌وزیر، نامزد فراکسیون اکثریت را به پارلمان معرفی کند. فراکسیون اکثریت در پارلمان عراق هم اکنون ائتلاف البناء به رهبری هادی العامری است و ائتلاف الفتح به همراه چند حزب دیگر، جزء این فراکسیون است.

«خبگرزاری فارس»

ارسال نظر: