روز اول بزرگترین قرنطینه جهان در هند

کرونا اقتصاد هند را متلاشی می‌کند؟

کدخبر: 2349770

یک میلیارد و سیصد میلیون نفر در هند وارد قرنطینه شده‌اند. برای بعضی‌ها ممکن است این به معنای گرسنگی باشد. و ممکن است اقتصاد شکننده هند دچار فروپاشی شود.

نسیم‌آنلاین: یک میلیارد و سیصد میلیون نفر در هند وارد قرنطینه شده‌اند. برای بعضی‌ها ممکن است این به معنای گرسنگی باشد و ممکن است اقتصاد شکننده هند دچار فروپاشی شود.

نیویورک‌تایمز در گزارشی، روایت چهار نویسنده از اوضاع شهرهای مختلف هندوستان در روز اول قرنطینه سراسری در این کشور را منتشر کرده است:

اقتصاد هند تا پیش از اعلام قرنطینه سراسری دچار چالش بود. اکنون با دستور لغو همه فعالیت‌های تجاری، میلیون‌ها نفر بیکار شده‌اند و بسیاری از خانواده‌ها در جستجوی غذا هستند. در نخستین روز از قرنطینه 21 روزه این کشور، خیابان‌های بمبئی، شلوغ‌ترین شهر هند، خلوت بودند و قطارهای شهری مسافری نداشتند و فرودگاه‌ها و کارخانه‌ها تعطیل بودند. استاندار یکی از ایالت‌های مرکزی هند تهدید کرده در صورتی که مردم قرنطینه را جدی نگیرند، دستور شلیک مستقیم خواهد داد. هند تاکنون 606 مورد ابتلای به کرونا داشته اما به دلیل تراکم بالای جمعیت و زیرساخت‌های بهداشتی ضعیف، نخست‌وزیر این کشور تصمیم گرفت قرنطینه 21 روزه در سراسر هند اجرا شود. اما همین تصمیم می‌تواند هند را دچار چالشی اساسی کند.

کارگران روزمرد بیکار مانده‌اند، کشاورزان نمی‌تواند سر مزارع بروند، و کسانی که از خانه خارج می‌شوند، توسط مأموران پلیس مورد بازخواست قرار می‌گیرند. بزرگترین فروشگاه آنلاین هند مجبور شده فروش کلیه اجناس خود به جز غذا را به تعلیق درآورد. انجمن ملّی رستوران‌های هند پیش‌بینی کرده 20 درصد از 7.3 میلیون نفر کارگران خدمات رستورانی کار خود را از دست خواهند داد. صدها میلیون هندی پس‌انداز ندارند و گروه‌های شغلی متعددی مانند رانندگان وسایل نقلیه درون‌شهری به صورت روزانه درآمد خود را تأمین می‌کنند. برخی اقتصاددانان پیش‌بینی کرده‌اند قرنطینه دو درصد از رشد اقتصادی هند را کاهش خواهد داد. اگرچه هند این کاهش را تاب خواهد آورد، اما افزایش بیکاری در هندوستان که هر ساله میلیون‌ها جوان را وارد بازار کار می‌کند، سنگین خواهد بود. «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند در اعلام قرنطینه سراسری گفت: «بدون تردید، تعطیلی سراسری در هند برای کشور هزینه خواهد داشت اما نجات زندگی هر هندی، اولویت اول من است. اگر ما نتوانیم 21 روز آینده را مدیریت کنیم، بسیاری از خانواده‌ها برای همیشه از بین خواهند رفت». «دارماکیتی جوشی» اقتصاددادن ارشد یک آژانس رتبه‌بندی اعتباری در هند از دولت خواسته است توزیع غلات میان فقرا و پرداخت مستقیم نقدی و اعطای وام کوچک و متوسط را برای مدیریت اوضاع در پیش گیرد.

به رغم آنکه نخست‌وزیر در هند چهره محبوبی است و مردم به او اعتماد دارند، برخی رفتارها مثل ضرب و شتم برخی پزشکان و کادردرمانی که در روز اول به خاطر شغل خود از خانه خارج شده‌اند یا ضبط غذاهایی که پیک‌‌های رستوران‌ها به خانه سفارش‌دهندگان حمل می‌کرده‌اند، اعتراضاتی برانگیخته است. همچنین کادر پزشکی و درمانی و کارمندان شرکت‌های هوایی در برخی شهرها به جرم انتشار ویروس مورد بازخواست گروه‌هایی از مردم قرار گرفته‌اند. مردم چنین مشاغلی را «کثیف» خوانده‌اند و از خانواده این افراد دوری کرده‌اند. انجمن پزشکان دهلی در نامه‌ای به وزیر کشور هند درخواست کرده است امنیت پزشکان و کادردرمانی را تأمین کند و زمینه خروج آنها را از منازلشان فراهم سازد.

ارسال نظر: