تیغ «آشفتگی- گرسنگی» و آینده سرمایه داری آمریکایی

کدخبر: 2350349

اوضاع مقابله با کرونا در هیچ کشوری به آشفتگی آمریکا به عنوان قطب نظام سرمایه‌داری نیست.

بحران کرونا، رژیم آمریکا را آچمز کرده و فشل بودن مدیریت در این کشور به ظاهر ابر قدرت را به رخ جهانیان کشیده است. البته در یک نگاه وسیع‌تر، کرونا ناکارآمدی نظام سرمایه‌داری را آشکار کرده است.

در هیچ کشوری، اوضاع مقابله با کرونا به آشفتگی آمریکا به عنوان قطب نظام سرمایه‌داری نیست؛ از احتمال بی‌خانمانی و گرسنگی میلیون‌ها آمریکایی بواسطه شیوع کرونا تا کمبود تجهیزات حفاظتی برای پرستاران، رکود بی‌سابقه، بیکار شدن حدود ۱۰ میلیون آمریکایی، رواج اسلحه‌فروشی از ترس هجوم قحطی‌زده‌های آمریکایی و ...

خوش‌خیالی اولیه ترامپ!

سردمداران رژیم آمریکا و در رأس آن‌ها دونالد ترامپ، در ابتدای شیوع کرونا در ایالات‌متحده، زیر بار اعمال محدودیت‌های اجتماعی نمی‌رفتند تا مبادا چرخه اقتصادی آمریکا بخوابد، اما زمانی که تعداد مبتلایان و قربانیان کرونا در آمریکا فزونی یافت و سیستم بهداشتی این کشور از پذیرش بیماران کرونایی ناتوان شد، ترامپ با اکره پذیرفت محدودیت‌هایی اجتماعی را در آمریکا اعمال کند.

در نتیجه تعلل و اهمال دولتمردان آمریکایی در ایجاد محدودیت‌های اجتماعی، آمریکا بالاترین مرگ و میر ناشی از کرونا در جهان را به خود اختصاص داده است و تا لحظه تنظیم این گزارش، تعداد قربانیان کرونا در آمریکا از مرز ۷ هزار نفر عبور کرده است.

کاخ سفید فاجعه آفرید! «آندره کومو» فرماندار نیویورک که ایالت متبوعش بدترین وضعیت کرونایی را در میان ایالت‌های آمریکا دارد و آمار مبتلایان به کرونا فقط در این ایالت به پیش از ۱۰۰ هزار نفر رسیده است، طی چندین موضع‌گیری به مدیریت ضعیف دولت مرکزی آمریکا در مواجهه با کرونا اشاره کرده است؛ از جمله آنکه وی در یکی از موضع‌گیری‌هایش گفت: کاخ سفید و دولتمردان آمریکایی می‌دانستند که ویروس کرونا سرانجام به آمریکا نیز خواهد رسید، اما واکنش دیرهنگام آن‌ها باعث بروز فاجعه کنونی شده است.

«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز از منتقدان سرسخت شیوه مدیریت بیماری کرونا توسط دولت آمریکاست؛ وی در یکی از موضع‌گیری‌هایش در این زمینه گفت: اقدام ترامپ در نفی کردن مستمر واقعیت‌ها و تاخیر در اتخاذ تصمیمات، باعث شدن شماری از شهروندان آمریکایی در نتیجه ابتلابه کرونا جان خودشان را از دست بدهند بنابراین باید درباره مواجهه دولت آمریکا با بحران کرونا پس از پایان این بحران، تحقیقاتی صورت گیرد.

پنهانکاری دولت آمریکا در قضیه کرونا تعلل و اهمال دولتمردان آمریکایی در مقابله با کرونا که شائبه پنهانکاری تعمدی از سوی آن‌ها را نیز در محافل رسانه‌ای آمریکا ایجاد کرده است، شواهد دیگری نیز دارد. روزنامه «دیلی بیست» اخیرا فاش کرد ارتش آمریکا دو ماه پیش با ارسال یادداشت غیرمحرمانه به کاخ سفید، درباره احتمال مرگ ۱۵۰ هزار نفر در این کشور به علت ابتلا به ویروس کرونا هشدار داده بود.

طبق گزارش «دیلی‌بیست» اگر کاخ سفید به هشدار ارتش آمریکا توجه کرده بود و تدابیر زودهنگامی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا اتخاذ می‌کرد، حجم تلفات کرونایی در آمریکا به این گستردگی و وسعت نبود.

اخراج ناخدای ناو «تئودور روزلت» به سبب درز نامه‌اش به وزیر جنگ آمریکا مبنی بر اوضاع بحرانی شیوع کرونا در این ناو نیز از دیگر مصادیقی است که بیان‌کننده تلاش سردمداران رژیم آمریکا برای پنهانکاری کرونایی است.

وخامت اوضاع آمریکا در نتیجه شیوع کرونا در این کشور مدعی هژمونی به قدری است که ترامپ رئیس رژیم آمریکا اعلام کرده اگر تعداد کشته‌های کرونا در آمریکا زیر ۱۰۰ هزار نفر باشد، یعنی عملکرد خیلی‌خوبی داشته‌ایم!

روزهای وحشتناک آمریکایی‌ها «در آمریکا روزهای وحشتناکی در انتظار مردم است و بیمارستان‌ها با کمبود دارو، دستگاه‌های تنفسی، ماسک و لباس‌های محافظتی روبرو هستند»؛ این ترجیع‌بند رسانه‌های غربی از اوضاع این روزهای آمریکاست.

پزشکان و کادردرمانی بیمارستان‌های آمریکایی در نتیجه کمبود تجهیزات محافظتی، مجبور هستند از گان‌ها و ماسک‌های یکبارمصرف به صورت چندباره استفاده کنند و حتی در برخی مراکز به پوشیدن کیسه‌زباله روی بیاورند. اخیرا برخی از پزشکان و پرستاران آمریکایی به سبب کمبود تجهیزات محافظتی و عدم ایمنی در برابر بیماران فزآینده کرونایی، دست از کار کشیده‌اند و این موضوع نیز سیستم بهداشتی و درمانی آمریکا را با بحرانی تازه مواجه کرده است.

تبعیض در درمان بیماران!

اوضاع پزشکی و بهداشتی در آمریکای کرونا زده به قدری بحرانی است که مقامات این کشور به علت کمبود تجهیزات پزشکی، استفاده از دستگاه‌های تنفس مصنوعی برای معلولان ذهنی و بیماران سرطانی مبتلا به کرونا را به منظور اختصاص این دستگاه‎ها به افراد سالم‎تر و جوان‎تر، ممنوع کرده‌اند.

طبق گزارش المیادین، در ایالت‌های آمریکا به کادر پزشکی دستور داده شده تا بین مبتلایان به ویروس کرونا تبعیض قائل شوند. بر اساس این مقررات، هزاران نفر از افراد مسن، بیماران سرطانی و معلولان ذهنی از دسترسی به درمان محروم می‎شوند.

همچنین روزنامه نیویورک‌تایمز نیز فاش کرده، دولت آمریکا به مناطقی از آمریکا که بیشتر ساکنان آن سیاه پوست هستند، برای تأمین تجهیزات پزشکی توجه نمی‎کند و برخورد با بیماران مبتلا به ویروس کرونا، همراه با تبعیض نژادی است. این روزنامه درباره انفجار بمب ساعتی نژادی در ایالت‎های جنوبی آمریکا نیز هشدار داده است.

فارغ از موضوعات مرتبط با سلامت عمومی در آمریکا که کرونا ضعف مفرط سیستم سرمایه‌داری در این قضیه را به رخ کشید، تبعات اقتصادی و اجتماعی کرونا نیز اوضاع آمریکا را قمر در عقرب‌تر کرده است.

افزایش روزافزون بیکاران در آمریکا

طبق گزارش آسوشیتدپرس شمار آمریکایی‌هایی که در پی شیوع ویروس کرونا و طی دو هفته گذشته درخواست کمک‌های بیکاری کرده‌اند، به رقم ۱۰ میلیون نفر افزایش یافته است.

شرکت‌های بزرگ خطوط هواپیمایی آمریکا نیز که به دلیل شیوع ویروس کرونا با بحران کمبود مسافر دست به گریبان هستند، اکنون در پرداخت دستمزد کارکنان خود درمانده شده و از دولت فدرال آمریکا درخواست کمک مالی کرده‌اند.

ده‌ها میلیون آمریکایی در آستانه گرسنگی

«گرسنگی» تهدید دیگری است که جمعیت بالایی از آمریکایی‌های گرفتار بحران کرونا را تهدید می‌کند؛ «برنی سندرز» سناتور دموکرات ایالت ورمونت در همین زمینه اعلام کرده که در بحران فزاینده اقتصادی به دلیل گسترش کرونا در ایالات متحده، ده‌ها میلیون آمریکایی در آستانه گرسنگی قرار دارند.

موارد فوق‌الذکر تنها نوک کوه یخ از بحرانی است که بواسطه کرونا دامن دولت و مردم آمریکا را گرفته است و عمق بحران در این کشور کرونازده که قطب سیستم سرمایه‌داری مینارشیستی و نئولیبرالیسم محسوب می‌شود، بسیار بیشتر از این موارد است.

«خبرگزاری میزان»

ارسال نظر: