نمکی: موج طوفانی کرونا در قم و گیلان مهار شد

کدخبر: 2349011

وزیر بهداشت با اشاره به اجرای طرح ملی مبارزه با کرونا، گفت: در گیلان، قم و نقاط دیگری که این طرح را شروع کردیم، در چند روز گذشته موج ورود نسبت به خروج بیماری منفی شده و اکنون در گیلان و قم دیگر امواج طوفانی بیماری را نداریم.

سعید نمکی وزیر بهداشت با اشاره به برگزاری جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا اظهار داشت: موضوع برگزاری بسیج ملی مبارزه با کرونا چندی پیش اعلام شد و ما این طرح را با همکاری بسیج، سازمان نظام پزشکی و نظام پرستاری و سازمان‌های مردم‌نهاد انجام می‌دهیم. هدف از این طرح، با استفاده از پرونده الکترونیک سلامت و ارتباط تنگاتنگ با خانواده‌ها برای بیماریابی است.

وی ادامه داد: با 12 کارشناس سازمان بهداشت جهانی که در ایران بودند موضوع را مطرح کردیم و آنها به شدت از این طرح استقبال کردند و گفتند اگر این طرح در ایران با موفقیت اجرا شود، می‌توانیم به عنوان یک الگوی موفق در دنیا ارائه کنیم؛ ضمن اینکه آنها نیز اصرار داشتند اگر بیماران در این مسیر تشخیص دهیم و از چرخش آنها پیشگیری کنیم، آن افرادی نیز که در روزهای گذشته با آنها تماس داشتند، شناسایی شده و ایزوله کنیم.

نمکی افزود: اولین قدم در این طرح این سات که افرادی که علامتدار هستند شناسایی می‌شوند؛ ضمن اینکه ما تعداد آزمایشگاه‌ها را به 50 آزمایشگاه رسانده‌ایم و در هفته دیگر نیز این تعداد به 70 آزمایشگاه می‌رسد و بخش خصوصی را به آن می‌افزایم تا بتوانیم زودتر موارد را تشخیص دهیم و افراد را ایزوله کنیم.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: برخلاف روزهای اول به دلیل هجمه سنگین مراجعه به این بیمارستان‌ها، در طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا ورود و خروج افراد آلوده جدا می‌شود و بار تراکم بیمارستان‌ها کم خواهد شد؛ ضمن اینکه مهمتر از همه، حالت ندانم‌کاری نیز در ارائه خدمات از بین می‌رود.

نمکی یادآور شد: با شناسایی افراد آلوده قبل از ورود به بیمارستان، با این موضوع برخورد می‌کنیم و این طرح با مدیریت استاندار هر استان، رؤسای دانشگا‌های علوم پزشکی و سازمان‌های مردم‌نهاد اجرا می‌شود.

وی گفت: این طرح اکنون در چهار استان شروع شده و نتایج بسیار مطلوبی به دست آمده و قرار بود که بعد از سه چهار روز آن را در کل کشور تعمیم بدهیم. در گیلان، قم و نقاط دیگری که این طرح را شروع کردیم، در چند روز گذشته موج ورود نسبت به خروج بیماری منفی شده و اکنون در گیلان و قم دیگر امواج طوفانی بیماری را نداریم.

نمکی بیان داشت: در دو روز گذشته حدود 3.5 میلیون نفر را ارزیابی کردیم که در این ارزیابی 1200 نفر شناسایی شدند که باید تحت مورد مراقبت قرار گیرند که از این تعداد فقط 270 نفر بستری شدند.

وی ادامه داد: در عین حال 10 نفر از افرادی که بیشترین تماس را با این 270 نفر را داشتند شناسایی شدند و به عنوان افراد دارای احتمال ابتلا مورد مراقبت قرار گرفتند.

وزیر بهداشت گفت: در جمعیت ارزیابی شده طی 24 تا 48 ساعت گذشته توانستیم افراد پرخطر را شناسایی کنیم. امروز نشستی درباره این طرح با استانداران، رؤسای دانشگاه علوم پزشکی و فرماندهان بسیج به صورت ویدئوکنفرانس داشتیم.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: