نقشه شوم پنتاگون علیه گروه‌های مقاومت و ملت عراق

کدخبر: 2349878

برآورد برخی از تحلیلگران از تصمیم آمریکا برای تشدید تنش‌های خود با گروه‌های مقاومت در عراق حکایت دارد، به گونه‌ای که یا به تقویت جایگاه «عدنان الزرفی»، نامزد مورد حمایت آمریکا برای تصدی پست نخست وزیری بیانجامد و یا در نهایت به یک کودتای نظامی در این کشور منجر شود.

در سایه تحولات مربوط به شیوع جهانی ویروس کرونا، تحولات اخیر در منطقه غرب و جنوب غرب آسیا و به ویژه عراق نشان از احتمال وقوع حوادث جدی دارد.

در عراق تحرکات آمریکا و اروپا از جمله تخلیه مراکز به اصطلاح دیپلماتیک و تخلیه نیروهای نظامی و بستن پایگاه‌های مهمی همچون «القیاره»، «کی وان کرکوک» و... در کنار تداوم بن بست سیاسی در ماجرای انتخاب نخست وزیر، آرامشی قبل از طوفان را به ذهن متبادر می‌کند.

برخی از تحلیلگران مسائل منطقه این اتفاقات را نشان دهنده احتمال کودتا ارزیابی کرده و معتقدند موضوع وقوع حملات و ضربات سنگین نظامی به گروه‌های مقاومت عراقی و سازمان حشد شعبی همزمان با این تحولات بسیار جدی است.

از سویی؛ موج جدیدی از فیک نیوزها با موضوع ترور فرماندهان ارشد نظامی سازمان حشد شعبی نیروهای مسلح عراق در حملات پهپادی ارتش آمریکا در حال انتشار است که در چارچوب ایجاد یک جنگ روانی گسترده قابل ارزیابی است.

در همین حال؛ روزنامه نیویورک تایمز بامداد شنبه (۹فروردین) به نقل از چند مقام دولتی و نظامی نوشت: پنتاگون در بخشنامه‌ای محرمانه از فرماندهان نظامی خود خواسته تا طرح نابودی یکی از گروه‌های مقاومت (کتائب حزب الله) در عراق را تهیه کنند.

به گفته این روزنامه، «رابرت پی.وایت» فرمانده تروریست‌های آمریکایی در عراق پس از دریافت این دستور که هفته پیش صادر شده، هشدار داده که اولا این طرح می‌تواند پیامدهای سنگین و مخربی برای نیروهای آمریکایی در منطقه داشته باشد و منجر به جنگ احتمالی با ایران شود و ثانیا چنین اقدامی نیازمند اعزام چند هزار نظامی دیگر تنها به همین منظور به عراق است.

از سوی دیگر؛ با توجه به کشمکش‌ها و اختلافات جدی درون کاخ سفید در خصوص خروج کامل نیروهای این کشور از عراق و همچنین مقابله با ایران، «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا و «رابرت اوبراین»، مشاور امنیت ملی کاخ‌ سفید در حال پافشاری بر اقدامات تهاجمی جدید علیه ایران و نیروهای مورد حمایت آن هستند.

این در حالی‌است که دیگر مقامات نظامی آمریکا از جمله «مارک اسپر» وزیر دفاع و ژنرال «مارک میلی» رئیس ستاد کل ارتش این کشور از تحرکات نظامی شدید درعراق ابراز نگرانی کرده و در خصوص بی‌ثباتی بیشتر اوضاع در غرب آسیا، آن هم در حالی که ترامپ از کاهش نظامیان آمریکا در عراق سخن به میان آورده است، هشدار داده‌اند.

گزارش نیویورک تایمز حاکی است؛ در جریان جلسه هفته گذشته در کاخ سفید، دونالد ترامپ مجوزی برای اجرای این عملیات صادر نکرده اما با این حال مارک اسپر دستور تهیه نقشه و طرح چنین عملیاتی را صادر کرده است. در بخشنامه پنتاگون آمده است: در صورتی که نیروهای ایرانی نیز میان نیروهای کتائب ‌حزب الله قرار داشتند مورد هدف قرار گیرند.

بر این اساس؛ با توجه به اقدام اخیر و ناگهانی آمریکا در خروج بخشی از نیروهای نظامی خود از عراق به بهانه شیوع ویروس کرونا این نگرانی وجود دارد که این اقدام ایالات متحده بیشتر جنبه‌های سیاسی ـ امنیتی داشته و گام اول از یک طراحی شوم جدید باشد.

برآورد برخی از تحلیلگران از تصمیم آمریکا برای تشدید تنش‌های خود با گروه‌های مقاومت در عراق حکایت دارد، به گونه‌ای که یا به تقویت جایگاه «عدنان الزرفی»، نامزد مورد حمایت آمریکا برای تصدی پست نخست وزیری بیانجامد و یا در نهایت به یک کودتای نظامی در این کشور منجر شود.

وقوع این تحولات در حالی است که مرجعیت عالی دینی در عراق، بارها مخالفت صریح و جدی خود را با هرگونه مداخله خارجی اعلام کرده و بر اتحاد و انسجام گروه‌های داخلی تاکید کرده است.

«نورنیوز»

ارسال نظر: