بی‌اعتنایی رسانه‌ها به پرونده فساد اخلاقی جو بایدن

کدخبر: 2350076

چرا رسانه‌ها، سیاسیون و خبرنگاران و فعالان مدنی به این پرونده بی‌اعتنایی می‌کنند؟ به ویژه که این جو بایدن است که شعار «زنان را باور کنید» سر می‌دهد.  

نسیم آنلاین : گاردین نوشت: محافظه‌کاران آمریکا که از چندین پرونده تجاوز جنسی دونالد ترامپ چشم فروبسته‌اند، با طرح شکایت یک زن از جو بایدن، کاندیدای دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به دنبال تلافی‌اند.

جو بایدن، نامزد احتمالی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا متهم است در سال 1993، یکی از کارمندان خود به نام «تارا رید» در دفتر سناتوری ایالت دلاویر آمریکا مورد آزار قرار داده است.

«تارا رید» از جنبش مدنی حقوقی حرکت «Metoo» که دو سال پیش و با اعترافات گسترده هنرپیشه‌های هالیوودی در مورد آزار جنسی بازیگران و تهیه‌کنندگان و عوامل فیلمسازی سینمای آمریکا شکل گرفت، خواسته است از او حمایت کنند تا او بتواند علیه جو بایدن اقامه دعوا کند.

با این حال، رسانه‌ها و روزنامه‌های مطرح و اثرگذار آمریکایی مانند سی‌ان‌ان یا آسوشیتدپرس به ادعاهای تارا بی‌توجهند و اخبار دیگری در مورد دیدگاه‌های بایدن در مورد زنان یا کاندیداهای احتمالی معاونت او در فردای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا منتشر می‌کنند. تنها چند رسانه نه‌چندان مطرح محافظه‌کاران از اتهامات تارا علیه بایدن، فرصتی برای تلافی‌جویی پیدا کرده‌اند. دیدن این رسانه‌ها در حالی که بی هیچ توجهی از کنار پرونده‌های سنگین شکایت جنسی چندین زن علیه ترامپ گذشتند، واقعاً ناامیدکننده است. اما چرا دیگر رسانه‌ها، سیاسیون و خبرنگاران و فعالان مدنی به این پرونده بی‌اعتنایی می‌کنند؟ به ویژه که این جو بایدن است که شعار «زنان را باور کنید» سر می‌دهد. یک دلیل آن ممکن است این باشد که اثبات ادعاهای تارا سخت است. او سال گذشته این پرونده را به شکلی دیگر و با جزئیاتی دیگر تعریف کرد. ممکن است گذشت 27 سال از ماجرا، عامل اصلی این تفاوت در روایت باشد. از سویی دیگر، طرح ادعاهایی ضعیف‌تر از ادعاهای تارا در جنبش «می تو» که اکثراً مبتنی بر شنیده‌هاست، صورت گرفته. شعار اصلی این جنبش این است که «زنان را باور کنید». این شعار هرگز به این معنا نیست که زنان دروغ نمی‌گویند یا دچار اشتباه نمی‌شوند، بلکه به این معناست که سیستم‌های قدرت در جهان به شکلی چیده شده که گویی مردان هیچ‌گاه دروغ نمی‌گویند. این شعار بدین معناست که سالیان طولانی زمان لازم است که ادعاهای زنان علیه مردانی همچون هاروی واینستین، جفری اپستین، بیل کازبی فقط طرح شود. همه حرف این است که نباید تماماً به زنان بی‌اعتماد باشید. صندوق «تایمز آپ» مدافع و سرمایه‌گذار جنبش «می تو» که با کمک‌های مالی سلبریتی‌های هالیوودی تشکیل شده و با در اختیار داشتن وکلا و نمایندگان حقوقی به دنبال آن است که ادعاهای آزار و تجاوز جنسی را به نفع قربانیان پیگیری کند و به سرانجام برساند، تاکنون درخواست تارا برای پیگیری ادعاهای او و حمایت قانونی و مالی از وی نپذیرفته است. این صندوق در پاسخ گفته است پیگیری ادعاهای تارا ممکن است جایگاه غیرانتفاعی صندوق را به خطر بیندازد. برخی رسانه‌ها از ارتباطات مدیر روابط عمومی این صندوق با کمپین انتخابات ریاست جمهوری جو بایدن پرده برداشته‌اند. برخی می‌گویند پیگیری ادعاهای تارا به موقعیت بایدن در انتخابات آسیب می‌زند و سبب می‌شود ترامپ که در زن‌ستیزی او تردیدی وجود ندارد، دوباره رئیس جمهور آمریکا شود. این گفته‌ها نه تنها احمقانه است، بلکه غیرمنطقی است. مگر پرونده تجاوز جنسی ترامپ مانع از ریاست جمهوری او شد؟ مگر پرونده تجاوز جنسی برت کاوانا، مانع از انتصاب او به عنوان قاضی دیوان عالی آمریکا شد؟ مگر اتهامات جنسی علیه لوئیس سی‌کی مانع از حرفه بازیگری و کار کمدی او شد و همین طور، چندین پرونده اتهامات جنسی چند زن علیه جو بایدن، به حرفه و فعالیت او صدمه وارد نکرده است.

ارسال نظر: