الزرفی: گزینه آمریکا در عراق نیستم

کدخبر: 2349610

نخست‌وزیر مأمور به تشکیل کابینه عراق در مصاحبه‌ای تلاش کرد خود را از اتهامات فراکسیون‌های شیعه پارلمان مبرا کند.

«عدنان الزرفی» نخست‌وزیر مکلف به تشکیل کابینه از سوی «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق که با مخالفت عمده گروههای شیعه در پارلمان مواجه شده، در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط مدعی شد که در جریان انتخاب خود، معامله‌ای با برهم صالح نداشته است.

او در مصاحبه با این روزنامه سعودی مدعی شد که روند ملکف شدن وی برای تشکیل کابینه طبیعی بوده و برهم صالح بر خلاف اظهارات و تاکیدهای احزاب شیعه، قانون اساسی عراق را رعایت کرده است.

او گفت که برهم صالح پس از اینکه مهلت قانونی احزاب پارلمان برای معرفی یک فرد برای نخست‌وزیری پایان یافته، او را انتخاب و حتی در این مسیر با دادگاه فدرال (قانون اساسی) نیز مشورت کرده است.

عدنان الزرفی که تابعیت آمریکایی نیز دارد در ادامه تلاش کرد خود را از اتهام آمریکایی بودن و اینکه گزینه واشنگتن در عراق است، مبرا کند.

او گفت: «من به طور کامل گزینه عراقی هستم. اگر فردی در یک دوره‌ای از زندگی خود زمانی که در رژیم سابق، زندان و بازداشت عرصه را بر او تنگ کرده و مجبور شده به یک کشوری از جمله آمریکا برود؛ آیا آمریکایی می‌شود؟ این منطق خلاف عقل است.»

الزرفی در خصوص سیاست خارجه مدنظر خود نیز گفت که تلاش خواهد کرد «روابط متوازنی» با تمامی کشورهای عربی و اسلامی و همچنین با «قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی» بر اساس منافع مشترک برقرار سازد.

او در خصوص اقدامات و گزینه‌های خود در مواجهه با بحران‌های سیاسی و روابطش با احزاب شیعی نیز گفت که از روز گذشته رایزنی‌ها برای تشکیل دولتی که به گفته وی همگی باید در آن مشارکت داشته باشند، آغاز کرده است.

او دولت خود را «دولت بحران» نامید و گفت، در صورت تشکیل دولت، عمر آن فقط یک سال خواهد بود تا طی آن زمینه برگزاری انتخابات زودهنگام را فراهم سازد.

الزرفی در ادامه افزود که رایزنی‌هایش را با تمامی طرف‌ها از جمله گروههایی که با او مخالف هستند ادامه می‌دهد و بدون توافق همگانی قادر به تشکیل دولت نیست.

نخست‌وزیر مأمور به تشکیل کابینه عراق، سپس به سه بحران پیش روی دولت خود (در صورت تشکیل) اشاره کرد و گفت که برنامه‌های دولت خود را طبق بحران‌های اساسی که عراق با آن مواجه است، پیش خواهد برد.

از نظر او، اولین بحران، تهدیدات خارجی از جمله «شورای امنیت» و «ائتلاف بین‌المللی» است که به گفته وی مواضع آنان نسبت به عراق منفی است و همچنان تحریم‌هایی علیه عراق پابرجاست که به عقیده وی چندان بدان‌ها توجهی نشده است.

اما بحران دوم از دیدگاه وی، اعتراضات مردمی است. او خواسته معترضان را برگزاری انتخابات زودهنگام دانست و مدعی شد که اعتراضات در این کشور کاملا مردمی است و می‌بایست پرونده قتل معترضان با جدیت پیگیری شود.

او بحران سوم را نیز بحران مالی به خصوص در سایه سقوط قیمت نفت ذکر کرد و مدعی شد که عراق همچنان از درآمدی که دولت «حیدر العبادی» فراهم کرده، ارتزاق می‌کند. (عدنان الزرفی نماینده ائتلاف النصر به رهبری العبادی است.)

برهم صالح رئیس جمهور عراق سه شنبه گذشته الزرفی را مامور تشکیل دولت انتقالی کرد. پیش از الزرفی «محمد توفیق علاوی» برای تشکیل دولت انتقالی عراق مامور شده بود که در این امر ناکام ماند.

تلاش الزرفی برای تشکیل کابینه در سایه مخالفت شدید احزاب شیعه در حالی است که به گفته منابع عراقی فراکسیون‌های شیعه پارلمان اخیرا در نشستی در بغداد، بر سر سه گزینه برای تشکیل دولت به توافق رسیده‌اند.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: