حجت‌الاسلام سرلک: صیر در برابر ابتلا کنشگرانه است نه منفعلانه

نمی‌توان کرونا را با بلای آخرالزمان تطبیق ‌داد

کدخبر: 2349344

مسجد از جهت مسجد بودنش تعطیل نشده است، هیچ مکان مذهبی از جهت مکان مذهبی بودنش تعطیل نشده است بلکه این اجتماعات هستند که به دلیل تشخیص اهل فن و متخصصین مسئله بیماری های عفونی، تعطیل می شوند.

نسیم آنلاین : حجت الاسلام و المسلمین علی سرلک در گفتگو نسیم آنلاین گفت: آن تکلیفی که خداوند در قرآن برعهده ی انسان ها در زمان بلا و ابتلا نهاده تکلیف شکیبایی است. شکیبایی و صبوری نیز به معنای بزرگ تر از آن بلا و مصیبت را دیدن و به یک چرخه وسیع تری نظر کردن است که قرآن می فرماید:«اذا اصابتهم مصیبه قالو انالله و انا الیه راجعون» کسانی که مصیبتی به آنها اصابت می کند سخن شان این است که ما از خدا هستیم و به سوی او باز می گردیم. قرآن در جایی دیگر می فرماید:«اولئک علیهم صلوات من ربهم و رحمه و اولئک هم المهتدون»

حجت الاسلام سرلک در ادامه اشاره کرد: راه هدایت از طریق صبوری در بلاها و ابتلائات است. صبوری یک موضع کنشگرانه است نه یک موضع منفعلانه. در واقع درجه اول این است که انسان در برابر آن بلا و ابتلا جا نخورد و آن را پایان دنیا نداند و ناامید نشود. این ها جزئی از ارکان صبر و شکیبایی است، انسان باید به دنبال این بگردد که چه سهمی را می تواند برای بهتر شدن شرایط به میدان بیاورد. انسان های صبور به همین خاطر انسان های پر کاری هستند. صبر در گناه، صبر در انجام واجبات و صبر در مصیبت ها وسختی ها این ها سه شعبه از حقیقت صبر هستند که از انسان مؤمن یک انسان پر کار و تلاش می سازد. ما در بلا ها و ابتلائات باید بدانیم که این یک فرصت رشد و حرکت است.

این استاد حوزه علمیه در ادامه افزود: از هرجهت در همین ماجرای کرونا ببینید وقتی که رهبری عزیز و حکیم انقلاب اسلامی ایران دستور به ستاد مشترک نیرو های مسلح به دلیل احتمال جنگ بیولوژیک بودن این ویروس می دهند، ظرفیت های دفاعی را به این سمت ببرند این فرصت از دل تهدید است و آرایش نظامی و جنگی را متفاوت می کند. در این بلا می توانیم به رشد ها و وسعت ها برسیم.

حجت الاسلام و المسلمین علی سرلک در ادامه با طرح این مساله که آیا کرونا بلای آخر الزمان است یا خیر؟ گفت: خب کرونا یک بلایی است که با این ابعاد و این ویژگی ها تقریباً می توانیم بگوییم کم سابقه بوده است، ویروس کرونا نامرئی است و در اثر تماس اتفاق می افتد. جنبه واگیر بودن ویروس کرونا و دور کردن انسان ها از هم خیلی ماهیت این بلا را متفاوت با همه ی بلا های دیگر می کند. ویژگی دیگر کرونا این است که عالم گیر شده است. ببینید یکی وقتی در یک گوشه ای از دنیا زلزله و آتش سوزی می شود یک گوشه ای سیل می آید اما این که همه ی دنیا دامن گیرشان بشود این یک امر بی سابقه و عجیب و غریب است.تقریباً می توانیم تاریخ خودمان را به قبل و بعد از کرونا تقسیم کنیم، تحولات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و معیشتی که بعد از این ویروس منحوس به وجود می آید حقیقتاً تحول متفاوتی است. اما اینکه آیا این همان بلای آخر الزمان است و همان بلایی است که باید بعدش منتظر ظهور به این دلیل بود نه این را نمی توانیم تطبیق بدهیم. مؤمنین هر هفته باید منتظر ظهور باشند پس از این جهت ربطی به کرونا و یا غیر کرونا ندارد.

حجت الاسلام علی سرلک کارشناس مسائل دینی در پایان اشاره کرد: مسجد از جهت مسجد بودنش تعطیل نشده است، هیچ مکان مذهبی از جهت مکان مذهبی بودنش تعطیل نشده است بلکه این اجتماعات هستند که به دلیل تشخیص اهل فن و متخصصین مسئله بیماری های عفونی، تعطیل می شوند. حالا این اجتماعات گاهی اوقات اجتماعات ورزشی هستند که آنها هم تعطیل هستند.اجتماعات هنری مانند سینما ها و تئاتر ها، مراکز برگزاری کنسرت ها نیز تعطیل شده است، مراکز علمی مانند دانشگاه ها و مدارس هم تعطیل شدند.

انشاءالله کلبه احزان شود روزی گلستان غم مخور/ یوسف گم گشته باز آید به کنعان غم مخور نگران نباشیم این مشکلات رفع خواهد شد.

ارسال نظر: