مبتلایان آلزایمر مستعد ابتلا به کرونا هستند

کدخبر: 2349292

عضو هیئت علمی طب سالمندی با بیان اینکه توجه به بیماران مبتلا به فراموشی در زمان شیوع کرونا اهمیت دارد، گفت: برخی از این افراد، نمی‌‌توانند علائم ابتلای خود را بیان کنند و آن را به‌‌صورت پرخاشگری و خواب‌‌آلودگی نشان می‌‌دهند.

دکتر زهرا وهابی، متخصص مغز و اعصاب و عضو هیئت علمی گروه طب سالمندی دانشگاه تهران، در یک پیام ویدیویی، با اشاره به اینکه توجه به بیماران مبتلا به فراموشی در زمان شیوع کرونا اهمیت دارد، اظهار کرد: به دلیل دمانس (زوال عقل)، مغز آسیب می‌‌بیند و این مسئله روی سیستم ایمنی نیز تأثیر می‌‌گذارد؛ در نتیجه این افراد نقص ایمنی دارند و جزو گروه‌‌های حساس ابتلا به کووید19 هستند.

وی افزود: از آنجا که سن، عامل خطری برای ابتلا به ویروس کرونا تلقی می‌‌شود، احتمال ابتلا به این بیماری در افراد مبتلا به فراموشی بیشتر است. همچنین افزایش سن و سالمندی، باعث کاهش ظرفیت ریوی در افراد می‌‌شود و به همین دلیل، کوچکترین درگیری ریوی به‌‌خصوص در افراد مبتلا به فراموشی، می‌‌تواند منجر به بستری‌‌شدن این افراد در ICU شود.

وهابی ادامه داد: از آنجا که افراد سالمند مبتلا به فراموشی، داروهای بسیاری دریافت می‌‌کنند، تداخلات دارویی در آنها بیشتر است؛ بنابراین اگر یک فرد سالمند به‌‌خصوص سالمند مبتلا به فراموشی، دچار بیماری کرونا شود، با مشکل تداخلات دارویی روبه‌‌رو خواهیم بود.

این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه عموماً فرزندان این سالمندان یا یک پرستار از آنها در خانه نگهداری می‌‌کنند، خاطرنشان کرد: افرادی که از سالمندان مراقبت می‌‌کنند، باید حتماً تمام اصول بهداشتی از جمله شستشوی مکرر دست‌‌ها را رعایت کنند.

وی افزود: سالمندان یا افراد مبتلا به فراموشی ممکن است شستن دست‌‌هایشان را نیز فراموش کنند، بنابراین همراهی کردن با این افراد برای شستشوی مکرر دست‌‌ها اهمیت و نیاز به صبر و حوصله فراوانی دارد. برای پیشگیری از ابتلای سالمندان به کرونا، استحمام مکرر توصیه می‌‌شود.

وهابی ادامه داد: افراد مبتلا به فراموشی، ممکن است نتوانند ارتباط خوبی با سایر افراد برقرار کنند بنابراین برخی از آنها نمی‌‌توانند علائم خود را توضیح بدهند. این سالمندان، بی‌‌اشتهایی، درد بدن و تنگی نفس در مراحل اولیه را به‌‌صورت خواب‌‌آلودگی، کاهش سطح هوشیاری و حالت‌‌های پرخاشگری نشان می‌‌دهند بنابراین باید به تغییر رفتار این بیماران بسیار توجه شود.

عضو هیئت علمی گروه طب سالمندی با تأکید بر ضرورت حفاظت بهداشتی در فرد نگهداری‌‌کننده از سالمندان، خاطرنشان کرد: در صورت مشاهده این علائم در فردسالمند، پیش از مراجعه به بیمارستان با مراقبین سلامت و بهداشتی مشورت کنید.

افراد دچار اختلالات شناختی خفیف، دچار فراموشی‌‌های گذرا می‌‌شوند به همین خاطر ممکن است نکات آموزشی بهداشتی را فراموش کنند، بنابراین اطرافیان وی باید مدام نکات بهداشتی را به او یادآوری کنند. این اختلالت شناختی در سنین بالا، شیوع بسیاری دارد و باعث می‌‌شود فرد به سمت فراموشی و زوال عقل (دمانس) برود. بنابراین از دادن خبرهای ناگوار و تکرار اخبار بد و ایجاد شرایط استرس‌‌زا در این افراد باید جلوگیری شود.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: