«مقاومت» شعار فلسطینیان در چهل و چهارمین سالگرد روز زمین

کدخبر: 2350001

مقامات صهیونیست روز ۳۰ مارس سال ۱۹۷۶ هزاران هکتار از زمین‌های فلسطینیان در منطقه الجلیل واقع در شمال فلسطین اشغالی را مصادره کردند.

رامین حسین آبادیان: امروز دوشنبه ۳۰ مارس سال ۲۰۲۰ مصادف با چهل و چهارمین سالگرد «روز زمین» در فلسطین است. ۴۴ سال پیش بود که فلسطینیان ساکن سرزمین‌های اشغالی ۱۹۴۸ در چنین روزی علیه مصادره اراضی خود و کوچانده شدن از سرزمین‌شان به پا خاستند.

مقامات صهیونیست روز ۳۰ مارس سال ۱۹۷۶ هزاران هکتار از زمین‌های فلسطینیان در منطقه الجلیل واقع در شمال فلسطین اشغالی را مصادره کردند. در پی این اقدام جنایتکارانه، مردم فلسطین به اعتصاب غذا و تظاهرات اعتراض آمیز دست زدند. بنابراین، روز ۳۰ مارس، روز اعتصاب سراسری اعلام شد. اعتراض فلسطینی‌ها به اقدام غاصبانه رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی به درگیری‌های شدید بین آنها و نظامیان اسرائیلی انجامید که در این درگیری‌ها ۶ فلسطینی به ضرب گلوله اشغالگران به شهادت رسیده و هزاران نفر دیگر زخمی شدند.

مردم فلسطین هم در کرانه باختری و هم در باریکه غزه و حتی در اردوگاه‌های آوارگان هر ساله روز ۳۰ مارس را با هدف پاسداشت شهدای سال ۱۹۷۶ گرامی داشته و تظاهرات ضد صهیونیستی در این روز برگزار می‌کنند. به ضرس قاطع می‌توان گفت که خیزش فلسطینیان علیه رژیم صهیونیستی در روز زمین اولین چالش این رژیم پس از اشغال اراضی فلسطین در سال ۱۹۴۸ بود. ازهمین روی، صهیونیست‌ها با توپ و تانک به فلسطینیان حمله‌ور شد و روستاهای فلسطینی را مجدداً اشغال کردند.

علیرغم گذشت ۴۴ سال از این اتفاقات، ملت فلسطین همچنان سالگرد روز زمین را گرامی می‌دارد، زیرا این روز نقطه تحولی در مسیر اثبات هویت فلسطینیان از زمان فاجعه اشغال فلسطین در سال ۱۹۴۸ محسوب می‌شود. امسال نیز جنبش جهاد اسلامی همزمان با چهل و چهارمین سالگرد «روز زمین» بیانیه‌ای را صادر کرده است. این جنبش در بیانیه خود تأکید کرد: در سالگرد روز زمین با افتخار از خون‌های ریخته شده و فداکاری‌های صورت گرفته یاد می‌کنیم.

جهاد اسلامی در ادامه بیانیه خود آورده است: ما فداکاری‌های بزرگ و ارزشمند ملت فلسطین را ارج می نهیم؛ فداکاری‌هایی که در مسیر احقاق حقوق حقه و تضییع شده آنها و حمایت از هویت واقعی اراضی‌شان، صورت گرفت. این جنبش در بیانیه خود تأکید کرده است: ما در جنبش جهاد اسلامی فلسطین اعلام می‌کنیم که خود را ملزم به ایستادگی در برابر تمامی توطئه‌ها می‌دانیم؛ توطئه‌هایی که حقوق ملت فلسطین و اصول آن را هدف قرار داده اند.

جنبش جهاد اسلامی همچنین اعلام کرده است: ما همچنین در این سالگرد ملی بزرگ [روز زمین] صراحتاً اعلام می‌کنیم که معامله قرن یا همان معامله ترامپ کاملاً مردود است و از تمامی ظرفیت‌های خود برای مقابله با آن بهره برداری خواهیم کرد. این جنبش همچنین می‌افزاید: ما تمامی اقدامات برخی کشورهای عربی در عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را نیز محکوم می‌کنیم. ما در جنبش جهاد اسلامی خواستار فعال شدن گزینه‌های ضد صهیونیستی و تحریم این رژیم از سوی طرف‌های مختلف هستیم.

جهاد اسلامی افزوده است: مسأله فلسطین، مسأله اصلی و محوری تمامی مسلمانان و اعراب باقی خواهد ماند و تمامی ایستادگی‌ها و جهادگری های فلسطینیان که روز زمین نماد بارز آن است، در تاریخ جاودانه باقی خواهند ماند. همچنین اتحادیه بین المللی نوجوانان و جوانان مخالف اشغالگری در بیانیه‌ای به مناسبت «روز زمین» اعلام کرد: مقاومت تنها گزینه آزاد سازی سرزمین فلسطین است.

این اتحادیه در بیانیه خود آورده است: مقاومت تنها گزینه آزادسازی سرزمین فلسطین از چنگال رژیم اشغالگر صهیونیستی است و ملت مظلوم و مقاوم فلسطین باید تا بازپس گیری سرزمین خود از رژیم صهیونیستی به مقاومت در مقابل این رژیم نامشروع ادامه دهند.

در ادامه این بیانیه آمده است: بی تردید رونمایی دونالد ترامپ از معامله قرن در کاخ سفید، به همراه نتانیاهو و چند تن از نمایندگان کشورهای دست نشانده عربی این حقیقت را بیش از پیش آشکار کرده است که ملت مظلوم فلسطین در انتخاب مسیر خود که همان گزینه مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی است، مسیری درست را انتخاب کرده که روز زمین یکی از نمادهای آن است و قطعاً این مقاومت تا بازپس گیری تمام سرزمین‌های اشغالی ادامه خواهد داشت.

اتحادیه بین المللی نوجوانان و جوانان مخالف اشغالگری ضمن گرامی داشت روز زمین و تاکید بر مقاومت ملت فلسطین تا بازپس گیری سرزمین خود از رژیم اشغالگر صهیونیستی، از همه آزادگان جهان به ویژه ملت‌های عربی و اسلامی خواست به حمایت از ملت فلسطین تا آزادسازی سرزمینشان، بازپس گرفتن مقدسات، بازگشت آوارگان به سرزمین خود و تشکیل دولت رسمی فلسطینی به پایتختی بیت المقدس ادامه دهند.

از سوی دیگر، سازمان مرکزی آمار فلسطین در گزارشی به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد «روز زمین»، آمار و ارقامی شوکه کننده از تجاوزگری رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های فلسطینی منتشر کرده است. بر اساس این گزارش شمار شهرک‌های صهیونیست‌نشین تا پایان سال ۲۰۱۸ به ۴۴۸ مورد رسیده است. درهمین ارتباط، روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی اعلام کرده که شمار شهرک نشینان در کرانه باختری هم به ۶۷۱ هزار نفر رسیده است که قریب به ۴۷ درصد آنها یعنی بالغ بر ۳۱۱ هزار و ۴۶۲ نفر آنها در استان قدس ساکن هستند.

در ادامه گزارش منتشر شده همچنین آمده است: در کرانه باختری نسبت جمعیت شهرک نشینان به ازای هر یکصد فلسطینی ۲۳ شهرک نشین است در حالی که در استان قدس به ازای هر یکصد فلسطینی ۷۰ شهرک نشین ساکن است. در سال ۲۰۱۹ ساخت و ساز شهرک‌های صهیونیستی در کرانه باختری سرعت شدیدی داشته است و رژیم اشغالگر ساخت هشت هزار و ۴۵۷ واحد مسکونی جدید و همچنین ۱۳ کانون صهیونیست نشین را تصویب کرد.

در این گزارش همچنین تصریح شده است: رژیم اشغالگر بیش از ۸۵ درصد از خاک فلسطین تاریخی را به کنترل خود در آورده است در حالی که صهیونیست‌ها در زمان اعلام پایان قیمومیت انگلیس و تشکیل رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۴۸ فقط ۱/۶۸۲ کیلومتر یعنی ۶.۲ درصد از خاک فلسطین تاریخی را در سیطره خود داشتند. ۱۸ درصد از خاک کرانه باختری را رژیم صهیونیستی برای پایگاه‌های نظامی و مواضع آموزش‌های نظامی غصب کرده و بیش از ۱۰ درصد کرانه باختری را برای ساخت دیوار حائل گرفته است.

در گزارش منتشر شده همچنین آمده است: تعداد شهدای فلسطینی از سال ۱۹۴۸ در داخل و خارج فلسطینی به یکصد هزار نفر می‌رسد و از زمان انتفاضه الاقصی به ۱۰ هزار ۹۲۶ نفر رسیده است. سال ۲۰۱۴ خونبار ترین سال برای فلسطینی‌ها بود که در آن سال ۲ هزار و ۲۴۰ نفر شهید شدند که ۲ هزار ۱۸۱ نفر آنها مربوط به اهالی غزه بود که در جریان جنگ علیه نوار غزه به شهادت رسیدند. در سال ۲۰۱۹ تعداد شهدای فلسطینی به ۱۵۱ نفر رسید که ۲۹ نفر آنها کودک و ۹ نفر زن بودند و تعداد مجروحین فلسطینی در سال ۲۰۱۹ هم به هشت هزار نفر رسید. تعداد اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم اشغالگر هم تا پایان سال ۲۰۱۹ به ۵ هزار نفر رسید که ۲۰ نفر آنها کودک و ۴۲ نفر زن هستند.

در هر صورت، علیرغم فجایعی که از آن زمان تاکنون در اراضی اشغالی به وقوع پیوسته است، فلسطینیان همچنان بر لزوم گرامی داشت روز زمین تأکید دارند؛ چراکه معتقدند این روز، نماد ایستادگی و فداکاری‌های آنها در مسیر تحقق حقوق پایمال‌شده‌شان است. آنچه که خشم مقامات صهیونیست را بیش از هر چیز دیگری برانگیخته است، بزرگداشت روز زمین برای سالیان متمادی است، چراکه چنین روزی موجب می‌شود تا مردم فلسطین بار دیگر فلسفه مبارزات خود با صهیونیست‌ها را مرور کرده و عزم و اراده‌ای به مراتب بیش از گذشته برای تحقق اهدافشان پیدا کنند.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: