تحلیلگر انگلیسی: تحریم‌ها بیشتر از کرونا کشنده است

کرونا و سیاست‌های بی‌رحمانه آمریکا علیه ایران

کدخبر: 2349708

دولت‌های چین و روسیه خواستار تعلیق تحریم‌ها علیه ایران شده‌اند. دولت روسیه با اشاره به تحریم‌های «غیرقانونی» و «ضدبشری» آمریکا، واشنگتن را به قطع هدفمند دسترسی ایرانیان به لوازم پزشکی حیاتی متهم کرد. دولت ترامپ چنان بی‌رحم و بی‌توجه است که دولت‌های چین و روسیه از نظر اخلاقی بالاتر از آن قرار می‌گیرند.

نسیم آنلاین: مهدی حسن تحلیلگر انگلیسی در « اینترسپت » نوشت: جامعه آمریکا را عده‌ای خودشیفته جامعه‌ستیز اداره می‌کنند. غیر از این چگونه باید بی‌توجهی کشنده دولت ترامپ به زندگی مردم عادی در ایران را توضیح داد؟ چطور باید اصرار مقامات آمریکایی به افزایش تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را با وجود همه درد و رنجی که ایرانیان تحمل می‌کنند، توجیه کرد؟

شیوع کرونا در ایران چیزی بود شبیه فاجعه. بر اساس آمار مبتلایان از هر ده نفر مبتلای کرونا در غرب آسیا، 9 نفر ایرانی است. آمار مرگ و میر بر اثر کرونا هر روز در ایران افزایش می‌یابد. من می‌پذیرم که واکنش مقامات ایران به شیوع این ویروس در کشور، به شدت نامناسب و نادرست بوده است. اما تحریم‌های آمریکا علیه ایران وضع را به شدت خراب کرده است. دولت مجبور شده از صندوق بین‌المللی پول 5 میلیارد دلار وام تقاضا کند. رئیس جمهور ایران در نامه به دیگر رؤسای کشورها تأکید می‌کند تحریم‌های آمریکا مقابله ایران با کرونا را به شدت تحت تأثیر قرار داده است. وزیر خارجه ایران، آمریکا را به «تروریسم پزشکی» متهم کرده است.

دولت ترامپ در مقابل اصرار دارد تحریم‌های آمریکا مانع از انتقال کمک‌های بشردوستانه به ایران نیست. از نظر فنی این گزاره صحیح است اما همچنان که دیده‌بان حقوق بشر در اکتبر 2019 یعنی ماه‌ها پیش از شیوع کرونا تصریح کرد تحریم‌های آمریکا به رغم ایجاد معافیت برای کمک‌های بشردوستانه، شرکت‌های آمریکایی و اروپایی را نسبت به تجارت و دادوستد با ایران بی‌رغبت کرده است. بر اساس اعلام اندیشکده «شورای آتلانتیک»، وزارت خزانه‌داری آمریکا، چند شرکت فروشنده تجهیزات پزشکی را که از معافیت‌ها استفاده کرده بودند، به شکلی تحت پیگرد قانونی قرار داده که آنها دچار خسارت مالی شده‌اند و دیگر شرکت‌ها هم از تجارت با ایران صرف نظر کرده‌اند. با این وصف، جای تعجبی ندارد که اخباری از کمبود ماسک، دستگاه‌های تنفسی و لباس‌های ویژه کادر درمانی در ایران بشنویم.

هنگامی که زمین لرزه بزرگی در جنوب شرقی ایران در شهر بم جان 26 هزار ایرانی را گرفت، دولت جورج بوش، اجازه تعلیق موقت تحریم‌ها را صادر کرد. بیش از 200 پرسنل غیرنظامی و بیش از 150 هزار پوند تجهیزات پزشکی از سراسر آمریکا به ایران فرستاده شد تا به ایرانی‌ها در جستجو و نجات بازماندگان و واکنش به سانحه زلزله کمک کند. اما این دولت ترامپ چه کرده است؟ این طبیعی است که جورج بوش و معاون بی‌رحمش، دیک چنی در مقایسه با ترامپ و دولتش، منطقی به نظر برسند.

دولت‌های چین و روسیه خواستار تعلیق تحریم‌ها علیه ایران شده‌اند. دولت روسیه با اشاره به تحریم‌های «غیرقانونی» و «ضدبشری» آمریکا، واشنگتن را به قطع هدفمند دسترسی ایرانیان به لوازم پزشکی حیاتی متهم کرد. دولت ترامپ چنان بی‌رحم و بی‌توجه است که دولت‌های چین و روسیه از نظر اخلاقی بالاتر از آن قرار می‌گیرند.

بر اساس اعلام دیوان بین‌المللی دادگستری، رکن قضایی سازمان ملل متحد، تحریم‌های آمریکا در سال 2018 علیه ایران کاملاً غیرقانونی بوده است. تحریم‌های وحشیانه آمریکا علیه عراق در دهه 1990 باعث شد صدها هزار کودک بی‌گناه عراقی از دنیا بروند. تصور می‌کنید وزیر خارجه وقت آمریکا، مادلین آلبرت در پاسخ به اعتراضات به این نسل‌کشی چه گفت؟ آلبرت گفت «ما فکر می‌کنیم ارزشش را داشت». آیا آمریکایی‌هایی که امروز خود با کرونا روبرو شده‌اند و نیاز به تجهیزات و لوازم پزشکی را دیده‌اند، هم فکر می‌کنند تحریم‌های آمریکا علیه ایران ارزشش را داشته باشد؟

ارسال نظر: