کاسبی تسلیم؛ این بار به بهانه کرونا

کدخبر: 2349933

کاسبان تسلیم که روزی توان هسته ای را معامله کردند تا تحریم ها رفع شود که دوچندان شد، امروز نیز سلامت مردم را به بازی گرفته اند تا بلکه باب مذاکره با آمریکا را باز کنند.

نسیم آنلاین ؛ علیرضا ربیعی: در حالی که بیش از یک ماه از ورود ویروس منحوس کرونا به کشور می گذرد و شیب نمودار مبتلایان به این ویروس در کشور کماکان صعودی است اما با وجود درخواست ها و تذکرات مکرر وزیر و وزاری سابق بهداشت، متخصصان، وزارت بهداشت دولت، ستاد کل نیروهای مسلح و... مبنی بر اعمال محدودیت های بیشتر در شهرها حسن روحانی تا همین چند روز پیش هیچ اعتنایی نمی کرد و به ستادملی مبارزه با کرونا اجازه اعمال محدودیت رفت و آمد و تعطیلی ادارات را نمی داد.

پیش از این حسن روحانی در میانه بحران کرونا در کشور، طی اقدامی عجیب نامه ای به خطاب به مردم آمریکا نوشت و در آن آمادگی خود را برای مذاکره و گفتگو اعلام کرد و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه نیز در پیام نوروزی خود گفت : «ایران باز می‌آید و برمی‌خیزد و دوباره قفل زندان تحریم را می‌شکند.» از آن طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی درخواست وام 5 میلیارد دلاری از صندوق بین المللی پول می کند. درخواستی که به دلیل داشتن تعداد بالای حق رای آمریکا، تنها مشروط به موافقت آمریکا می باشد. گواینکه دولت برای گرفتن این وام موافقت و رضایت آمریکا را باید جلب کند.

اما این تعلل و عدم جدیت دولت در مبارزه با ویروس کرونا در داخل و همزمان پیگیری های فعالانه و ارسال پالس های مذاکره با آمریکا جهت دریافت وام، رفع تحریم ها و آزادسازی پول های بلوکه شده با حرف های یکی از اصلاح طلبان نزدیک به دولت حسن روحانی رمزگشایی شد.

عباس عبدی تحلیل گر اصلاح طلب نزدیک به محافل درونی دولت علت تعلل روحانی را اینگونه می نویسد: «علت دیگری هم به نظر می‌رسد که در عدم رغبت دولت برای اتخاذ تصمیمات سخت در این مورد، موثر بوده است. رییس دولت گمان می‌کند که اکنون بهترین فرصت برای حل مسأله تحریم‌ها و سپس آغاز گفتگوها است. به ظاهر عناصر واسطه قول‌هایی نیز داده و اخبارش منتشر شده است هر چند هیچکدام تاکنون نتیجه نداشته‌است. از این رو معلوم نیست که کنترل اپیدمی در ایران به تحقق این هدف کمک کند.»

هرچند چند روز از انتشار این تحلیل توسط عباس عبدی می گذرد اما هیچکس در دولت این اظهارات را رد و تکذیب نکرده است، امری که بنا به شواهد و قرائن اگر صحت داشته باشد یعنی حسن روحانی سلامت و جان مردم عزیز و شریف ایران را گروگان گرفته تا سیاست شکست خورده اش جهت مذاکره با آمریکا و وعده پوچ رفع تحریم ها را محقق کند.

امری که حقیقتا از شیوع ویروس کرونا برای جامعه خطرناک تر است، دقیقا همین است که تصمیم گیران و مقامات دولتی برای منافع حزبی و نجات جریان سیاسی خود و پروژه مفتضح شده اعتماد به غرب برای رفع تحریم، سلامت مردم را به خطر بیندازد. کاسبان تسلیم که روزی توان هسته ای را معامله کردند تا تحریم ها رفع شود که دوچندان شد، امروز نیز سلامت مردم را به بازی گرفته اند تا بلکه باب مذاکره با آمریکا را باز کنند.

به نظر می رسد در صورت عدم تکذیب این خبر توسط مقامات دولتی و صحت آن، دستگاه قضایی نباید بیش از این تعلل کند و در مقام مدعی العموم جهت دفاع از حقوق عامه ورود کند و از مسئولین ذیربط موضوع رسما شکایت کند.

ارسال نظر: