تدبیر دولت برای کارگران در شرایط کرونایی چیست؟

کدخبر: 2349814

عضو هیئت‌مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار گفت: دولت در این شرایط برای کارمندان شرایطی را تعیین کرده اما از کارگران غفلت شده است.

احسان سهرابی اظهار داشت: بنظر می‌رسد در شرایط فعلی و با توجه به عدم تحقق مطلوب شعارهای اقتصادی مدنظر مقام معظم رهبری و تحریم‌های ناجوانمردانه غرب، سه قوه قضائیه و مقننه و مجریه باید کارگروه سه جانبه‌ای تشکیل دهند و منشور سیاستگذاری‌های و دستورالعمل و شرح وظایف قوا سه گانه تدوین شود.

عضو هیئت‌مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار بیان کرد: به تبع این مسئله شرکای اجتماعی نیز باید واقعا در تحقق شعار سال باید بجد عزم ملی و صداقت داشته باشند.

سهرابی با اشاره به جایگاه کارگران کشور در تحقق این مسیر تصریح کرد: کارگران با درنظر گرفتن سه پیش شرط در تحقق شعار سال گام‌هایی موثری برمی‌دارند: نکته نخست وضعیت معیشت و دستمزد است؛ در جلسات اخیر شورای عالی کار مبلغ 4 میلیون و 940 هزار تومان برای خانواده 3/3 در سطح کشور نمایندگان دولت و کارفرما و کارگران با توجه به مدارک استنادی انستیتو تغذیه مشخص و اجماع شد.

وی ادامه داد: این عدد میانگین کشوری است که قطع به یقین در کلان شهرها رجحان خواهد داشت؛ باید قدرت خرید عقب افتاده سال گذشته مبلغ یک میلیون و یکصد و هشتاد هزار تومان جبران شود.

عضو هیئت‌مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار اظهار داشت: کارگران مطیع قوانین هستند و تنها خواسته به حق آنان اجرای ماده 41 است که شامل مولفه‌هایی است از جمله خواستار رعایت شان نمایندگان کارگران در جلسه شورای عالی کار هستند چرا که آنان نمایندگان 40 میلیون نفر از اقشار عزیز و آسیب‌پذیر جامعه هستند و امیدوارم نگرش نمایندگان دولت و کارفرمایان در جلسه مذکور رعایت قوانین باشد نه عبور از آن.

سهرابی با اشاره به مولفه «امنیت شغلی» بیان کرد: باید بگویم امنیت ملی در گرو امنیت شغلی است؛ امروز باید این سوال را مطرح کنم که آیا در تولید باکیفیت کارگران (سرمایه‌های انسانی یا سربازان اقتصاد مقاومتی ) نقش عمده‌ای دارند؟ امروز باید بگویم اگر کار مفید و یا بهره‌وری نداریم علت چیست؟ چرا امنیت فردی کارگر بخاطر نبود امنیت شغلی بخطر افتاده است؟

وی ادامه داد: چرا کالاهای تولید شده باکیفیت نیست ؟ چرا کارگران علقه و وابستگی به کارفرما ندارند؟ بارها در گذشته مشاهده می‌شد کارگری که توفیق بازنشستگی را داشت ارتباط خودش را با محل کار قطع نمی‌کرد اما در زمان کنونی با توجه شرایط روابط کار از آن نگاه کارگران فاصله گرفته و در درپایان این مبحث این سوال را باید اظهار نمود چرا خلاقیت کاهش یافته است؟ چرا انگیزه کارگران تقلیل پیدا کرده است؟

عضو هیئت‌مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار تصریح کرد: در پاسخ فقط باید به دو جمله بسنده کرد: کارگری که به معنی اعم کلمه بهره‌مند باشد بهره‌ور خواهد بودو لاغیر؛ در زمینه مشکلات و موانع کارفرمایان به خودم اجازه نمی‌دهم مداخله کنم اما باید گفت ما به عنوان شریک واقعی از کلیه مشکلات آنان مطلع هستیم و با سازمان‌های قانونی و موثری که دارند می‌توانند در کنار هم مطالباتشان را رصد کنند.

سهرابی با اشاره به مولفه «مشوق‌های قانونی» تاکید کرد: می‌دانیم در تحریم هستیم؛ وابستگی سبب ش که با اخذ مالیات در سال 99 و بحران کرونا فشار مضاعفی بر دهک پایین جامعه وارد شود؛ من فقط اشاره به سه آیتم می‌کنم؛ سهم مالیات ارزش افزوده 48 درصد، سهم کالا و خدمات 18 درصد و سهم مالیات حقوق و دستمزد با معافیت 36 میلیون تومان در سال 7/3 درصد مقوم گردیده است که نیاز است تعدیل مالیاتی و مرتفع کردن معافیت مالیاتی در شرایط کنونی اگر موضوعیت دارد.

وی بیان کرد: معافیت بیمه با بازه زمانی محدود در نظر گرفته شود تا بتوانیم فاصله دستمزد با هزینه‌های واقعی را کمتر کنیم چرا که کارفرمایان نیز نمی‌توانند بار مالی در شرایط فعلی تامین کنند.

سهرابی با بیان اینکه دولت در شرایط کرونایی فعلی نسبت به حضور کارمندان تدابیری لحاظ نموده اما متاسفانه در خصوص کارگران هیچ دستوری ابلاغ نشده است بیان کرد: در کشورهای توسعه یافته می‌بینیم که غیر از حمایت‌های اجتماعی مرخصی حدود یک ماه برای کارگران مشخص کرده و معافیت‌های مالیاتی در نظر گرفتند؛ کارگران از بیماری منحوس کرونا نمی‌ترسند؛ از بی‌پولی و شرمندگی در مقابل خانواده‌شان می‌ترسند.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: