فراکسیون‌های شیعه؛

الزرفی باید از تشکیل کابینه کنار گذاشته شود

کدخبر: 2349584

فراکسیونهای شیعه عراق در پایان نشست خود ضمن تأکید بر کنار رفتن «عدنان الزرفی» گزینه کنونی تشکیل کابینه، سه گزینه جدید معرفی کردند.

«مختار الموسوی» نماینده ائتلاف الفتح عراق جزئیات نشست اخیر فراکسیونهای شیعه عراق را برای تشکیل کابینه این کشور تشریح کرد.

الموسوی به پایگاه خبری المعلومه گفت که این فراکسیونها بر سر نامزدی سه شخصیت برای تصدی نخست وزیری، به توافق رسیده‌اند.

این عضو پارلمان عراق خبر داد که روسای دانشگاه بغداد، دانشگاه کوفه و دانشگاه کربلا نامزدهای نخست‌وزیری عراق هستند.

این نماینده عراقی می‌گوید، نامزدی این شخصیتها نشان می‌دهد که عراق به حل بحران نخست وزیری و کنار گذاشتن «عدنان الزرفی» از مأموریت تشکیل کابینه نزدیک شده است.

الموسوی تأکید کرد که این فراکسیونها با ائتلافها و فراکسیونهای کُرد نشستی برگزار خواهند کرد تا نامزد جدیدی را معرفی کنند که مورد قبول و رضایت همه طیفهای سیاسی باشد.

وی در پایان گفت که یک هیئت بلندپایه از فراکسیونهای شیعه طی دو روز آتی با سران عراق نشست برگزار خواهند کرد تا مسئله کنار گذاشتن الزرفی از مأموریت تشکیل کابینه و معرفی شخص جدید را بررسی کنند.

الزرفی باید از تشکیل کابینه کنار گذاشته شود

روزنامه «العربی الجدید» قطر هم به ابعاد نشست فراکسیونهای شیعه پرداخت و نوشت، این برای دومین بار است که طی 72 ساعت گذشته، فراکسیونهای مخالف الزرفی نشست برگزار می‌کنند، ولی این بار توافق شد که اسامی جدیدی به عنوان گزینه نامزدی نخست‌وزیری معرفی شود.

این روزنامه به نقل از «منابع سیاسی عراق» گزارش داد که در پایان این نشست، فراکسیونهای «دولة القانون، الفتح، صادقون، السند الوطنی و عطاء» توافق کردند که الزرفی از تشکیل کابینه کنار گذاشته شود.

یکی از رهبران الفتح هم گفت که موضع فراکسیونهای شیعه به فراکسیونهای اهل تسنن و کُرد ابلاغ خواهد شد؛ هر چند الزرفی در تلاش است که از تشکیل کابینه کنار گذاشته نشود، ولی طیفهای مختلف سیاسی عراق، با وی مخالف هستند.

این روزنامه به نقل از یک منبع «سیاسی نزدیک به دفتر آیت الله سید علی سیستانی» مرجع عالیقدر شیعیان هم گزارش داد، پس از استعفای عادل عبدالمهدی، خطبه‌های پیشین مرجعیت عراق نشان می‌دهد که باید به مطالبات و خواسته‌های مردم معترض عراق در تعیین نخست وزیر اهمیت داده و شخصی انتخاب شود که جنجالی نباشد و شرایط را برای برگزاری انتخابات زودهنگام فراهم کرد.

این در حالی است که روزنامه سعودی الشرق الاوسط اخیرا گزارش داد که برهم صالح بدون توجه به مطالبات معترضان، الزرفی را به عنوان مأمور تشکیل کابینه معرفی کرد. این روزنامه تأکید کرد که به خاطر مخالفتهای فراکسیونهای سیاسی، الزرفی موفق به تشکیل کابینه نخواهد شد.

«حسن سالم» نماینده فراکسیون «صادقون» هم گفت که به خاطر تخطی برهم صالح رئیس جمهوری از قانون اساسی، «به دادگاه فدرال شکایت کردیم؛ خاصه اینکه، برای نخستین بار نیست که قانون اساسی را نقض کرده و به فراکسیون بزرگتر، گوش فرا نمی‌دهد».

رهم صالح رئیس جمهور عراق سه شنبه گذشته الزرفی را مامور تشکیل دولت انتقالی کرد. پیش از الزرفی «محمد توفیق علاوی» برای تشکیل دولت انتقالی عراق مامور شده بود که در این امر ناکام ماند.

الزرفی از اعضای «فراکسیون النصر» به رهبری «حیدر العبادی» (نخست وزیر سابق) در پارلمان عراق است، اما معرفی او موجی از مخالفت شدید در میان گروه‌های پارلمانی به راه انداخته است.

او از زمان مکلف شدن طبق قانون ۳۰ روز مهلت دارد کابینه پیشنهادی خود را به پارلمان معرفی کند که با وجود مخالفت گروه‌های اصلی شیعی که اکثریت را در پارلمان تشکیل می‌دهند موفقیت الزرفی بعید به نظر می‌رسد.

الزرفی در حال حاضر نماینده پارلمان عراق و دبیرکل حزب «حرکه الوفاء العراقیه» است که دارای ۸ کرسی در شورای استانداری نجف و دو کرسی در پارلمان عراق است.

او در سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵، ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ و ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ استاندار نجف بود. از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ نیز معاون اداره اطلاعات در وزارت کشور عراق بود.

گفته می‌شود الزرفی در سال ۲۰۰۴ از سوی سوی «پل برمر» حاکم آمریکایی عراق برای استانداری نجف انتخاب شد و در همان زمان به مبارزه با کلیه گروه‌های مسلح در این استان و خلع سلاح آنها متعهد شد.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: