«عصر جدید» حزب کارگر انگلیس تحت رهبری جدید چگونه خواهد بود؟

کدخبر: 2350313

نگاهی به پیشینه و سخنان رهبر جدید حزب کارگر نشان می‌دهد او موضع ملایم‌تری نسبت به رهبر پیشین این حزب در قبال رژیم صهیونیستی اتخاذ خواهد کرد.

روز شنبه «کر استارمر» وزیر برگزیت دولت در سایه انگلیس، با کسب ۵۶.۲ درصد آرا، به‌عنوان رهبر جدید حزب کارگر انتخاب شد. نگاهی به تفکرات او نشان می‌دهد میراث ضدصهیونیستی «جرمی کوربین» رهبر پیشین، جایگاه محکمی در این حزب نخواهد داشت.

حزب کارگر با نیم میلیون عضو، یکی از احزاب بزرگ اروپا محسوب می‌شود و بخش اعظم اعضای آن را جوانانی تشکیل می‌دهند که از سیاست‌های رایج در انگلیس روی‌گردان هستند. کوربین توانست نشان دهد می‌توان بدون قربانی کردن اصول و تبدیل شدن به یک ماشین سیاسی دیگر، حزبی قدرتمند تشکیل داد.

استارمر از سال ۱۹۸۷ در زمینه وکالت فعالیت داشت و در سال ۲۰۰۸ به‌عنوان رئیس دادستانی عمومی انگلیس مشغول به کار شد و این سمت را تا اواخر سال ۲۰۱۳ حفظ کرد.

او از سال ۲۰۱۵ به‌عنوان نماینده حزب کارگر به مجلس عوام انگلیس راه پیدا کرد. در همین سال از وی درخواست شد کاندیدای رهبری حزب کارگر شود اما استارمر این پیشنهاد را رد کرد.

پس از پیروزی کوربین، استارمر به‌عنوان معاون وزیر کشور درسایه در امور مهاجرین منصوب شد اما در سال ۲۰۱۶ در اعتراض به نحوه رهبری حزب توسط کوربین از مقام خود استعفا داد. با انتخاب مجدد کوربین به رهبری حزب کارگر، استارمر پیشنهاد او برای عهده‌داری سمت وزرات برگزیت در سایه را پذیرفت و تا پیش از آن‌که خود رهبر حزب کارگر شود در همین مقام باقی ماند.

روزنامه «ایندیپندنت» روز شنبه نوشت، استارمر پس از به پیروزی رسیدن در رقابت درون حزبی و به‌عنوان نوزدهمین رهبر حزب کارگر با قدمتی ۱۲۰ ساله، گفت: «اشتیاق ما برای گرد هم امدن به این شکل از مدت‌ها پیش به‌صورت نهفته مانده بود. هنگامی که میلیون‌ها نفر از ما پا از درب بیرون گذاشتند ما را تشویق کنند به وضوح امیدی به آینده بهتر داشتند. در چنین برهه‌هایی نیاز به یک دولت خوب داریم. دولتی که جان مردم را نجات دهد و از کشورمان محافظت کند».

وی افزود: «تحت رهبری من، به طور سازنده‌ای با دولت تعامل خواهیم داشت نه این‌که به‌خاطر منافع مخالفان با آن مخالفت کنیم. برای حزب خود امتیاز جمع کنیم یا تقاضاهای غیرممکن ارائه دهیم. بلکه هرکجا ببینیم کار درستی در حال انجام است آن را مورد تشویق قرار خواهیم داد».

او در ادامه گفت: «بحران ویروس کرونا زندگی عادی مردم را مختل کرده است. مردم نسبت به این‌که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد وحشت‌زده و نگران هستند».

استارمر گفت بابت مواضع ضدیهودی حزب کارگر که طی چند سال اخیر به «لکه ننگی» برای آن تبدیل شده است «متأسف» است.

استارمر گفت: «من این موضع را از ریشه بیرون می‌کشم و اعضای یهودی حزب را که دیگر نمی‌توانستند از از ما حمایت کنند، بازمی‌گردانم».

استامر وعده داد: «من این حزب بزرگ را به سوی عصری جدید رهبری خواهم کرد».

حزب کارگر تحت رهبری کوربین بارها به یهودستیزی متهم شده بود. اتهامی که به‌شدت از سوی او رد می‌شد. اما شکست سنگین حزب کارگر در انتخابات زودهنگام سال گذشته در انگلیس نشان داد مردم این کشور به کوربین چپ‌گرا برای تشکیل دولت اعتماد کافی ندارند و در نهایت «بوریس جانسون» راست‌گرا از حزب محافظه‌کار به نخست‌وزیری رسید.

استارمر که همسری یهودی دارد چندی پیش گفت با افتخار در مراسم شام یهودی «شبات» شرکت خواهد کرد. وی همچنین در مصاحبه‌ای گفته بود قصد دارد روابط حزبش با «افرایم میرویس» رهبر یهودیان انگلیس را بازسازی کند. میرویس پیش‌تر گفته بود کوربین لایق نخست‌وزیری نیست.

به نوشته پایگاه «میدل ایست آی»، استارمر و دو رقیب دیگرش در رسیدن به رهبری حزب کارگر از حمایت «جنبش کارگران یهودی» و «کارگران حامی اسرائیل» برخوردار بودند.

هنگامی از «لیسا ناندی» و «ربکا لانگ بیلی» کاندیدهای رهبری حزب کارگر پرسیدند آیا خود را «صهیونیست» می‌دانند، این دو با اطمینان پاسخ مثبت دادند. ناندی در حالی خود را صهیونیست می‌نامد که ریاست گروه «کارگران حامی فلسطین» در حزب کارگر را بر عهده دارد. اما استارمر در پاسخ به این سوال گرایش کمتری به صهیونیست‌ها نشان داد.

با این حال، موضع استارمر در قبال طرح سازش خاورمیانه موسوم به «معامله قرن» که چندی پیش توسط «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور آمریکا و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مورد رونمایی قرار گرفت جالب توجه است.

استارمر در حساب توئیتری خود این طرح را نوعی «لودگی» دانست که «مغایر با قوانین بین‌المللی و حراست از حقوق بشر» است.

رهبر جدید حزب کارگر در واکنش به ترور سردار «قاسم سلیمانی» نیز در حساب توئیتری خود نوشت: «وضعیت به‌شدت جدی است. به‌روشنی خطر افزایش خشونت و تنش در خاورمیانه وجود دارد. باید ایران را [در صحنه بین‌الملل] درگیر کنیم نه منفعل. همه طرف‌ها باید به تنش زدایی و جلوگیری از درگیری بیشتر بپردازند».

از سوی دیگر استارمر در حالی به‌عنوان رهبر حزب کارگر انتخاب شده است که شیوع گسترده ویروس کرونا در انگلیس دولت جانسون را با موجی از انتقادات مواجه کرده است.

جانسون روز شنبه از رهبران احزاب مخالف دعوت کرد به دولت او در مقابله با این بیماری کمک کنند. نخست‌وزیر انگلیس همچنین در پیامی توئیتری پیروزی استارمر را به او تبریک گفت.

نخست‌وزیر انگلیس خطاب به رهبران احزاب مخالف گفت: «قصد دارم دیدگاه‌های شما را بشنوم و شما را در جریان اقداماتی که تا کنون انجام داده‌ایم قرار دهم، از جمله گسترش سریع آزمایش های تشخیص کرونا و فراهم کردن کمک مالی برای کسب‌وکارها و افراد مختلف در سرتاسر کشور».

به نظر می رسد استارمر نسبت به کوربین مواضع نرم‌تری در برابر حزب حاکم محافظه‌کار داشته باشد. او با وجود انتقاد از رویکرد دولت در برابر این بیماری، از دعوت جانسون استقبال کرد و بر لزوم همکاری با او در مقابله با ویروس کرونا تأکید کرد.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: