فارین پالیسی: منطقه و ایران قدرتمند، حتی پس از سلیمانی

کدخبر: 2350357

یک نشریه آمریکایی در گزارشی نوشت، ترور سردار قاسم سلیمانی نه‌ تنها بر نفوذ منطقه‌ای ایران تأثیر منفی نداشته است بلکه ایران را بر آن داشته قدرت خود را بیش از پیش افزایش دهد.

نشریه «فارین پالیسی» در گزارشی نوشت، ترور سردار «قاسم سلیمانی» بر عزم ایران در مبارزه با تروریست‌های منطقه خللی ایجاد نکرده است.

این نشریه افزود، هنگام پس گرفتن شهر «ادلب»، نیروهای شیعه تحت حمایت ایران بودند که به مصاف تروریست‌های «هیئت تحریرالشام» وابسته به گروه «القاعده» رفتند. این اقدام نه‌تنها به «بشار اسد» کمک کرد بخشی از سرزمین خود را پس بگیرد بلکه قدرت ایران در منطقه را به آمریکا و روسیه یادآوری کرد.

پس از ترور سردار سلیمانی توسط ارتش آمریکا، شبهاتی درخصوص توان حضور ایران در سوریه و فرماندهی و کنترل گروه‌های شبه‌نظامی به وجود آمده بود. همچنین ضربه سخت ویروس کرونا به ایران، این حدس و گمان را بین آمریکایی‌ها به‌وجود آورده بود که شاید دولت ایران رو به تضعیف است.

اما ایران با وجود مواجه با تمام این مشکلات، به تمامی ناظران نشان داد به هر قیمتی که شده به تعهداتش در منطقه پایبند خواهد ماند. در حالی که آمریکا گمان می‌کرد با ترور سردار سلیمانی فعالیت‌های ایران در سوریه را کند می‌کند، تهران عکس آن را ثابت کرد.

«یحیی العریدی» سخنگوی کمیته مذاکرات معارضان سوری در این باره گفت، از زمان ترور سردار سلیمانی، ایران حتی بیش از پیش در اثبات این امر تلاش کرده و می‌گوید: «ما در اینجا حضور داریم. ما درخصوص آنچه در سوریه می‌گذرد حرف برای گفتن داریم».

اندکی پیش از آن‌که روسیه و ترکیه توافق آتش‌بس امضا کنند، سردار «اسمائیل قاآنی» جانشین سردار سلیمانی از شهر «حلب» دیدن کرد تا نشان دهد ایران در خصوص آنچه در سوریه حاصل شده و مبارزه‌ای طولانی برای رسیدن به آن انجام گرفته است، موضعی راسخ دارد.

در ادامه این گزارش آمده است، به گفته یک روزنامه‌نویس محلی، ایران حتی در شهر «دیر الزور» با برپایی مراکزی فرهنگی در تلاش است قلب و ذهن مردم را با خود همراه کند. همچنین به نظر نمی‌رسد گروه‌های تحت حمایت ایران و حزب‌الله لبنان علی‌رغم حملات اخیر قصد داشته باشند جنوب سوریه و مرزهای فلسطین اشغالی را ترک کنند.

به گفته یک دیپلمات غربی که مکرراً از سوریه بازدید کرده است، روسیه می‌تواند به‌عنوان یکی از طرفین پرنفوذ در تغییرات منطقه در موفقیت یا شکست ایران در سوریه نقش داشته باشد. یک تحلیل‌گر مسائل روسیه در این باره گفته است، مسکو در حال حاضر از تعادل نظامی ایجاد شده در منطقه رضایت دارد. ایران در تلاش است قدرت سلاح‌های اتمی رژیم صهیونیستی را با پروژه‌های سیاسی و جغرافیایی ضد صهیونیستی جبران کند.

این گزارش در پایان نوشت، در حال حاضر ایران در تلاش است در سوریه زمان بخرد تا بتواند هماهنگی‌های بیشتری را به‌وجود آورده و قدرت خود در منطقه را افزایش دهد. ایران حتی با وجود تحریم‌های اقتصادی و شیوع ویروس کرونا نیز، توانسته به سوریه و آمریکا نشان دهد برنامه‌هایش در منطقه بدون تغییر خواهد ماند.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: