درباره انتشار اینترنتی خروج حاتمی کیا

کدخبر: 2350409

فیلم سینمایی خروج اخرین ساحته ابراهیم حاتمی‌کیا در روزهای اینده وارد شبکه نمایش خانگی خواهد شد.

نسیم آنلاین : ‏ «خروج» ابراهیم حاتمی کیا بدون اکران وارد شبکه نمایش خانگی می‌شود!

فیلم سینمایی «خروج» تازه ترین اثر ابراهیم حاتمی کیا طی روزهای آتی در سامانه فیلیمو و نماوا به صورت آنلاین عرضه می گردد.

در پی انتشار این خبر دکتر شهاب اسفندیاری در رشته توئیتی به تحلیل این مساله پرداخت و نوشت:

اتفاق مهمی است. اولین تولید بزرگ و دارای پروانه نمایش که پس از یک اکران محدود (در جشنواره فجر) مستقیم در اینترنت عرضه می شود. «اوج» کاری را انجام داده که «نتفلیکس» سالها قبل شروع کرد و به تغییر مناسبات پخش و اکران در آمریکا انجامید. در ابتدا بحث انگیز بود ولی کم کم جا افتاد.

تا قبل از این فیلم ها تنها در صورتی برای اکران در سالن های زنجیره ای بزرگ سینما در آمریکا پذیرفته می شد که حداقل 90 روز بین اکران و عرضه DVD/اینترنتی فیلم فاصله باشد. نتفلیکس این مقررات را بر هم زد و پس از اکران محدود، فیلم هایش را برای دهها میلیون مشترک اینترنتی عرضه کرد.

‏در حالی که فیلمسازانی مانند اسپیلبرگ علیه تضعیف اکران سینمایی توسط نتفلیکس موضع گیری کردند، فیلمسازان صاحب نامی مانند برادران کوئن، آلفوسو کوارن و مارتین اسکورسیزی با نتفلیکس همکاری کردند. حتی فیلم «روما» محصول نتفلیکس 4 جایزه اسکار برنده شد.

‏البته نتفلیکس برای جلب رضایت این کارگردانها، فیلم هایشان را برای چند هفته در سالن های کوچکتر یا سالن های اجاره ای اختصاصی اکران می کرد. اما درآمد اصلی در عرضه اینترنتیِ همزمانِ جهانی بود. دیگر بین اکران آمریکا و اکران در سایر نقاط جهان فاصله ای و واسطه ای نبود.

‏هرچند این تصمیم متأثر از شرایط کرونایی فعلی است، باید دید آیا عرضه مستقیم اینترنتی فیلم های سینمایی مناسبات اقتصادی سینمای ایران را هم تحت تأثیر قرار می دهد یا خیر. اما شکی نیست که شرکت های عرضه اینترنتی فیلم و سریال بسیار خوشحال خواهند شد.

ارسال نظر: