آمریکا به یکی دیگر از متحدانش در منطقه پشت کرد

کدخبر: 2349451

مقامات نظامی آمریکا در پی تصمیم برای خروج از عملیات ناظران و نیروهای چند ملیتی (MFO) در صحرای سینا، به مصر از متحدان نزدیک و قدیمی واشنگتن در منطقه پشت کرده و دیگر تعهدی به این نیروها نخواهد داشت .

مقامات نظامی آمریکا در پی تصمیم برای خروج از عملیات ناظران و نیروهای چند ملیتی (MFO) در صحرای سینا، به مصر از متحدان نزدیک و قدیمی واشنگتن در منطقه پشت کرده و دیگر تعهدی به این نیروها نخواهد داشت .

"مارک اسپر" وزیر دفاع آمریکا و "مارک میلی" رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور اعلام کرده اند که آمریکا شاید به زودی آماده عقب نشینی نیروهای نظامی خود از صحرای سینا باشد. در حالی واشنگتن از عملیات نظارت نیروهای چند ملیتی در صحرای سینا خارج می شود که این نیروها بودجه 30 میلیون دلاری برای کمک مالی به ناظران و نیروهای درخواست کرده است.

نیروهای چند ملیتی به عنوان یک نیروی نظامی بین المللی از سال ۱۹۸۱ پس از توافق صلح بین رژیمی صهیونیستی و مصر از صحرای سینا حراست کرده اند. گرچه روابط بین رژیم صهیونیستی و مصر طی چند دهه اخیر بهبود یافته است، اما ادعا می شود که تعهد آمریکا به این نیروها برای ثبات منطقه اهمیت ویژه ای دارد.

در زمان ریاست جمهوری "جیمی کارتر" در سال ۱۹۷۸، "مناخیم بگین" نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی و "انور سادات" رئیس جمهوری سابق مصر توافق صلحی در "کمپ دیوید" آمریکا امضا کردند که این توافق خواستار عقب نشینی نیروهای صهیونیستی از شبه جزیره سینا و ایجاد یک هیات حافظ صلح بین المللی در این صحرا بود.

پس از عدم موفقیت شورای امنیت سازمان ملل در امر نظارت بر توافق صلح مصر و اسرائیل، آمریکا ابزاری برای ایجاد و حفظ نیروهای MFO شد. این سازمان اکثر بودجه خود را از آمریکا، اسرائیل و مصر هرکدام یک سهم برابر تامین می کند. سال گذشته آمریکا ۳۱ میلیون دلار برای نیروهای چند ملیتی تامین کرده بود.

آمریکا با داشتن ۴۵۴ پرسنل بیشترین میزان مشارکت در میان کشورها با مجموع هزار و ۱۵۶ نیرو در این طرح نظارتی را دارد. بنابراین خروج آمریکا می تواند موجب بازداشتن این نیروها در تامین امنیت صحرای سینا شود. نیروهای آمریکایی در کنار همتایان خود از کانادا، انگلیس، فرانسه، استرالیا، نیوزیلند، ژاپن، ایتالیا، کلمبیا، جمهوری چک، فیجی، نروژ و اروگوئه خدمت می کنند و خروج آمریکایی ها موجب عقب نشینی دیگر کشورها می شود.

«خبرگزاری ایرنا»

ارسال نظر: