حمایت‌ معیشتی نباشد آثار اقتصادی کرونا بیش از آثار بیولوژیک خواهد بود

کدخبر: 2349163

فرمانده مدیریت کرونا در تهران با انتقاد نسبت به عملکرد مردم و مسئولین در کنترل کرونا گفت: زمان زیادی را صرف تعارفات معمول در مدیریت مداخله‌ای کردیم. آثار اقتصادی کرونا در صورت عدم توجه به حمایت معیشتی بیش از آثار بیولوژیک آن خواهد بود.

دکتر علیرضا زالی با انتقاد نسبت به جدی نگرفتن کرونا، اظهار کرد: به‌نظر می‌رسد که ابعاد جدی ویروس کرونا توسط آحاد شهروندی و برخی از مسئولین، جدی گرفته نشده است و زمان قابل توجهی را به تعارفات معمول در مدیریت مداخله‌ای خود انجام دادیم و وحدت رویه‌ای به‌صورت راهبردی وجود نداشت که بر اساس آن، از کشورهایی که توفیقات فراوانی در کنترل بیماری داشته‌اند تجربه کسب کنیم.

وی افزود: برخی اقدامات مداخله‌ای همچنان با تأخیر قابل توجهی در حال شکل گرفتن است و هنوز هم با مردم تعارف داریم‌. حضور شهروندان در سطح شهر حاکی از آن است که ما توفیق این را نداشته‌ایم که بخشی از حساسیت واقعی را به مردم منتقل کنیم‌.

زالی ادامه داد: با یک تفریط در اجتماع روبه‌رو هستیم. کووید19 سرایت‌پذیری بالایی دارد و مردم بدون اینکه ترس بی‌مورد پیدا کنند باید بدانند این حد از غفلت نیز صحیح نیست.

وی خاطرنشان کرد: ما باید مجموع مداخلات تسهیلی، تشویقی و تحکیمی را به‌صورت همزمان داشته باشیم، برای مثال در مداخله تشویقی باید پوشش مالیاتی، حمایت‌ از کسب‌وکارهای آسیب‌دیده، بسته‌های معیشتی برای دهک‌های پایین درآمدی جامعه، تأخیر در پرداخت قبوض انجام شود زیرا اگر طراحی بسته‌های معیشتی به‌خصوص برای دهک‌های پایین جامعه صورت نگیرد آثار اقتصادی کرونا بیش از آثار بیولوژیک آن خواهد بود.

فرمانده مدیریت کرونا در کلان‌شهر تهران با اشاره به اینکه بسیاری از کسبه چک دارند و دچار مشکلات اقتصادی خواهند شد، تصریح کرد: استمهال وام‌ها و دادن تسهیلات مؤثر می‌تواند باعث کاهش بخشی از نگرانی‌های مردم شود. وقتی به مردم می‌گوییم "بروید و در خانه بمانید" باید لجستیک متناسب آن را نیز اعمال کنیم.

زالی ادامه داد: برنامه‌های کشورهای موفق در کنترل کرونا مانند هنگ‌کنگ و سنگاپور نشان داد علاوه بر برنامه‌های بازدارنده و آموزش همگانی، دادن بسته‌های تشویقی حمایتی و تسهیلات مورد نیاز بسیار کارساز بوده است بنابراین همکاران در مجموعه رفاهی دولت باید یک بسته کارآمد و متناسب را به‌سرعت درنظر بگیرند.

وی با اشاره به نظرسنجی صورت‌گرفته در شهر تهران، تصریح کرد: در این نظرسنجی، 40 درصد مردم تهران این تصور را داشتند که در خانه ماندن، کاری بیهوده است!

زالی با تصریح به اینکه کمبود دارو نه‌تنها در کشور، بلکه در تمام جهان تبدیل به یک معضل شده است، یادآور شد: در تهران در تلاش هستیم با اولویت بیماران بستری، داروهای مورد نیاز را تدارک ببینیم؛ پروتکل‌هایی که در روزهای آغازین شیوع کرونا تدوین شد باید بازنگری شوند که در کمیته علمی وزارت بهداشت در حال بررسی این مسئله هستند‌‌. مردم باید توجه داشته باشند که مصرف داروهای درمان کرونا هیچ تأثیری بر پیشگیری از این بیماری ندارد و مصرف خودسرانه آن باعث بروز عوارضی در افراد می‌شود.

وی همچنین ضمن تشکر از نهادهای اجرایی و شهرداری تهران، متذکر شد: رفتگران به‌دلیل رهاشدن دستکش‌های آلوده در سطح شهر، در معرض خطر بیشتری هستند. افراد حاضر در آرامستان‌ها و بهشت زهرا(ع) همکاری بسیار خوبی داشته‌اند. همچنین نیروهای مسلح و سپاه تهران در ابعاد حمایتی، لجستیکی و پشتیبانی کمک‌های بسیاری کرده‌اند. بنیاد مستضعفان و جانبازان نیز تمام هتل‌های خود در تهران را جهت اسکان کادر درمان در اختیار ما گذاشته‌اند و از گمرک و نیروهای انتظامی بابت ترخیص و کشف اقلام تشکر می‌کنم.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: