فهرست کشته‌ها، تبعیدی‌ها و زندانی‌های شاهزاده جوان

همه قربانیان محمد بن سلمان

کدخبر: 2349513

محمد بن‌سلمان که اکنون در آستانه پادشاهی است، بر اوضاع کنترل پیدا کرده و با حذف بی‌رحمانه و از میدان خارج کردن رقبا و منتقدانش، از جمله اعضای خاندان سلطنتی، بنیان‌های خاندان سعودی را به لرزه درآورده است. 

نسیم ‌آنلاین: وقتی در سال ۲۰۱۵، ملک سلمان به پادشاهی عربستان رسید و پسر ۲۹ ساله‌اش را به عنوان وزیر دفاع و ولیعهد منصوب کرد، صحبت‌ها از ستاره‌ای در حال ظهور بود که می‌تواند پادشاهی سعودی را دوباره شکل دهد.

میدل‌ایست‌ای در گزارشی نوشته است پنج سال بعد از آن روز، محمد بن‌سلمان که اکنون در آستانه پادشاهی است، بر اوضاع کنترل پیدا کرده و با حذف بی‌رحمانه و از میدان خارج کردن رقبا و منتقدانش، از جمله اعضای خاندان سلطنتی، بنیان‌های خاندان سعودی را به لرزه درآورده است. اینجا مروری داریم بر شاهزادگان، مقامات برجسته، منتقدان، مخالفان و حتی تاجرانی که در جریان قدرت‌طلبی بن‌سلمان، بازداشت، شکنجه، کشته یا ناپدید شده‌اند.

بازداشتی‌ها

هفته گذشته، در موج جدید پاکسازی بن‌سلمان، ۲۰ شاهزاده و مقام اجرایی در پادشاهی سعودی بازداشت شدند. از جمله افراد مهم در بازداشتی‌های جدید می‌توان به چهره‌های زیر اشاره کرد:

۱-شاهزاده محمد بن سعد بن عبدالعزیز، ۷۵ یا ۷۶ ساله، پسر برادر ملک سلمان که از اعضای شورای بیعت عربستان است. شورایی که وظیفه تعیین پادشاه را بر عهده دارد.

۲-شاهزاده محمد بن نایف، ۶۰ساله، ولیعهد پیشین، وزیر دفاع سابق و برادرزاده ملک سلمان که از سال ۲۰۱۷ و پس از برکناری از وزارت دفاع، در بازداشت خانگی به سر می‌برد.

۳- شاهزاده احمد بن عبدالعزیز، ۷۷ ساله، برادر کوچکتر ملک سلمان و پسر ملک عبدالعزیز، نخستین پادشاه عربستان سعودی که در اواخر سال ۲۰۱۸ از لندن بازگشت و به عضویت شورای بیعت درآمد تا مانع پادشاهی برادرزاده‌اش شود. سازمان‌های امنیتی سیا و ام‌آی‌سیکس اطمینان داشتند او بازداشت نخواهد نشد.

۴-نایف بن احمد، فرزند ملک احمد.

۵- منصور الشعوب، مسؤول دفتر ملک احمد. بازداشتی‌های قبلی بزرگترین پاکسازی سیاسی محمد بن سلمان تاکنون به نوامبر ۲۰۱۷ بازمی‌گردد که شاهزاده، ۳۵۰ نفر از چهره‌های ذی‌نفوذ سیاسی و اقتصادی عربستان سعودی را با عنوان مبارزه با فساد در هتل ریتز کارلتون ریاض زندانی کرد. از جمله این افراد باید به موارد زیر اشاره کرد:

۶- شاهزاده متعب بن عبدالله، ۶۷ساله، فرزند ملک عبدالله، پادشاه پیشین عربستان و رئیس سابق گارد ملّی. او پس از پرداخت بیش از یک میلیارد دلار از ریتز کارلتون آزاد شد اما پس از آن مشخص نیست در کجا ساکن شده یا یه کجا مسافرت کرده است.

۷- شاهزاده الولید بن طلال، ۶۵ساله، یکی از ثروتمندترین افراد جهان و مدیر هولدینگ سلطنتی سعودی. او در ژانویه ۲۰۱۸بعد از امضای یک توافق مالی با دادستانی پادشاهی سعودی آزاد شد.

همراه با این شاهزاده‌ها، چهره‌ها و عناصر ذی‌نفوذ سیاسی و اقتصادی نیز بازداشت و سپس آزاد شدند که از میان آنها باید به خالد الطویرجی، رئیس پیشین دربار سعودی، عمرو الدباغ، رئیس سابق اداره سرمایه‌گذاری عربستان سعودی، محمد حسین العمودی، سرمایه‌گذار سعودی-اتیوپیایی، دکتر ولید فتیحی، یک چهره تلویزیونی و از منتقدان مشهور سیاسی عربستان.

علاوه بر همه این نام‌ها باید به بازداشت سه تن از علمای دینی عربستان در سال ۲۰۱۷به جرم ارتباط با اخوان‌المسلمین و همچنین بازداشت ده‌ها نفر از فعالان حقوق زنان مانند امان النجیفی و عزیز الیوسف در سال ۲۰۱۸ اشاره کرد.

بازجویی‌شده‌ها

سعود بن نایف ۶۴ساله، برادر بزرگتر محمد بن نایف، حاکم استان شرقی و از اعضای شورای بیعت که در مارس ۲۰۲۰ مورد سؤال و بازجویی قرار گرفت. او همچنین پدر وزیر کشور کنونی عربستان سعودی است.

تبعیدی‌ها

«سعد الجبری»، یک مقام امنیتی و مشاور عالی محمد بن نایف در دوره‌ای که او وزارت کشور را بر عهده داشت. او در سال 2015 بعد از دعوای قدرت میان بن نایف و محمد بن سلمان با فرمان سلطنتی اخراج شد. الجبری پیش از آنکه رئیسش از قدرت برکنار شود، به کانادا تبعید شد و در بازداشت خانگی قرار گرفت.

کشته‌ها

۱- جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار سعودی و مشاور رسانه‌ای ترکی بن فیصل در دوره‌ای که او سفارت عربستان در آمریکا را بر عهده داشت. او در اکتبر ۲۰۱۸ توسط ۱۵ مأمور اطلاعاتی بن سلمان در کنسولگری عربستان در استانبول کشته شد.

۲- شاهزاده منصور بن مکرین، معاون استاندار استان عسیر در جریان سقوط یک بالگرد در نزدیکی مرز عربستان و یمن به شکل مشکوکی کشته شد. برخی منابع، قتل او را نیز کار جوخه ترور بن‌سلمان می‌دانند.

۳- شیخ سلیمان عبدالرحمن الثونیان، رئیس دادگاه عمومی مکه، در اکتبر ۲۰۱۸ با تزریق جوخه ترور در یک بیمارستان کشته شد. تنها جرم او این بود که در نامه‌ای، چشم‌انداز اقتصادی ۲۰۳۰ بن‌سلمان را نقد کرده بود.

ارسال نظر: