درخواست گزارشگر ویژه سازمان ملل برای کاهش تحریم‌های ایران

کدخبر: 2350104

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حق غذا ضمن درخواست برای کاهش تحریم‌ها علیه کشورهای مختلف از جمله ایران، آن را یک «ضرورت انسانی و عملی» دانست.

در ادامه درخواست‌های بین‌المللی برای رفع تحریم‌های ایران به دلیل شیوع ویروس «کووید۱۹»، یک مقام ارشد سازمان ملل نیز خواستار لغو تحریم‌های بین‌المللی بر تمام کشورها از ایران و سوریه گرفته تا ونزوئلا و کره شمالی شد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، خانم «هلال اِلوِر» گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حق غذا، شامگاه سه‌شنبه در بیانیه‌ای گفت: «تداوم اعمال تحریم‌های اقتصادی فلج‌کننده بر سوریه، ونزوئلا، ایران، کوبا و تا حد کمتری زیمبابوه... حق بنیادین شهروندان عادی برای دسترسی به غذای کافی و مناسب را شدیداً تضعیف کرده است».

الور تاکید کرد که رفع فوری تحریم‌های یکجانبه اقتصادی بر کشورهای مذکور، یک «ضرورت انسانی و عملی» است.

پیش از این نیز ۳۲ عضو کنگره آمریکا با ارسال نامه‌ای به وزرای خارجه و خزانه‌داری این کشور، خواستار تعلیق تحریم‌ها علیه ایران به دلیل شیوع ویروس کرونا شده بودند.

آمریکا در حالی مدعی است تحریم‌های ایران، مواد دارویی و انسانی را شامل نمی‌شود که که پزشکان و مسئولان جمهوری اسلامی بارها تأکید کرده‌اند که تحریم‌های آمریکا مانع از رسیدن دارو و تجهیزات پزشکی به ایران می‌شود.

روزنامه واشنگتن‌پست نیز چندی پیش در این باره نوشته بود: «با اینکه دولت ترامپ می‌گوید که به مردم ایران پیشنهاد کمک داده و می‌خواهد ارسال دارو به ایران را تسهیل کند اما این پیشنهاد شرایط بسیار زیادی دارد و واردکنندگان می‌گویند که برای پیدا کردن بانک‌هایی که راضی به حرکت در فرایند پیچیده تامین مالی آنها باشند، مشکل بزرگی است».

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: