نقشه شوم آمریکا برای عراق

کدخبر: 2350359

یک تحلیلگر عراقی ضمن بیان اینکه برخی کشورهای منطقه برای نخست‌وزیر شدن مأمور تشکیل کابینه به عراق فشار می‌آورند،‌ از آغاز طرح جدید آمریکا در این کشور خبر داد.

«کریم الخلیکانی» تحلیلگر عراقی، امروز (یکشنبه)، با اشاره به اینکه برخی کشورها منطقه برای انتصاب «عدنان الزرفی» مأمور تشکیل کابینه در عراق به این کشور فشار می‌آورند، گفت که آمریکا طرح جدیدی را در عراق آغاز کرده که دست‌نشانده‌های او در این کشور آن را در فرایند‌های سیاسی اجرا می‌کنند.

این تحلیلگر عراقی در این ارتباط در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «المعلومه» گفت: «طرح جدید آمریکا در عراق بر منافع مالی و سرمایه‌‌گذاری‌‌های نفتی متمرکز شده است تا بتواند ثروت عراق را تحت کنترل درآورد بویژه آنکه ترامپ غالبا پول را در اولویت اهدافش قرار می‌دهد».

کریم الخلیکانی با اشاره به عربستان سعودی،‌ آمریکا و هم‌پیمانان گفت در صورتی که طرح آمریکا مبنی بر انتصاب عدنان الزرفی به منصب نخست‌وزیری عراق ناکام بماند، این کشورها مبالغ هنگفتی برای ترویج شکستن قانون منع آمدوشد و تأمین مالی ارتش‌های سایبری صرف می‌کنند تا دوباره مردم عراق را بشورانند.

الزرفی از اعضای «فراکسیون النصر» به رهبری «حیدر العبادی» (نخست وزیر سابق) در پارلمان عراق است، اما معرفی او موجی از مخالفت شدید در میان گروه‌های پارلمانی به راه انداخته است.

این تحلیلگر عراقی در ارتباط با خروج آمریکا از چند پایگاه عراق گفت که این اقدام نه به خاطر شیوع ویروس کرونا بلکه به علت دور کردن نیروهای آمریکا از درگیری‌هایی بوده که بازوهایش در عملیات‌های سیاسی آن را پی‌ریزی می‌کنند. اوهمچنین خاطر نشان کرد که این طرح توسط گروه‌هایی جنایت‌کار به اجرا در خواهد آمد.

آمریکا ائتلاف موسم به ضد داعش را در عراق رهبری می‌کند؛ این ائتلاف طی دو هفته اخیر از برخی پایگاه‌هایش در عراق خارج شده است؛ برخی منابع عراقی می‌گویند بیم آمریکا از ادامه حملات مقاومت به این پایگاه‌ها علت این اقدام بوده است.

در همین ارتباط،‌ ائتلاف آمریکایی ضد داعش، دیروز (شنبه) اعلام کرد که طی مراسمی به طور رسمی کنترل پایگاه «الحبانیه» را به نیروهای عراقی واگذار کرده است.

الخلیکانی در پایان سخنانش توضیح داد که در واقع هدف آمریکا از تمام این اقدامات آن است که عراق را به کشوری ضعیف برای تحمیل سلطه‌های خود تبدیل کند.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: