صفر شدن نرخ بهره در آمریکا برای مقابله با کرونا

کدخبر: 2349234

در حالی ترس از کرونا موجب خریدهای وحشت زده مردم در فروشگاه ها و فروش های ناشی از ترس در بازارهای بورس آمریکا شده، فدرال رزرو آمریکا روز یکشنبه در یک اقدام اضطراری دیگر و برای کمک به سرپا ماندن اقتصاد کرونا زده این کشور نرخ بهره را به صفر کاهش داد.

در حالی ترس از کرونا موجب خریدهای وحشت زده مردم در فروشگاه ها و فروش های ناشی از ترس در بازارهای بورس آمریکا شده، فدرال رزرو آمریکا روز یکشنبه در یک اقدام اضطراری دیگر و برای کمک به سرپا ماندن اقتصاد کرونا زده این کشور نرخ بهره را کاهش داد.

شهرداران شهرهای نیویورک و لس آنجلس به رستوران ها و کافه ها دستور داده اند تا کسب و کار خود را تعطیل کنند و تا اطلاع ثانوی تنها امکان ارسال غذا به درب منازل وجود خواهد داشت. سینماها، سالن های تئاتر و کنسرت ها نیز تعطیل شده و تعداد تلفات کرونا در آمریکا به 65 نفر رسیده است.

بیل دی بلاسیو، شهردار نیویورک گفت: «ویروس می تواند به سرعت و از طریق تعاملات اجتماعی شهروندانی که به رستوران ها و کافه ها می روند و در نزدیکی هم می نشینند گسترش یابد... ما باید این زنجیره را قطع کنیم.»

برای دومین بار از زمان بحران مالی سال 2008، فدرال رزرو آمریکا در یک نشست اضطراری و با هدف جلوگیری از فلج شدن اقتصاد این کشور نرخ بهره را کاهش داد و به صفر تا 25 صدم درصد رساند. اولین نوبت کاهش اضطراری نرخ بهره پس از بحران مالی نیز همین چند هفته پیش و باز هم به دلیل ترس از شیوع کرونا انجام شده بود.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که بر خلاف سنت روسای جمهور پیشین آشکارا در سیاستگذاری پولی بانک مرکزی مداخله می کند و از فدرال رزرو خواسته بود اقدامات بیشتری انجام دهد، این اقدام را «فوق العاده» و «خبری بسیار خوب» توصیف کرد.

دکتر آنتونی فائوسی، کارشناس ارشد بیماری های واگیردار در آمریکا در این باره گفت: «هنوز بدترین روزهای شیوع کرونا در پیش است.» مایک پنس، معاون اول رئیس جمهور آمریکا گفت، آزمایشگاه های تشخیص کرونا در آمریکا به 2000 مورد افزایش یافته است. آمریکا در توانایی آزمایش تشخیص ویروس کرونا از دیگر کشورهای صنعتی عقب افتاده است. دولت ترامپ در اوایل ماه مارس مدعی شد که نزدیک به یک میلیون کیت تشخیص ویروس کرونا به زودی در دسترس عموم قرار خواهد گرفت، اما این وعده دولت هنوز محقق نشده و همین مسئله ترس و وحشت عمومی از گسترش نامرئی ویروس و واقعی نبودن آمارهای اعلام شده از سوی دولت را افزایش داده است.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: