روحانی در جلسه هیئت دولت:

کمک به کسب و کارهایی که دچار مشکل شدند

کدخبر: 2350120

رئیس‌جمهور گفت: حدود ده میلیارد دلار برای رفع مشکل کسب و کارهای که در این مدت دچار مشکل شدند در نظر گرفته‌ایم.

رئیس‌جمهور گفت: حدود ده میلیارد دلار برای رفع مشکل کسب و کارهای که در این مدت دچار مشکل شدند در نظر گرفته‌ایم.

حسن روحانی صبح امروز 13 فروردین در جلسه هیات دولت با اشاره به مشکلاتی که برای برخی کسب و کارها در چند ماه اخیر ایجاد شده است اظهار کرد: برای این موضوع فکر کرده‌ایم و با وجود این که در شرایط تحریم قرار داریم حدود 10 میلیارد دلار برای رفع مشکلات کسب و کارهای که دچار مشکل شده‌اند در نظر گرفته‌ایم که بخشی به عنوان تسهیلات و بخشی به عنوان کمک‌های بلاعوض و بخشی به عنوان بسته‌های که به خانواده‌های که دچار مشکل شده‌اند پرداخت خواهد شد.

وی افزود: ما در همین شرایط تحریم تسهیلاتی که یک قلم آن 75 هزار میلیارد تومان بود در نظر گرفتیم.

رئیس جمهور با اشاره به طرح فاصله گذاری اجتماعی یادآور شد: در طرح دوم فاصله گذاری اجتماعی 30 درصد کاهش ابتلا داشتیم و طبق نظر کارشناسان هر دو طرح اول و دوم فاصله گذاری اجتماعی مفید بوده است. ما تلاش کردیم از تجربه همه استفاده کنیم ولی خودمان را اسیر تجربیات دیگران نکردیم.

وی اضافه کرد: از همان اسفند بعضی‌ها طرح قرنطینه چینی را پیشنهاد می‌کردند که معنای آن این بود که همه مغازه‌ها بسته، ماشین‌ها متوقف و در خانه‌ها بسته شود و غذای مورد نیاز 24 ساعته توسط مامورین به داخل خانه‌ها انداخته شود. هیچ کس در دنیا این طرح را نپسنیدید و اجرا نکرد؛ چراکه مخصوص خود چینی‌ها بود و با توجه به شرایط در ایران امکان‌پذیر نبود.

روحانی افزود: یک مدلی را هم برخی اروپایی‌ها شروع کردند که طرح امنیت جمعی بود و طبق آن همه چیز را رها می‌کردند تا عده‌ای مبتلا شوند ؛ عده‌ای کشته شوند و عده‌ای بهبود پیدا کنند که خود آن‌ها هم کم کم از این طرح عقب نشینی کردند و دچار مشکل شدند که ما از این طرح هم تبعیت نکردیم.

رئیس جمهور در ادامه عنوان کرد: طرحی که متخصصان ما طراحی کردند و قدم به قدم اجرا و پیاده کردیم و در این 10 الی 12 روز قدم‌های بیشتری برداشتیم و کار را کمی سخت تر کردیم برای حفظ و سلامت همه مردم بود و ممکن است امروز سفر مردم و یا حضور آن‌ها در طبیعت با مشکل مواجه شده باشد ولی این تصمیم برای سلامتی تمامی جامعه اتخاذ شده است.

وی همچنین یادآور شد: دیروز تصمیماتی گرفتیم که شاید کار را کمی سخت‌تر کند و هر کس مبتلا شد باید به خود او خانواده‌اش و محل کارش اطلاع داده شود و اگر کسی تخلف کند مشمول مجازات قانونی می‌شود. همه اینها برای این است که ما از این مرحله هم به خوبی عبور کنیم.

رئیس‌جمهور با تشکر از همه نیروهای که در اجرای این طرح‌ها کمک کردند اظهار کرد: در کنار پزشکان، پرستاران و کادر درمانی که از لحظه اول پای کار بودند و ایثار کردند و کاری کردند که پیش بینی‌های بدبینانه روزهای اول ما محقق نشود، نیروهای دیگری هم حضور داشتند ما از اوایل اسفند پیش‌بینی کردیم که همه امکانات نیروهای مسلح پای کار بیاید و هزاران تخت نیروهای مسلح آماده شد و مثل 4 هزار تختی که دیدید به آن سرعت و زیبایی آماده کردند اما این تخت‌ها خالی مانده و یا تخت‌های بیمارستانی وزارت بهداشت خالی مانده است. طبق آمار وزیر بهداشت الان 13 هزار تخت ما خالی است و نه تنها تخت‌های معمولی که از 6800 تخت آی سی یو فقط 4 هزار تخت پر و بقیه خالی است.

وی ادامه داد: این‌ها به خاطر این است که طراحی ما با توجه به تجربیاتی که از دوران جنگ داشتیم بر مبنای بدبینی شدید صورت گرفت و تصمیم گیری شد به همین دلیل فروشگاه‌ها و انبارهای ما اکنون پر هستند. در حالی که برخی کشورهای غربی با این که فرصت بیشتری داشتند هم تخت و هم وسایل تنفسی و مواد غذایی کم آوردند و حتی برای تهیه ماسک در بیمارستان‌ها مشکل دارند. همین دیروز یک مقام آمریکایی که البته تخصصی هم ندارد گفته بود در بیمارستان‌ها ماسک‌های N95 را ضدعفونی کنند و باز هم از آن‌ها استفاده کنند. در این مدت دیدیم که کشورهای بزرگ و پر مدعا دچار مشکل شدند اما ملت ما به خاطر انسجام، مدیریت خوب، فداکاری کادر پزشکی و همه نیروها دست به دست هم دادند و دچار مشکل چندانی نشدیم.

رئیس جمهور با اشاره به اقداماتی که در بخش تولید صورت گرفته خاطرنشان کرد: در همین جلسه وزیر صمت ما اعلام کرد که تولید مواد ضدعفونی کننده تنها در بخش های دولتی 8 برابر شده و تولید ماسک 4 برابر شده است که باید به اینها تولیدات بخش خصوصی را هم اضافه کنیم. ضمن این که ماسک N95 و ونتیلاتور به اندازه کافی در حال تولید شدن است و سایر نیازمندی‌ها مثل گان، لباس مخصوص و گیت تشخیص در کشور چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی تولید و عرضه می‌شود که این کار عظیمی است که در کشور صورت گرفته است.

روحانی اضافه کرد: ما از روزهای اول تلاش کرده‌ایم برای کسب و کارهای که در این مدت دچار مشکل می‌شوند تسهیلاتی در نظر بگیریم. طبق برآورد ما 10 رسته هستند که دچار مشکل شده‌اند مانند بخش‌های که به سفر و تفریحات مردم مربوط می‌شود، رستوران‌ها، هتل‌ها، بخش حمل و نقل و غیره که تسهیلات مورد نظر برای کمک به آنها در نظر گرفته شده است.

رئیس دولت دوازدهم در ادامه تاکید کرد: همه این اقداماتی که گفتم را در کنار کارهای صدا و سیما ، تدریس در صدا و سیما و فضای مجازی، تلاش هنرمندان برای شادی و تفریح مردم ، تولید گرانی که غذا و نیازمندی‌ها و مواد بهداشتی مردم را تهیه کردند. نقش بهداشت و درمان و غیره را کنار هم بگذارید می‌بینید که کار بسیار عظیم و بزرگی در این کشور انجام شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: ملت ما در این مدت پاسخ بزرگی به همه یاوه‌گوهای داد که تبلیغ می‌کردند ملت ایران خسته شده و عقب نشینی کرده و دولت و نظام ایران کارآمدی ندارد. کافی است یک مقایسه کنند تا پاسخ محکمی به این دروغگویان همیشگی داده شود. جالب است خودشان در کشورهای هستند که تخت بیمارستانی نیست و از ترس جرئت نمی‌کنند بیرون بروند اما هنوز به دروغگویی‌های خود درباره ایران ادامه می‌دهند.

روحانی اضافه کرد: این یک آزمایش بزرگ تاریخی بود که در تاریخ خواهد ماند و باید از همه مردم ، مسولان، نیروهای مسلح و غیر مسلح و حتی چهره‌های سیاسی با سلیقه‌های مختلف که به جز یک عدد کمکی همه با هم همنوا شدند تشکر کنیم. ما نیاز نداشتیم مثل یک کشوری که اطلاعیه داد تا جناح‌های سیاسی فعلا سکوت کنند از این کارها بکنیم چون همه مردم و جناح‌ها با بیداری خود کار بسیار بزرگی را انجام دادیم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با یادآوری تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران عنوان کرد: این یک فرصت تاریخی برای آمریکا بود که از این کار اشتباه خود عذرخواهی کند و تحریم‌ها را کنار بگذارد چون در شرایط خاصی قرار داریم اگر مثلا از 10 کشوری که با کرونا مبارزه می‌کنند یک کشور مبارزه نکند دو مرتبه این ویروس پخش می‌شود و این یک کارجهانی است که همه باید در سطح دنیا دست به دست هم بدهند و با این ویروس مقابله کنند اما متاسفانه آمریکایی‌ها در این شرایط حاد و سخت جهانی هم درس عبرت نگرفتند چرا که الان موقع خوبی بود از کار غلط خود عذرخواهی کنند و بهترین فرصت تاریخی بود که برای یک بار هم شده بگویند ما ضد ملت ایران نیستیم اما با ادامه دادن تحریم‌های خود امروز ضدیتشان نسبت به ملت ایران واضح تر شده است.

وی در ادامه بیان کرد: در این شرایط که همه مردم به هم و ارگان کشور اعتماد دارند باید این سرمایه اجتماعی را حفظ کنیم و بعد از عبور از این شرایط در این سال جهش تولید واقعا برای جهش تولید فعالیت خود را چند برابر کنیم.

رئیس جمهور همچنین خطاب به مردم ایران گفت: شما در این ایام در خانه ماندید و ما در دولت نیروهای مسلح و همه نیروها در پالایشگاه‌ها، تصفیه خانه‌ها، تامین برق، امنیت جامعه، تولید و پزشکان و پرستاران عزیز که در این مدت فعالیت کردند سعی کردیم کار خود را به درستی انجام دهیم همه این نیروها کار عظیمی انجام دادند و در روزهای آینده با پایان این اوضاع باید کارمان مضاعف باشد و این روزها را جبران کنیم.

رئیس جمهور در پایان اظهار کرد: در این مدت عده‌ای از کسبه دچار مشکل شدند که امیدوارم همه کار و کمک کنیم تا مشکلات برطرف شود. از طرفی مسوولان نظارت بر قیمت‌ها باید نظارت بیشتری داشته باشند تا در این ایامی که برخی کسب و کارها تعطیل شده است دیگران سواستفاده نکنند و قیمت‌ها را بالا نبرند. تا به مردم فشار وارد نشود. انشالله در شرایطی که ماه رمضان ونیمه شعبان هم در پیش است خداوند هم کمک خواهد کرد تا از این روزهای سخت بگذریم.

«خبرگزاری ایسنا»

ارسال نظر: