افزایش ۷۰درصدی جستجوی کارتون‌ها و فیلم‌های سینمایی کودکان

خطر تماشای افراطی تلویزیون برای کودکان در قرنطینه

کدخبر: 2350250

قرنطینه باعث شده کودکان و نوجوانان در خانه حبس شوند. معمول‌ترین سرگرمی‌ها برای این گروه سنی، تماشای تلویزیون کارتون‌ها و انیمشین‌ها از سایت‌های داخلی و خارجی است

نسیم آنلاین : قرنطینه باعث شده کودکان و نوجوانان در خانه حبس شوند. معمول‌ترین سرگرمی‌ها برای این گروه سنی، تماشای تلویزیون کارتون‌ها و انیمشین‌ها از سایت‌های داخلی و خارجی است؛ اما تماشای افراطی تلویزیون آسیب‌ها و مضراتی دارد که کمتر کسی بدان توجه دارد.

به«ریل‌گود» یک وب‌سایت میزبان تولیدات تصویری تلویزیونی و سینمایی در آمریکاست که در روزهای نهم تا 16 مارس، تنها در بخش کودکان و نوجوانان، 70 درصد افزایش مراجعه داشته است. در حالی که پیش از نهم مارس، حجم مراجعه به این وب‌سایت رشد اندکی را در مقایسه با سه ماهه نخست سال گذشته تجربه کرده، با تعطیلی مدارس در آمریکا و خانه‌نشینی کودکان و نوجوانان ناگهان جستجوی انیمیشن و کارتون و محصولات مرتبط با این گروه سنی، در این وب‌سایت افزایشی تصاعدی داشته است.

بر اساس دیتای منتشر شده از وب‌سایت ریل‌گود عمده جستجوهای مربوط به انیمیشن‌ها در ساعات 8 صبح تا 6 بعدازظهر صورت گرفته است.

این آمار و بررسی‌ها نشان می‌دهد حجم بالایی از اوقات فراغت کودکان و نوجوانان آمریکایی صرف تماشای تلویزیون و محصولات تصویری می‌شود.

فناوری می‌تواند به سالم‌سازی دوران کودکی کمک کند، اما نه در شرایطی که از فناوری تنها در تماشای افراطی محصولات تصویری از طریق تبلت و گوشی موبایل استفاده کنیم.

مطابق بررسی پزشکان، کودکانی که بیش از 4 ساعت در شبانه‌روز مشغول تماشای تلویزیون باشند، اضافه وزن پیدا می‌کنند. همچنین کودکانی که اعمال و کارهای خشونت‌آمیز تماشا می‌کنند، رفتارهای پرخاشگرانه بیشتری از خود نشان می‌دهند.

مغز کودکان به دلیل قابلیت الگوبرداری فوری و کاملی که دارد، بعد از دیدن تصاویر نامناسبی مانند کشیدن سیگار یا ضرب و شتم دیگران، سعی به تقلید این رفتارها می‌کند.

براساس گزارش آکادمی اطفال آمریکا (AAP) کودکان و نوجوانان 5 تا 18 سال، باید همراه با والدین خود تلویزیون تماشا کنند و والدین باید محدودیت‌هایی متناسب با روحیات آنها بر ساعات و نوع برنامه‌های تلویزیونی اعمال کنند.

هر کودک آمریکایی تا 18 سالگی به طور متوسط شاهد 200 هزار عمل خشونت‌آمیز به ویژه در بازی‌های ویدئویی است. بسیاری از این اعمال خشونت‌بار غالباً از قهرمانان بازی‌های ویدئویی که به دنبال کشتن یا نابودی دشمنان و شیاطین هستند، سر می‌زند. کودکان به دنبال این هستند که مانند آنها شوند و در نتیجه رفتارهای آنها را تقلید می‌کنند.

علاوه بر موارد گفته شده، تبلیغات و آگهی‌های تجاری نیز بر ذهن کودکان اثر سوء می‌گذارد. غالباً کودکان زیر 6 سال نمی‌توانند میان تبلیغات و واقعیت تشخیص دهند. توضیح برای کودکان معمولاً بی‌فایده است، اما می‌توان زمان و نوع برنامه‌هایی که تلویزیون پخش می‌کند، مدیریت کرد. استفاده از بازی‌های مناسب با فضای داخلی آپارتمان‌ها و کوشش برای استفاده از بازی‌ها و تست‌ها و مسابقه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، می‌تواند پیامدهای منفی ناشی از خانه‌نشینی کودکان و نوجوانان را کم‌اثر کند. با توجه به اینکه زمان پایان قرنطینه مشخص نیست، هر گونه برخورد مستقیم و مقابله رفتاری با کودکان و نوجوانان مضر خواهد بود و ممکن است نتایج و اثرات بلندمدتی داشته باشد که حتی پس از پایان قرنطینه تربیت آنان را مختل نماید.

ارسال نظر: