منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی:

جهش تولید نیازمند کار جهادی و عالمانه است؛ باید اقتصاد کرونایی را درمان کنیم

کدخبر: 2349778

که برای ایجاد جهش در تولید نیازمند کار ویژه هستیم و ما با کارهای عادی و معمولی نمی توانیم این اتفاق را رقم بزنیم

نسیم آنلاین : مالک شریعتی نیاسر منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم در گفتگو با نسیم آنلاین در مورد انتخاب جهش تولید به عنوان نام سال ۹۹ گفت: انتخاب این شعار نشان می دهد نقطه کانونی توجه در سال جدید باید هم چنان نجات اقتصاد ایران باشد و این اتفاق رقم نمی خورد مگر با جهش تولید.

مسیر عادی و رایج رونق تولید در سال گذشته که تا حدودی بخاطر مشکلات پیش آمده در سال گذشته دستخوش توقف و یا کاهش سرعت شده بود، در سال جدید باید جبران شود. در واقع جهش تولید مکمل رونق تولید است که ما نیاز به یک کار جهادی و جدی برای جبران مافات چند سال اخیر داریم تا خود را در زندگی مردم نشان دهد و اگر این اتفاق نیفتد آن کاستی هایی که قبلاً داشتیم جبران نخواهد شد.

شریعتی با بیان اینکه نکته دوم این شعار تعیین مسیر این نجات اقتصادی از مسیر داخلی است تاکید کرد: ما راهی جز این نداریم که از داخل اقتصادمان را قوی کنیم و زیر بنای اقتصاد قوی هم تولید داخل است. ما باید بتوانیم تا آنجایی که در توانمان است این تولید را تقویت کنیم. قاعدتاً این کار رقم نخواهد خورد مگر اینکه ابتدا ظرفیت های موجود داخلی را فعال کنیم و آنهایی که از قبل وجود داشته است را به حداکثر برسانیم و بعد ظرفیت های دیگری که پتانسیل و زمینه آن وجود دارد را فعال کنیم. به عنوان مثال الان در صنعت پتروشیمی به خصوص صنایع پایین دست پتروشیمی یک ظرفیتی موجود است که بسیاری از زنجیره های ارزش صنعت پتروشیمی نسبت به آنچه که باید باشد صددرصد فعال نیست اما امکان کامل شدن آن وجود دارد. همچنین ما قریب به هفتاد درصد زنجیره های ارزش پتروشیمی را می توانیم در داخل با توجه به توانمندی فناوری دانشمندان ایرانی فعال و تکمیل کنیم و بعضاً در بعضی از زنجیره اگر کامل شود تا هزار برابر ارزش افزوده از این مسیر نصیب کشور کنیم.

این عضو هیات علمی پژوهشگاه نیرو در ادامه افزود: متأسفانه ظرفیت هایی که در این حوزه وجود دارد بعضی از آن ها معطل است و فعال نیست. برخی از آنها نیاز به ایجاد زیر ساخت دارد که آن زیر ساخت را باید دولت دنبال کند و با توجه به ظرفیت هایی که وجود دارد با ایجاد هماهنگی بیشتر بین وزارت نفت و اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه این ظرفیتهایی که امکان فعال شدن دارد را کمک کند که فعال شود. اگر صنایع پایین دستی پتروشیمی مان فعال شود خودش زنجیره وسیعی از تولیدکنندگان خرد و در واقع کارگاه های کوچک را فعال می کند و کمک بزرگی به جهش تولید در این صنعت می کند.

مالک شریعتی در ادامه افزود: نکته بعدی به عنوان مثال بحث پتروپالایشگاه ها است که مصوبه مجلس دهم را هم دارد ولی همچنان دولت به دلایل مختلف به صورت جدی پای کار اجرای آن نرفته است و علت آن را دو چالش «تأمین نقدینگی» و «تأمین فناوری» می‌داند. اما این ها همه قابلیت اجرایی دارد که فقط همت و هماهنگی بین دستگاه های مختلف درون دولت را می خواهد. ما در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و تحریم نفتی مهمترین سلاح دشمن ما است و باید بتوانیم سلاح دفاعی خودمان را که یکی از آنها توسعه پتروپالایشگاه ها هست فعال کنیم و با این کار هم تحریم پذیری نفت را از بین برده ایم هم در بعضی از صنایع مان ایجاد اشتغال کرده ایم و هم ظرفیت های صادراتی خودمان را با کشور های همسایه که نیازمند فرآورده های نفتی هستند می توانیم بالاتر ببریم. اینجا یک همکاری میان بخشی، بین وزارت نفت و وزارت امور خارجه و وزارت اقتصاد نیاز است که ماحصل آن بتواند توسعه پتروپالایشگاه ها را رقم بزند.

شریعتی نماینده منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم در پایان با بیان اینکه اینها فقط مثال هایی از چگونگی امکان جهش تولید است، افزود: جان کلام این است که برای ایجاد جهش در تولید نیازمند کار ویژه هستیم و ما با کار های عادی و معمولی نمی توانیم این اتفاق را رقم بزنیم. ما سال 1399 را با یک عارضه ای در اقتصادمان که نامش را "اقتصاد کرونایی" می گذارم آغاز کردیم که بسیاری از کسب و کار های خرد دچار مشکل شدند. لذا در گام اول دولت و همه دستگاه ها باید کمک کنند ابتدا این عارضه برطرف شود و آنهایی که دچار مشکل در تولیدشان و در کسب و کارشان شدند به جایگاه اول خود برسند تا با حمایت هایی که اتفاق میفتد بتوانند دوباره به چرخه تولید و کسب و کار باز گردند و بعد از آن بلافاصله بتوانیم به کمک همه فعالان اقتصادی جهش تولید را بایک کار عالمانه و مجاهدانه رقم بزنیم.

ارسال نظر: