درس‌هایی از تجربه موفق تایوان در مبارزه با کرونا

کدخبر: 2349161

تایوان 81 مایل یعنی چیزی در حدود 130 کیلومتر با چین فاصله دارد، اما تاکنون تنها 47 مورد ابتلا به کرونا در این کشور گزارش شده است

نسیم آنلاین ؛ محمد رستم‌پور: بیزنس اینسایدر در گزارشی به بررسی کنترل کرونا در تایوان پرداخت و نوشت: تایوان 81 مایل یعنی چیزی در حدود 130 کیلومتر با چین فاصله دارد، اما تاکنون تنها 47 مورد ابتلا به کرونا در این کشور گزارش شده است. همین آمار نشان می‌دهد این کشور در مهار کرونا تا چه اندازه موفق عمل کرده است.

برخورداری از زیرساخت‌های مناسب درمانی و مراقبت‌های بهداشتی قابل دسترس برای 24 میلیون نفر تایوانی، سبب شده این کشور اکنون به یک الگوی مناسب در مهار ویروس کرونا تبدیل شود.

مقامات بهداشتی تایوان، 124 پروتکل درمانی در پیش گرفته‌اند تا بیش از چهل درصد از مبتلایان، بهبود پیدا کنند و تنها یک مورد مرگ از کرونا در این کشور ثبت شود.

بر اساس بررسی کارشناسان، تایوانی‌ها فراتر از اعمال محدودیت در تردد به چین، اقدامات فوری و بهنگامی در پیش گرفتند تا کرونا سیستم درمانی این کشور را درگیر نکند.

در مرحله نخست، دولت تایوان یک غربالگری گسترده روی مسافرانی که از ووهان چین بازمی‌گشتند، صورت داد و افراد مشکوک را به قرنطینه فرستاد یا تحت مراقبت‌های بیمارستانی قرار داد.

در مرحله دوم، به رغم روابط سیاسی نه چندان خوب چین و تایوان، تیمی از تایوان راهی چین شد تا به صورت مستقل اوضاع را از نزدیک بررسی کند.

گزارش این تیم سبب شد، دولت تایوان پروتکل‌های درمانی جدی‌تری اجرا کند. تایوان اولین کشوری بود که پروازها به ووهان را ممنوع اعلام کرد و صادرات ماسک را پایان داد. توزیع ماسک در مدارس در کنار تقسیم مواد ضدعفونی‌کننده و دماسنج در میان دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی و متوسطه کمک کرد رصد سلامت دانش‌آموزان فوریت یابد.

علاوه بر این، پس از شیوع یک ویروس در سال 2003، فرودگاه‌های تایوان به تب‌سنج‌های حرارتی مجهز شدند و همین موضوع سبب شد نگرانی جدی در مورد سلامتی مسافران پدید نیاید. اما مسأله‌ای که باید بدان اشاره کرد، برخورداری همه تایوانی‌ها از یک بیمه همگانی است تا جایی که مردم تایوان از مراجعه به بیمارستان‌ها به دلیل هزینه هنگفت خدمات درمانی ترسی ندارند.

تایوان همچنین شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی را مجبور کرد بر اساس یک برنامه منظم روزانه نسبت به اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی مردم در مورد کرونا و علائم آن و راهکارهای قرنطینه خانگی و درمان بیمارستانی برنامه‌هایی پخش کنند. اگرچه تأمین سلامت و بهداشت عمومی مردم در یک کشور، به زمانی طولانی نیاز دارد، اما تایوان اثبات کرد با اتخاذ یک واکنش سریع و استفاده از تجربه دیگر کشورها می‌توان بیماری‌های همه‌گیر را از شیوع انداخت و کنترل کرد.

ارسال نظر: